EFL jedynym właścicielem TRUCK CARE
EFL jest jednym z głównych graczy na rynku leasingu pojazdów ciężarowych w Polsce. Rozszerzenie oferty o najem pojazdów ciężarowych pozwoliło na pozyskane nowych klientów i zwiększenie udziałów rynkowych.
– Decydując się na zakup od Grupy DBK 70% udziałów spółki, funkcjonującej wówczas pod nazwą HAMA, wiedzieliśmy, że aby się rozwijać musimy mieć ofertę, która odpowiada na potrzeby szerokiej rzeszy przedsiębiorców. Rosnąca świadomość dotycząca najmu i patrzenie na najem jako opcję większych korzyści niż zakup na własność sprawiają, że ta forma finansowania zyskuje na znaczeniu.
W 2021 r. zmieniliśmy nazwę spółki na TRUCK CARE, otwierając tym samym nowy rozdział w rozwoju Grupy EFL w segmencie wynajmu pojazdów użytkowych w Polsce.
Konsekwentnie wykorzystujemy siłę sieci Grupy DBK oraz doświadczenie EFL, by wzmacniać relacje z naszymi klientami i pozyskiwać nowych partnerów. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że robimy to z sukcesem.
Od momentu nabycia pierwszych udziałów w TRUCK CARE sfinansowaliśmy najmem ponad 6 tys. pojazdów i zwiększyliśmy udziały rynkowe z 8,3% w 2020 r. do 11,5% na koniec I kw. 2023 r. Naturalnym zatem był dla nas krok nabycia pozostałych udziałów i przejęcie pełnej odpowiedzialności za rozwój spółki z korzyścią dla klientów, partnerów i pracowników – powiedział Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
Czytaj także: Raport EFL o dekarbonizacji transportu: elektryczne ciężarówki wkrótce zapełnią polskie drogi?
Zwiększenie udziałów rynkowych Grupy EFL w segmencie pojazdów ciężarowych
– Marka TRUCK CARE od ponad trzech lat jest częścią Grupy EFL. Dostarcza kompleksowy wynajem pojazdów ciężarowych, dostawczych i naczep zarówno w wynajmie długoterminowym jak również w wynajmie krótkoterminowym. Wynajem jaki realizowany jest przez TRUCK CARE, to nie tylko pojazdy, to również szeroki zakres usług, którego potrzebuje dziś branża TSL.
Jesteśmy częścią silnej międzynarodowej instytucji finansowej – Grupy Credit Agricole i wspólnie ze spółkami grupy CA w Polsce z sukcesem oferujemy komplementarne rozwiązania finansowe wspierające rozwój polskich przedsiębiorstw. Dzięki przynależności do Grupy EFL, wdrożyliśmy nowe modele obsługi, oraz wprowadziliśmy do floty nowe marki pojazdów, co pozwoliło nam dotrzeć z ofertą do szerokiego grona klientów.
Wypracowane przez nas wyniki, które przełożyły się m.in. na zwiększenie udziałów rynkowych Grupy EFL w segmencie pojazdów ciężarowych, są potwierdzeniem, że działając wspólnie możemy być bardziej efektywni i realizować ambitne cele na bardzo wymagającym rynku – powiedział Łukasz Chyliński, prezes zarządu TRUCK CARE.
Grupa DBK nadal będzie wspierać TRUCK CARE na wielu płaszczyznach biznesowych
– Z dumą obserwujemy, jak TRUCK CARE, pomysł zrodzony i rozwinięty w Grupie DBK, staje się teraz samodzielnym, mocnym graczem na rynku wynajmu pojazdów użytkowych. Ta decyzja jest kluczowym krokiem w dalszym rozwoju spółki, jest to również potwierdzenie naszej długotrwałej i owocnej współpracy z EFL.
Rozwój spółki TRUCK CARE był możliwy dzięki zaufaniu i akceptacji rynku, za co jesteśmy niezmiernie wdzięczni naszym klientom i partnerom. Ta operacja jest dowodem na to, że nasze starania o stałe ulepszanie oferty, rozwój i dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych przynoszą oczekiwane rezultaty. Decyzja o zbyciu udziałów nie oznacza jednak zakończenia naszej współpracy. Pragnę zapewnić, że Grupa DBK nadal będzie wspierać TRUCK CARE na wielu płaszczyznach biznesowych.
Naszym klientom, którzy korzystają z usług spółki TRUCK CARE, gwarantujemy kompleksową obsługę w serwisach Grupy DBK na najwyższym poziomie. Jesteśmy przekonani, że dzięki zdolności do adaptacji i innowacyjności, TRUCK CARE będzie kontynuować swoją udaną drogę, przynosząc wartość swoim klientom i partnerom – podkreślił Ireneusz Sobieski, prezes zarządu Grupy DBK.
Czytaj także: Raport EFL: transport i car-sharing w Polsce
Owocna współpraca z Grupą DBK
Dotychczasowa współpraca Grupy EFL z Grupą DBK będzie kontynuowana. To obustronne korzyści i możliwości rozwoju.
Grupa DBK jest największym w Polsce dostawcą produktów i usług dla branży TSL. Dzięki tej współpracy klienci Grupy EFL oprócz dopasowanego do potrzeb finansowania otrzymują dostęp do kompleksowej obsługi flot pojazdów ciężarowych i dostawczych oraz rozbudowanej sieci serwisowo-sprzedażowej na terenie całej Polski (25 oddziałów).
W każdym punkcie przedsiębiorca otrzymuje pełen pakiet produktów i usług. Grupa DBK to wyłączny dystrybutor marki Kögel w Polsce. Ponadto posiada autoryzacje takich marek jak DAF, IVECO oraz MAN.
Branża transportowa
Chociaż z pandemicznego szoku branża transportowa otrząsnęła się bardzo szybko, to jednak niepewna sytuacja polityczno-gospodarcza wywołana konfliktem na Ukrainie mocno przekładała się na część branży TSL. Na sytuację w branży wpływały rosnące ceny paliw, energii i wynagrodzeń, ale również inflacja producencka, która windowała ceny pojazdów na rynku.
Z jednej strony oznaczało to konieczność walki o rentowność biznesu, co przekładało się (zwłaszcza wśród mniejszych przedsiębiorstw) na ograniczenie inwestycji. Z drugiej jednak strony większe firmy świadczące szeroki wachlarz usług elastycznie zareagowały na zmieniające się potrzeby transportowe, co wiązało się z powiększaniem floty pojazdów.
Dzięki temu cały 2022 r. na rynku leasingu i wynajmu samochodów ciężarowych zakończył się 11% wzrostem pod względem wartości sfinansowanych pojazdów (r/r). Grupa EFL na tym tle potwierdziła swoją dominującą pozycję, finansując pojazdy ciężkie o wartości ponad 21,5 mld zł, co było wynikiem o 22% lepszym od poprzedniego roku. Po I kwartale 2023 r. EFL utrzymuje pozycję lidera rynku finansowania pojazdów ciężarowych osiągając w nim 11,5% udział w rynku.
Wyniki polskiej branży transportu drogowego zależne są od obecności na rynku unijnym – blisko
co piąty fracht realizowany jest przez polskich przewoźników. Wyhamowanie wzrostu gospodarczego w 2023 r. w strefie EU będzie miało istotne przełożenie na wyniki uzyskiwane przez firmy transportowe. Niemniej eksperci rynkowi prognozują na ten rok wzrost ilości przewozów międzynarodowych. Jest to szansa dalszego rozwoju dla polskich przewoźników dysponujących nowoczesną flotą, którą coraz częściej finansują wynajmem długoterminowym.
Stabilna kondycja finansowa
Subindeks Barometru EFL dla transportu na II kwartał 2023 r. wyniósł 50,5 pkt., co jest najwyższym wynikiem wśród sześciu badanych sektorów. Wskaźnik rośnie już trzeci kwartał z rzędu, tym razem
o 0,6 pkt. w ujęciu kwartalnym.
Na taki wynik wpływ miały prognozy dotyczące sprzedaży i płynności finansowej. Tylko 6% firm spodziewa się mniejszych zamówień, podczas gdy w handlu ponad 30%, a w HoReCa prawie 50%.
Choć firmy transportowe najrzadziej wśród badanych sektorów obawiają się negatywnego wpływu inflacji na ich biznes, to grupa pesymistów zwiększyła się w ujęciu kwartalnym
(z 27,5% do 32,5%).