Fintechy niecierpliwie czekają na PSD3 ‒ wnioski z trzech lat obowiązywania PSD2

Fintechy niecierpliwie czekają na PSD3 ‒ wnioski z  trzech lat obowiązywania PSD2
Fot. stock.adobe.com / Fokussiert
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
We wrześniu mijają trzy lata od wprowadzenia do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy PSD2. Przedstawiciele fintechów chcą więcej informacji od banków i liczą na nowe możliwości związane z PSD3. W jaki sposób wyobrażają sobie przyszłość otwartej bankowości? ‒ komentarze Jarosława Sygitowicza z Authologic i Krzysztofa Pulkiewicza z Unifiedpost Group.

Regulacje związane z unijną dyrektywą PSD2 (Payment Service Directive 2) obowiązują w Polsce od 14 września 2019 roku. Jak pokazują dane Komisji Nadzoru Finanasowego, liczba podmiotów zarejestrowanych jako dostawcy usługi dostępu do informacji o rachunku (AIS) obecnie wynosi 13 i systematycznie rośnie. Podobne tendencje widoczne są również w pozostałych krajach UE i w Wielkiej Brytanii.

Szansą na rozwój fintechów jest wykorzystanie open bankingu w sektorze MŚP

Z badania przeprowadzonego przez szwedzki fintech Tink wynika, że pozytywny stosunek do otwartej bankowości deklaruje 71 proc. ankietowanych dyrektorów finansowych, a aż 83 proc. z nich uważa usługi open banking za rewolucję w świecie finansów.

Czytaj także: Długo wyczekiwana nowelizacja ustawy o usługach płatniczych wreszcie na horyzoncie

Konserwatywna postawa banków?

Niezależni dostawcy usług finansowych nie korzystają jednak z otwartej bankowości w zakresie, jakiego oczekują, a branża open banking nadal jest zdominowana przez banki, które oferują niewiele więcej niż podgląd rachunku oraz podstawowe płatności.

Fintechy liczą, że Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA) wdroży bardziej efektywne mechanizmy nacisku na banki i wyegzekwuje od nich implementację zmian oraz poprawek w PSD2.

Jarosław Sygitowicz z Authologic

‒ Rynek chce szerszego dostępu do danych i lepszych API, ale banki mają problem z dostarczeniem podobnych rozwiązań. Traktują udostępnienie swoich systemów jako zagrożenie, na przeszkodzie często stoi także ich zapóźnienie technologiczne ‒ mówi Jarosław Sygitowicz z Authologic.

 ‒ Mimo to open banking jest wykorzystywany coraz chętniej. W przypadku Authologic okazało się, że jeśli damy klientom wybór, jak przeprowadzić weryfikację tożsamości: za pomocą jednorazowego przelewu czy przez dostęp do danych bankowych, to 80 proc. użytkowników wybierze to drugie rozwiązanie ‒ dodał Jarosław Sygitowicz.

Jaka przyszłość czeka open banking?

Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem z zakresu otwartej bankowości jest multibankowość, czyli możliwość dostępu do wielu rachunków z poziomu jednego konta. Często wykorzystywane są też funkcje pozwalające skrócić proces uzyskania kredytu, a także potwierdzić tożsamość klienta przy użyciu danych bankowych.

Przyszłością usług bankowych są natomiast działania zmierzające do usprawnienia operacji finansowych realizowanych przez przedsiębiorców, a nie tylko konsumentów.

Szansą na rozwój fintechów jest wykorzystanie open bankingu w sektorze MŚP, w którym banki zrobiły do tej pory stosunkowo niewiele.   

Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group.

 ‒ W praktyce oznacza to, że produkty finansowe coraz częściej będą dostarczane niejako kontekstowo ‒ dokładnie tam, gdzie są potrzebne.

Narzędzia wykorzystywane w codziennej pracy MŚP, bazując na infrastrukturze API, zapewnią przedsiębiorcom płynne prowadzenie biznesu, a przykładem niech będzie możliwość wykonania przelewu wprost z systemu do administrowania dokumentacją ‒ mówi Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group.

‒ Kierunek zmian staje się więc jasny: wymiana danych i usług zaczyna wykraczać poza ramy bankowości i coraz więcej narzędzi powstaje w oparciu o otwarte dane ‒ dodaje Krzysztof Pulkiewicz. 

Czytaj także: „Czym różnią się aplikacje banków w Polsce? Kolorem” ‒ czyli o tym, że bankowość nie powinna czekać na twarde wymogi prawa

Co zmieni PSD3?

Tymczasem Komisja Europejska rozpoczęła już szerokie konsultacje dotyczące kolejnej wersji Payment Service Directive. Trzecia odsłona dyrektywy PSD ma dotyczyć silnego uwierzytelniania klienta (SCA), aby ograniczyć liczbę oszustw związanych z płatnościami elektronicznymi.

Celem nowego standardu otwartej bankowości jest również ułatwienie konsumentom zawierania transakcji ze sprzedawcami i bankami, a także przyspieszenie wymiany informacji między bankami oraz organami podatkowymi i podmiotami przetwarzającymi płatności.

Rynek chce szerszego dostępu do danych i lepszych API

Podczas prac nad PSD3 Komisja Europejska chce skupić się m.in. nad następującymi zagadnieniami:

· czy obowiązek stosowania SCA powinien zostać przedłużony z 90 do 180 dni;

· czy limity płatności zbliżeniowych powinny ulec zmianie;

· czy koszty przewalutowania powinny zostać ujawnione przed transakcjami;

· czy dyrektywa powinna regulować działania takie jak: płatności kryptograficzne i płatności odroczone (BNPL).

Przedstawiciele fintechów są zgodni, że PSD3 wprowadzi nowe możliwości dla open bankingu.

‒ Rynek na pewno oczekuje, że dyrektywa rozszerzy otwartą bankowość o nowe typy instrumentów bankowych, np. produkty oszczędnościowe lub inwestycyjne, a także umożliwi świadczenie usług klientom korporacyjnym ‒ mówi Krzysztof Pulkiewicz.

Produkty finansowe coraz częściej będą dostarczane niejako kontekstowo

‒ Jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań z zakresu otwartej bankowości mogą stać się przelewy między rachunkami (A2A), realizowane przez dostawców usług inicjowania płatności. Operacje tego typu pozwolą na transfery środków bez pośredników, takich jak np. karty bankowe ‒ dodaje Jarosław Sygitowicz.    

Wstępny projekt PSD3 ma zostać opracowany do połowy 2023 roku, a nowa wersja dyrektywy wejdzie w życie najwcześniej trzy lata później.

Czytaj także: ZBP o zmianie przepisów dotyczących autoryzacji transakcji

Źródło: Profeina