Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
18godzin
26minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
18godzin
26minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
18godzin
26minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

EBA postuluje ograniczenie obowiązków w zakresie ujawnień ryzyk ESG

14.08.2025 09:36 Agnieszka Wicha | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
EBA postuluje ograniczenie obowiązków w zakresie ujawnień ryzyk ESG
Fot stock.adobe.com / Grispb
O tym jakie działania podjął Europejski Urząd Nadzoru Bankowego w odniesieniu do zakresu i harmonogramu dokonywania ujawnień ryzyk ESG i co z tego wynika dla banków, pisze Agnieszka Wicha.

Unia Europejska postawiła przed sobą bardzo ambitne zadania w zakresie osiągania celów zrównoważonego rozwoju, w szczególności tych związanych z Porozumieniem Paryskim. Jednym z filarów regulacji z tego obszaru jest tzw. zrównoważone finansowanie, którego zasadniczym zadaniem było zmobilizowanie kapitału na rzecz finansowania potrzeb transformacji gospodarczej, adaptacji do zmian klimatu i ochrony środowiska.

Zasadniczą osią tych regulacji było nałożenie różnych obowiązków ujawnieniowych w szczególności na przedsiębiorstwa finansowe. Ze względu na sposób regulacji i specyfikę działalności sektora bankowego spowodowało to wprowadzenie zmian w szeregu aktów prawnych i stworzenie nowych obowiązków, czasem tematycznie pokrywających się ze sobą, a czasem wręcz wzajemnie sprzecznych, co powodowało niewspółmierne obciążenie i sporo wątpliwości.

Wiele przedsiębiorstw niefinansowych, w szczególności małe i średnie przedsiębiorstwa, wskazywało, że zakres i skomplikowanie różnych obowiązków ujawnieniowych są nieadekwatne do osiąganych korzyści.

W konsekwencji toczących się dyskusji i identyfikacji znacznych obciążeń dla przedsiębiorstw, Komisja Europejska w lutym 2025 ogłosiła pakiet deregulacyjny (tzw. Omnibus ESG), który ma zmniejszyć obciążenia biurokraktyczne związane z ESG i wyeliminować negatywny wpływ tych regulacji na konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw.

Działania deregulacyjne de facto dzieją się w kilku rożnych strumieniach prac i na różnych poziomach. Wynika to z faktu mnogości regulacji z obszaru ESG.

Są one rozproszone zarówno w aktach, które się pojawiły, jak i w randze aktów, ponieważ mamy akty o charakterze ustawodawczym, jak i szereg aktów wykonawczych ustanawiających np. wzorcowe tabele do poszczególnych ujawnień.

Czytaj także: Europejska Federacja Bankowa wzywa do uproszczenia przepisów

Obecny stan prawny dotyczący ujawnień ryzyk ESG

Obecnie jesteśmy na etapie prezentacji projektów kolejnych zmian w przepisach, które mają przynieść zapowiadane odciążenie przedsiębiorstw. Rewidowana jest m.in. dyrektywa CSRD, ograniczane są zakresy ESRS. Komisja Europejska przedstawiła także zmiany w Taksonomii UE, w tym nowe założenia do ujawniania wskaźnika zieloności aktywów (tzw. GAR).

Te dziejące się procesy mają miejsce równolegle z obowiązywaniem wcześniej przyjętych przepisów, co powoduje istotne zamieszanie wobec tego jak do niektórych obowiązków powinny podchodzić banki. Jednym z takich przykładów jest dokonywanie ujawnień ryzyk ESG przez banki.

Obowiązek dokonywania ujawnień ryzyk ESG wprowadzono do CRR w ramach zmiany z 2019 r., ale wtedy ten obowiązek był ograniczony tylko do dużych instytucji, które wyemitowały papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym. Następna nowelizacja CRR, wprowadzona rozporządzeniem (UE) 2024/1624, wprowadziła istotne zmiany do art. 449a, rozszerzając zakres podmiotowy ujawniania informacji o ryzyku ESG na wszystkie instytucje.

Sposób w jaki powinny być ujawniane te informacje określa tzw. ITS, czyli wykonawcze standardy techniczne opracowywane przez EBA ( Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) i następnie przyjmowane przez Komisję Europejską w formie wiążącego aktu prawa. ITS określa jednolity format ujawniania informacji oraz wymagania dotyczące rozwiązań informatycznych. Obecnie obowiązujące reguły tych ujawnień są określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2024/3172.

22 maja EBA opublikowała dokument konsultacyjny w sprawie nowelizacji tego ITS. Ten dokument konsultacyjny w swoich założeniach także odnosi się do propozycji Komisji Europejskiej z lutego i zmierza do ograniczenia uciążliwości i nieproporcjalności niektórych przyjętych w dotychczasowym ITS rozwiązań odnoszących się do ujawnień ryzyk ESG.

Co ciekawe, w dokumencie konsultacyjnym EBA wskazała, że należy ograniczyć zakres ujawnień ryzyk ESG ukształtowany w obecnie obowiązującym ITS oraz odroczyć w czasie obowiązki. Jednak przedstawiony dokument jest projektem, a w obrocie prawnym nadal obowiązuje poprzednio przyjęty ITS.

W konsekwencji tego zbiegu zapowiedzi przyszłego zniesienia lub odroczenia niektórych obowiązków wysoce wątpliwe i nieadekwatne wydaje się wypełnienie obowiązków na bazie obecnie obowiązujących przepisów, bo już zapowiedziano ich zmianę.

Niemniej jednak do czasu wejścia w życie zmian w przepisach banki trwają w okresie niepewności, m.in. w zakresie tego jakie działania przygotowawcze podejmować w bankach na rzecz dokonania wymaganych ujawnień i jaki horyzont czasowy powinien zostać przyjęty na wykonanie niektórych obowiązków.

Ponadto, niepewność co do finalnego kształtu ITS jest generowana przez wskazane powyżej równolegle toczące się procesy prawotwórcze. Zmiany legislacyjne, w szczególności te związane z Taksonomią UE (w tym dotyczące wskaźnika zieloności aktywów), ponieważ mają bezpośredni wpływ na strukturę i treść informacji ujawnianych w ramach zagadnień ryzyk ESG.

Ponadto w ITS dotyczącym ujawniania informacji należy uwzględnić potencjalne uproszczenie obowiązków sprawozdawczych wymaganych na mocy dyrektywy CSRD. W związku z tym, co podkreśla sama EBA, sfinalizowano prac nad projektem nowelizacji ITS będzie możliwe dopiero po osiągnięciu pewności co do finalnego kształtu innych przepisów z obszaru ESG.

Czytaj także: Zielone finanse – fundament konkurencyjnej gospodarki

EBA przecina niepewność wydając non-action letter

Mając na uwadze powyższe zamieszanie co do przyszłego kształtu prawa EBA uznała za konieczne podjęcie działań w celu rozwiązania problemów czasowych związanych ze stosowaniem wymogów ujawnieniowych dot. ryzyk ESG. To działanie miałoby być formą przejściowego rozwiązania do czasu opublikowania w Dzienniku Urzędowym i wejścia w życie zmienionego ITS.

W ocenie EBA działania te są niezbędne w odniesieniu do dużych instytucji, aby uniknąć sytuacji, w której instytucje podlegają sprzecznym wymogom ujawnieniowym dotyczącym wskaźnika zielonych aktywów i innych wzorców w ramach różnych aktów prawa UE i zapewnić pewność prawną do czasu sfinalizowania tych procesów prawodawczych.

Ponadto EBA zauważyła, że należy podjąć niezbędne kroki w przypadku instytucji nowo objętych rozszerzonym zakresem CRR, aby uniknąć sytuacji, w której przepisy dotyczące ujawniań ESG powodowałyby nieproporcjonalne obciążenie tych podmiotów w zakresie przestrzegania pełnego zestawu obowiązków informacyjnych zawartych w ITS, który w związku z przeglądem zapewne ulegnie znacznym zmianom w świetle propozycji Omnibus ESG.

W katalogu swoich możliwości do działania EBA ma niezwykle ciekawe narzędzie, a mianowicie tzw. non-action letter, czyli zawiadomienie o niepodejmowaniu działań. To relatywnie nowe uprawnienie EBA, wprowadzone do rozporządzenia 1093/2010 przez dodanie art. 9c.

Zgodnie z tym przepisem EBA może w wyjątkowych okolicznościach, jeżeli uzna, że stosowanie danych przepisów może rodzić istotne problemy, skierować do krajowych organów nadzorczych i Komisji Europejskiej pismo z diagnozą problemu i rekomendacjami działań.

W praktyce te rekomendacje działań czasem mogą oznaczać właściwie zalecenie „braku działania”, co miało miejsce w tym przypadku.

Narzędzie to zostało wykorzystane przez EBA właśnie w świetle wątpliwości dotyczących ujawnień ryzyk ESG. 5 sierpnia 2025 r. EBA wydała opinię w sprawie stosowania przepisów dotyczących ujawniania informacji na temat ryzyka ESG.

W swojej opinii EBA wyraźnie zaleciła, aby „w okresie rozpoczynającym się od dnia odniesienia 30 czerwca 2025 r. do czasu przyjęcia i wejścia w życie zmian w ITS dotyczących ujawniania ryzyk ESG:

(a) w przypadku dużych instytucji, które wyemitowały papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym dowolnego państwa członkowskiego, właściwe organy nie nadawały priorytetu egzekwowaniu:

i. ujawniania wzorów EU 6 do EU10; wzoru 1 kolumna c; i wzoru 4, kolumna c rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/3172;

ii. gromadzeniu wzorów EU 6 do EU 10; wzoru 1 kolumna c; i wzoru 4, kolumna c decyzji EUNB EBA/DC/498 z dnia 6 lipca 2023 r.;

(b) w przypadku wszystkich instytucji innych niż instytucje wymienione w lit. a) powyżej właściwe organy nie nadawały priorytetu egzekwowaniu obowiązku ujawniania odpowiednich szablonów ujawniania ryzyka ESG, mających zastosowanie do każdego rodzaju instytucji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/3172.”

Tym samym EBA przecięła spekulacje dotyczące zakresu i harmonogramu dokonywania ujawnień ryzyk ESG i ograniczyła ryzyko powstania niewspółmiernych kosztów związanych z przygotowywaniem się banków do dokonywania ujawnień na bazie wzorców, które za chwilę przestaną obowiązywać.

Agnieszka Wicha, ZBP
Dr Agnieszka Wicha – prawniczka, doradczyni zarządu Związku Banków Polskich w Zespole Rynków Kapitałowych. Specjalizuje się w prawie Unii Europejskiej i prawie międzynarodowym, ze szczególnym uwzględnieniem regulacji rynków finansowych, obrotu instrumentami finansowymi i zrównoważonym finansowaniem. Pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autorka publikacji związanych z europejskim prawem rynku finansowego.
Źródło: Portal Finansowy BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Agnieszka WichaCRD/CRRDyrektywa CSRDESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEuropean Banking Authority / EBAGARITSOmnibus ESGPorozumienie paryskieRaportowanie ESGZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Agnieszka Wicha
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp

Decyzję Prezydenta [ o podwyżce CIT dla banków ] oceniamy niestety negatywnie. Jest ona tym bardziej zaskakująca, że mamy do czynienia z ustawą, która jest niezgodna z konstytucją. Trudno zrozumieć, dlaczego inne branże, według danych giełdowych znacznie bardziej rentowne i zyskowne od sektora bankowego nie mają być dodatkowo i solidarnościowo opodatkowane na tak istotny cel, jak obronność. Podniesienie podatku tylko dla jednej branży narusza zasadę równego traktowania przedsiębiorstw.

Tadeusz Białek
Prezes
ZBP
Czytaj artykuł

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia
symbole % nad smartfonem w dłoni mężczyzny
Gospodarka
RPP zdecydowała o obniżce stopy referencyjnej do 4,00 proc.

Zobacz także

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}