e-point SA wygrywa przetarg dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wchodzi w sektor publiczny
Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji (PIT) został stworzony na potrzeby operatorów sieci, aby zapewnić im dostęp do informacji o:
‒ procedurach i formalnościach wymaganych przed rozpoczęciem robót budowlanych dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej;
‒ istniejącej i planowanej infrastrukturze technicznej;
‒ obowiązujących stawkach opłat za zajęcie pasa drogowego.
W ramach dostępu do PIT operatorzy sieci mogą sprawdzić przebieg istniejących sieci infrastruktury technicznej i kanałów technologicznych, co ułatwia im podejmowanie decyzji biznesowych np. dotyczących dzierżawy elementów istniejących sieci lub kanałów technologicznych.
Dodatkowo Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji umożliwia przekazywanie przez operatorów sieci, w tym jednostki samorządu terytorialnego, informacji o posiadanych przez nich sieciach lub kanałach technologicznych. Informacje te udostępniane są innym operatorom sieci, zainteresowanym inwestycjami na danym terenie.
Istotą wprowadzanych modyfikacji jest rozbudowa Systemu o nowe funkcjonalności, w tym umożliwiające gromadzenie i prezentowanie nie tylko dotychczas zebranych danych, ale także danych przekazywanych w ramach inwentaryzacji prowadzonej corocznie przez Prezesa UKE (obecnie za pośrednictwem Systemu Informacyjnego o Infrastrukturze Szerokopasmowej).
Czytaj także: Technologia 5G: czy UKE uruchomi aukcję pasma 3,6 GHz w 2020 roku?
Ustawa o wspieraniu rozwoju usług i sieci
Podstawą do rozpoczęcia prac nad nowym projektem jest procedowana nowelizacja art. 29 ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci. Zmieniony zostanie w niej zakres inwentaryzacji, wprowadzone zostanie też raportowanie fizycznych przebiegów sieci telekomunikacyjnych oraz przekazywanie danych dwa razy w roku, dlatego też system PIT zostanie rozbudowany o nowe funkcje.
Wśród korzyści dla użytkowników można wyróżnić:
‒ bezpośredni dostęp do danych wprowadzanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie infrastruktury telekomunikacyjnej,
‒ szybki i łatwy dostęp przedsiębiorców telekomunikacyjnych do danych niezbędnych do budowy lub rozbudowy sieci telekomunikacyjnych,
‒ jeden system służący realizacji większości obowiązków sprawozdawczych wobec Prezesa UKE, podniesienie jakości e-usług oferowanych przez administrację publiczną poprzez budowę nowych funkcji umożliwiających przedsiębiorcom telekomunikacyjnym przekazywanie danych o infrastrukturze telekomunikacyjnej w terminach i zakresie zgodnym z nowelizacją ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.
Czytaj także: Poszukiwani specjaliści od obsługi centrów danych
Zakres umowy z UKE
Umowa między podmiotami została podpisana na początku sierpnia 2020 r. Jej zakończenie zaplanowane jest na wrzesień 2024 roku i obejmuje pełny proces tworzenia oprogramowania.
Od analizy i projektowania, poprzez wytworzenie i przetestowanie systemu, szkolenia dla użytkowników i administratorów aż po wdrożenie i konfigurację systemu oraz przygotowanie dokumentacji użytkowej. Ostatni etap przewiduje świadczenie usług gwarancji i rozwoju.
Efektem prac ma być działający, rozbudowany o nowe funkcjonalności, system Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji.
System PIT zostanie rozbudowany m.in. w zakresie:
‒ e-usługi umożliwiającej zgłaszanie popytu na usługi;
‒ e-usługi umożliwiającej identyfikację usług dostępnych pod wybranym adresem;
‒ dedykowanej wtyczki QGIS;
‒ modułu integracji z publicznymi rejestrami państwowymi prowadzonymi przez GUS, GUNB i GUGiK oraz innymi wskazanymi w ofercie;
‒ modułu do analizowania procesu raportowego Użytkowników zewnętrznych;
‒ modułu raportowego;
‒ modułu kontroli: Baza podmiotów zobligowanych do przekazania danych;
‒ ogólnodostępnego portalu informacyjnego, zgodnego z RWD o informację dotyczącą inwentaryzacji, planów inwestycyjnych, jakości usług, oferty hurtowej i informacji dotyczącej obsługiwanego obszaru geograficznego i punktów adresowych w zasięgu Sieci POPC; zawierającego instrukcję użytkowania Rozbudowanego Systemu w części pomocy.
Grupa e-point SA wchodzi w sektor publiczny
W czerwcu 2019 roku, grupa e-point SA rozpoczęła działalność w sektorze publicznym powołując spółkę e-point Polska, którą tworzą eksperci związani od wielu lat z administracją publiczną. Jej celem jest dostarczanie rozwiązań z obszaru informacji geoprzestrzennej dla administracji publicznej.
‒ Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań w jednostkach administracji publicznej ma ogromny wpływ na sposób, w jaki wykonują one swoje zadania oraz komunikują się z odbiorcami. Możliwość tworzenia narzędzi, które służą społeczeństwu napędza nas do działania ‒ dodaje Marek Szulc, CEO e-point Polska.
Czytaj także: Czy zwiększony ruch w Internecie to problem dla centrów danych?