Dopłaty do leasingu w programie Mój Elektryk zachęcą biznes do wymiany samochodów na elektryczne

Dopłaty do leasingu w programie Mój Elektryk zachęcą biznes do wymiany samochodów na elektryczne
Fot. stock.adobe.com / Blue Planet Studio
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Uruchomienie dopłat do leasingu ekologicznych samochodów jest kluczem do sukcesu programu "Mój elektryk" - mówił 8 września ub.r. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu ówczesny minister klimatu i środowiska, Michał Kurtyka. Jak nowe instrumenty wspierające nabycie pojazdu elektrycznego dla firm ocenia branża leasingowa? - o tym pisze Karol Mórawski.

Na koniec ubiegłego roku po polskich drogach poruszało się niemal 40 tysięcy pojazdów z napędem elektrycznym, z czego zdecydowaną większość, bo około 38 tysięcy, stanowiły auta osobowe.

Impulsem, skłaniającym przedsiębiorców do modernizacji floty samochodowej, może być program dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych, uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w końcu minionego roku.

Już dziś leasing e-pojazdów na preferencyjnych zasadach oferuje 12 podmiotów, i należy się spodziewać, że w najbliższym czasie dołączą do nich kolejni leasingodawcy.

Małe samochody dostawcze

Rok 2021 przyniósł niemal dwukrotne zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych, używanych przez Polaków, w porównaniu z okresem poprzedzającym – wskazują dane, opublikowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Pojazdów Alternatywnych.

Proporcje pomiędzy typowymi autami bateryjnymi a hybrydami plug-in rozkładały się mniej więcej po równo, z lekkim wskazaniem na te ostatnie samochody. Dotychczasowe instrumenty wsparcia dla tego typu okazały się być efektywne głównie dla osób i podmiotów, zainteresowanych podstawowym środkiem transportu, jakim są auta osobowe.

Rzecz w tym, że zdaniem ekspertów, elektromobilność powinna w pierwszej kolejności objąć pojazdy użytkowe, ze szczególnym uwzględnieniem tych, poruszających się po dużych miastach. Przeciętny samochód kuriera, dostawcy towarów bądź rzemieślnika, świadczącego usługi dla ludności pokonuje rocznie znacznie więcej kilometrów aniżeli auto prywatne, co przekłada się na większe zanieczyszczenie powietrza smogiem.

Dzieje się tak również i dlatego, że zdecydowana większość „dostawczaków”, w przeciwieństwie do pojazdów osobowych, napędzana jest silnikami wysokoprężnymi, a to one w szczególnym stopniu odpowiadają za emisję rakotwórczych substancji.

Efekt ekonomiczny i ekologiczny w jednym

Aby zachęcić polski biznes, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP, do wymiany pojazdów na elektryczne, NFOŚiGW zainaugurował program dopłat do leasingu dla tego typu środków transportu.

W roli partnera Funduszu w dystrybucji środków występuje Bank Ochrony Środowiska, z którym umowa została podpisana 8 września ub.r. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

– Uruchomienie  dopłat do leasingu ekologicznych samochodów jest kluczem do sukcesu programu  Mój elektryk. Efektem będzie nie tylko powiększenie taboru przyjaznego środowisku, ale pośrednio także rozwój infrastruktury ładowania. Osiągniemy zatem  dwa cele: ekonomiczny i klimatyczny, czyli ożywienie w gospodarce i ograniczenie emisji szkodliwych  gazów i substancji do atmosfery – twierdził wówczas Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.

W ramach pierwszego etapu współpracy, bank otrzyma od Funduszu 20 mln zł, jednak gdyby się okazało, że inicjatywa cieszy się dużym powodzeniem, kwota ta może zostać podwyższona.

Przy rosnących cenach aut elektryk z dopłatą to ciekawa opcja

Jest to scenariusz całkiem realny, bowiem analizy ekspertów wskazują, iż dofinansowanie wygeneruje u beneficjentów konkretną wartość dodaną.

– Przykładowo, dla Skody Enyaq 60, dopłata  spowoduje spadek miesięcznego abonamentu za samochód z ok. 3400 zł netto do ok. 2700 zł, czyli aż o  700 zł miesięcznie (3-letni okres umowy, brak wkładu własnego, ubezpieczenie, serwis, opony wliczone w  cenę). Koszt użytkowania elektrycznej Skody spadnie więc dzięki dotacji aż o jedną czwartą. Dzięki  dofinansowaniu samochody elektryczną mogą stać się porównywalne cenowo, a w niższych  segmentach rynku, nawet tańsze od zbliżonych pojazdów z napędem spalinowym – oceniają eksperci Carsmile.

Biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku, gdzie oczekiwanie na klasyczne samochody powoduje istotny wzrost ich cen, profit związany z zakupem pojazdu elektrycznego z dopłatą może być jeszcze większy, nawet dla instytucji dysponujących relatywnie młodym taborem.

To właśnie wskutek galopujących cen na rynku pierwotnym drożeją też pojazdy używane, a w przypadku najpopularniejszych z nich nie do rzadkości należy scenariusz, w którym dwu-bądź nawet trzyletni samochód można sprzedać za niewiele mniejszą sumę niż jego cena w chwili zakupu.

Jak nowe instrumenty wsparcia nabycia pojazdu elektrycznego dla firm ocenia branża leasingowa? Na to pytanie obszernej odpowiedzi udzielił nam  Tomasz Sudaj, Prezes Zarządu Związku Polskiego Leasingu:

„W obszarze motoryzacji kluczową potrzebą przedsiębiorców, na którą odpowiadają firmy leasingowe jest zapewnienie mobilności i dodatkowych usług, które ułatwiają prowadzenie biznesu. Patrząc w dłuższej perspektywie rosnącym trendem będzie rozwój elektromobilności.

Ten kierunek rozwoju wspiera ustawodawstwo unijne. W lipcu 2021r. Komisja Europejska przyjęła pakiet aktów prawnych służących osiągnięciu neutralności klimatycznej, czyli redukcji emisji CO2 w Unii Europejskiej o 55 procent w porównaniu do 1990 roku. Wszystkie nowe samochody rejestrowane od 2035 roku powinny być zeroemisyjne.

W ostatnich tygodniach grudnia 2021r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOSiGW), przy aktywnej współpracy branży leasingowej i sektora bankowego uruchomił dopłaty do leasingu, w ramach programu Mój Elektryk.

W ten sposób branża leasingowa może wesprzeć realizację postulatów klimatycznych oferując produkty z dopłatą dla mikrofirm i przedsiębiorstw MŚP, odpowiadających za blisko 50% polskiego PKB, a jednocześnie będących odbiorcą blisko 74% finansowania udzielonego przez leasingodawców.

Rozwój elektromobilności może ruszyć tylko za sprawą przedsiębiorców, wyposażonych w zewnętrzne instrumenty finansowe

Formalności są maksymalnie uproszczone – obowiązuje zasada jednego okienka, tzn. wniosek o dotację i leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ Bankiem, operatorem programu. Budżet programu wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu.

Według deklaracji ma zostać powiększony o kolejne 200 mln zł. Ten priorytetowy program będzie realizowany w latach 2021- 2026, lub do wyczerpania środków.

Obecna odsłona Mojego elektryka dopuszcza zarówno dofinansowanie do zakupu jak i dopłaty do rat leasingu. Jest to o tyle ważne, że  trzy czwarte nowych samochodów w Polsce nabywają przedsiębiorcy, którzy posiłkują się m.in. leasingiem.

Bardzo cieszy nas fakt, że leasing został wskazany jako priorytetowy instrument wspierający inwestycje firm w zielone aktywa. Uważamy, że rozwój elektromobilności może ruszyć tylko za sprawą przedsiębiorców, wyposażonych w zewnętrzne instrumenty finansowe.

W ramach tej ścieżki dopłaty można będzie uzyskać do pojazdów zeroemisyjnych M1 (samochody osobowe do max. 8 osób), pojazdów zeroemisyjnych N1 (pojazdy dostawcze  do 3,5 t), pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1, L1e -L7e – z napędem elektrycznym, wodorowym lub silnikiem nie emitującym gazów cieplarnianych.

Przepisy nie przewidują więc dopłat do samochodów hybrydowych.

Wielkość dopłat dla przedsiębiorców zaczyna się od 4000 zł (dla pojazdów kategorii L1e-L7e) do maksymalnie 70 000 zł (na pojazdy kategorii N1). W przypadku pojazdów z kat. M1 maksymalna kwota dopłaty może wynieść 27 000 zł (przy średniorocznym przebiegu pojazdów nie mniejszym niż 15 tys. km) lub do wysokości 18 750 zł (dopłata nie limitowana średnim przebiegiem).

Z dopłat do leasingu mogą skorzystać: osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, przedsiębiorcy, stowarzyszenia i fundacje, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne i pozostałe organizacje religijne.

Do tej pory operator programu podpisał umowy  z 12 firmami leasingowymi tj.: Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o., LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z o.o, Leasys Polska Sp. z o.o., MAN Financial Services Poland Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., PKO Leasing S.A., Prime Car Managment S.A., PSA Finance Polska Sp. z o.o., Santander Consumer Multirent Sp. z o.o, Santander Leasing S.A., Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o.

Naszym priorytetem, jako organizacji branżowej, jest zachęcenie i wsparcie kolejnych spółek leasingowych w procesie dołączenia do listy firm dystrybuujących dopłaty. Dlatego wspólnie z ekspertami Banku Ochrony Środowiska, operatora programu 26 stycznia br. organizujemy kolejne webinarium dla firm leasingowych na temat programu Mój elektryk.

Uważamy, że program ma szansę powodzenia i może zwiększyć liczbę zeroemisyjnych pojazdów na naszych drogach.

Jednak dla pełnego rozwoju elektromobilności obok środków publicznych, konieczne będą: rozwój infrastruktury ładowania, gotowość przedsiębiorców do zainwestowania w elektryczne pojazdy czy dostępność samych elektryków. „

Źródło: aleBank.pl