DIGI INDEX 2022: w najbliższych 12 miesiącach 39,3% polskich firm zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację
Raport DIGI INDEX w 4-punktowej skali określa digitalizację branż: Machinery, Chemistry&Pharmacy, Automotive oraz Food&Beverages. Rezultat poniżej 2 pkt. oznacza bardzo niski, nawołujący do pilnych wdrożeń, wynik.
Przez ostatnie dwa lata mieliśmy do czynienia właśnie z taką sytuacją. W tym kontekście wzrost do poziomu 2,4 pkt. napawa optymizmem.
Niepewność rynkowa wcale nie wpłynęła negatywnie na stosunek do digitalizacji. Wręcz przeciwnie
‒ Nasze badanie jednoznacznie potwierdza rosnącą świadomość korzyści wynikających z transformacji cyfrowej. Postrzegane są one jako konieczne dla rozwoju, ale mogą okazać się wręcz niezbędne do przetrwania firm działających w bardzo niestabilnych realiach biznesowych.
Warto podkreślić, że badanie przeprowadzone zostało w szczególnym momencie – kiedy rosnąca koniunktura, napędzana powolnym wychodzeniem z pandemicznego kryzysu, została zakłócona wojną w Ukrainie.
Tegoroczne wskaźniki DIGI INDEX wprost wskazują, że niepewność rynkowa wcale nie wpłynęła negatywnie na stosunek do digitalizacji. Wręcz przeciwnie – pogłębiła jedynie zainteresowanie rozwiązaniami stanowiącymi podstawy przemysłu 4.0 ‒ powiedział Maciej Zieliński, prezes Zarządu (CEO) oraz dyrektor Digital Industries w Siemens Polska.
Czytaj także: Korzystanie z platform low-codowych w chmurze. Czy i kiedy ma to sens?
Firmy produkcyjne chętniej inwestują w cyfryzację
W 2022 roku 70% firm deklarowało, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel. Oznacza to ogromny wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji, kiedy takich odpowiedzi było zaledwie 28%.
Co więcej, z tegorocznych badań wynika, że 39,3% firm zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach. W 2021 roku tak odpowiedziało 16% respondentów.
Z kolei 34,7% chce obecnie utrzymać go na dotychczasowym poziomie (68% w 2021 roku).
Rosnąca świadomości korzyści
Producenci twierdzą, że główne przewagi, jakie daje cyfryzacja, to wyższa wydajność, a finalnie również oszczędności dla spółki. Inwestujący w digitalizację zyskują też większe bezpieczeństwo, wyższą jakość produktu i znacznie większe możliwości wprowadzania nowych, innowacyjnych rozwiązań.
Z kolei główną barierą dla digitalizacji firm jest brak finansowego wsparcia. Warto pamiętać, że wewnętrzny audyt pozwoli firmom określić swoje potrzeby i teoretyczne straty wynikające z aktualnych procesów. Dzięki współpracy w tej kwestii z dostawcą cyfrowych rozwiązań możliwe jest oszacowanie ROI. Na tym etapie przedsiębiorstwa często dowiadują się o tym, że inwestycja sama się sfinansuje w akceptowalnym okresie.
Główne przewagi, jakie daje cyfryzacja, to wyższa wydajność, a finalnie również oszczędności dla spółki. (…) Główną barierą dla digitalizacji firm jest brak finansowego wsparcia
‒ Okres całego, trzyletniego badania miał charakter wysoce wyjątkowy; przypadł na czas wielopoziomowych, rozległych zakłóceń funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, w swojej skali niemających odpowiednika w ostatnich kilkudziesięciu latach, spowodowanych globalną pandemią koronawirusa. To radykalnie zmieniło warunki funkcjonowania i perspektywę strategiczną analizowanych sektorów i firm.
Trudność generalnej oceny tego wpływu wynika też stąd, że jest on zapewne różny dla każdego z czterech opisywanych obszarów gospodarki. Autorzy Raportu zdają sobie z tego sprawę ‒ powiedział prof. dr hab. Piotr Płoszajski, Katedra Teorii Zarządzania, Szkoła Główna Handlowa.
Czytaj także: UKNF o identyfikacji i weryfikacji spółki oraz jednoosobowej działalności gospodarczej z użyciem wideo
Duże firmy częściej wdrażają digitalizację
Cyfryzacja rozwija się znacznie szybciej w dużych firmach. Przedsiębiorstwa zatrudniające 150‒249 pracowników istotnie częściej deklarują, że transformacja cyfrowa jest wdrażana.
Z kolei mniejsze zakłady (100‒149 pracowników) oraz firmy, które działają tylko w kraju oceniają, że budżet przeznaczony na wdrożenie cyfrowej transformacji w firmie ma raczej niski priorytet.
Digitalizacja w czasach niepewności rynkowej
Badanie DIGI INDEX przeprowadzone zostało w wyjątkowo burzliwym okresie, kiedy to próba szybkiego odrabiania strat wynikających z pandemii COVID-19 została dodatkowo poddana wpływowi czynników wynikających z ataku Rosji na Ukrainę.
Z danych przedstawionych w tegorocznej edycji wynika, że niepewność rynkowa wpłynęła wręcz mobilizująco na firmy, które w coraz większym stopniu są świadome korzyści płynących z digitalizacji. Gdy minęły przestoje pracy, biznes ponownie mógł rozpocząć odrabianie strat, pozwalając producentom skupić się na inwestycjach, które zoptymalizują ich wyniki.
Czym jest cyfryzacja?
Transformacja cyfrowa to integracja technologii cyfrowej we wszystkich obszarach biznesu, mająca na celu zmianę sposobu działania przedsiębiorstwa i dostarczanie klientom nowych wartości w nowy sposób.
To również wykorzystywanie rozwiązań cyfrowych do tworzenia nowych modeli biznesowych i strategii umożliwiających monetyzację danych. Wreszcie to także zmiana kulturowa, która wymaga eksperymentowania i dostosowywania się do nowej rzeczywistości.
Efektem digitalizacji jest dużo szybszy przepływ informacji, co przekłada się na podniesienie współczynnika efektywności wszystkich procesów w firmie.
Czytaj także: Kultura data-driven w praktyce: budowanie organizacji opartej o (dobre) dane