Deweloperzy chcą opóźnienia Polskiego Ładu
Zgodnie z aktualnym brzmieniem projektu proponowane przepisy podatkowe będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2022 roku. W ocenie PZFD proponowany termin wejścia w życie nowych przepisów jest rażąco krótki, biorąc pod uwagę kompleksowość wprowadzanych zmian.
Skutki proponowanych rozwiązań w stosunku do branży deweloperskiej ‒ zwłaszcza w stosunku do sektora Private Rent Sector (PRS) ‒ należy ocenić negatywnie
Konsultacje podatkowe skończyły się 30 sierpnia 2021 roku. Jednak nawet przy ekspresowym tempie uchwalenia przepisów, podatnicy nie będą w stanie przygotować się na zmiany ani dostosować systemów księgowych.
PZFD wnioskuje, więc aby wejście w życie Polskiego Ładu zostało przesunięte co najmniej do 1 stycznia 2023 roku, aby umożliwić podatnikom należyte przygotowanie się do zmiany.
Zdaniem PZFD skutki proponowanych rozwiązań w stosunku do branży deweloperskiej ‒ zwłaszcza w stosunku do sektora Private Rent Sector (PRS) ‒ należy ocenić negatywnie.
Czytaj także: CEE: coraz więcej inwestycji budowanych pod wynajem, szczególnie w Czechach i w Polsce
Amortyzacja w spółkach nieruchomościowych
‒ PZFD w piśmie wysłanym do Ministerstwa odniósł się przede wszystkim do problemu amortyzacji w spółkach nieruchomościowych. Chodzi o nieruchomości komercyjne na wynajem oraz nieruchomości inwestycyjne. W obydwu przypadkach są to wieloletnie i kosztowne przedsięwzięcia, których stopa zwrotu kalkulowana jest w ujęciu wieloletnim.
Z tego względu PZFD nie ma wątpliwości, że wdrożenie proponowanych regulacji zachwieje rynkiem nieruchomości komercyjnych i inwestycyjnych, gdyż ograniczenie podatkowej amortyzacji nie było uwzględniane w planach inwestycyjnych – podkreśla Sebastian Juszczak, prawnik PZFD.
Proponowana zmiana w najszerszym zakresie dotknie podmioty posiadające amortyzowania budynków i lokali mieszkalnych. Projekt zakłada wyłączenie z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych zarówno na gruncie PIT, jak i CIT. Wydatki poniesione na nabycie budynków i lokali mieszkalnych będą stanowić koszt uzyskania przychodów dopiero w momencie ich zbycia (podobnie jak w przypadku nieruchomości gruntowych).
Wdrożenie proponowanych regulacji zachwieje rynkiem nieruchomości komercyjnych i inwestycyjnych
Niniejsza zmiana obejmie nie tylko przeciętnego Kowalskiego, ale też silnie będzie oddziaływać na sektor PRS.
‒ W sektorze PRS celem jest wybudowanie inwestycji mieszkaniowej, aby ją następnie wynająć. Ponieważ przedsięwzięcia PRS-owe nie są przeznaczone do sprzedaży dla klientów finalnych – więc amortyzacja dla klientów będzie utrudniona – podkreśla Sebastian Juszczak.
Czytaj także: Nowy Polski Ład pomoże oszczędzać na mieszkanie?
Zmiany opodatkowania przychodów
Wprowadzone mają również być zmiany opodatkowania przychodów osiąganych z najmu lub dzierżawy. Regulacja odbiera podatnikom dotychczasową swobodę decydowania o najkorzystniejszym sposobie opodatkowania w danej konkretnej sytuacji – tj. uniemożliwia rozliczenie przychodów osiąganych m. in. z najmu i dzierżawy w ramach skali podatkowej na rzecz konieczności rozliczenia ryczałtowego.
‒ W praktyce na rozliczenie skalą podatkową decydowali się najczęściej podatnicy, którzy rozważali remonty wynajmowanych wydzierżawianych lokali, a rozliczenie w ten sposób dawało możliwość podatkowego aktywowania wydatków na ten cel.
Regulacja odbiera podatnikom dotychczasową swobodę decydowania o najkorzystniejszym sposobie opodatkowania w danej konkretnej sytuacji
Proponowana regulacja może negatywnie wpłynąć na stan lokali podlegających najmowi – ostrzega Sebastian Juszczak.
Problem tzw. ukrytej dywidendy
Ministerstwo planuje również wprowadzenie przepisów ograniczających generowanie sztucznych kosztów uzyskania przychodu w postaci wypłaty tzw. „ukrytej dywidendy”.
Rozwiązanie daje nieuprawnioną kompetencję organów podatkowych, które mogą się doszukiwać wypłat „ukrytej dywidendy” przy transakcjach o charakterze rzeczywistym
Projektowane zmiany przewidują zasadę, na podstawie której wypłaty dokonywane na rzecz udziałowca lub podmiotu powiązanego z udziałowcem, które są generowane w sposób sztuczny i mogą być postrzegane jako ukryta dywidenda nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu.
Proponowane rozwiązanie daje nieuprawnioną kompetencję organów podatkowych, które mogą się doszukiwać wypłat „ukrytej dywidendy” przy transakcjach o charakterze rzeczywistym, co nie wpływa ani na stabilność porządku prawnego ani pewność sytuacji podatnika.
‒ Uważamy również, że zaproponowane wymogi dla polskiej grupy VAT w zakresie powiązania finansowego są zbyt restrykcyjne. Proponujemy ażeby uniknąć wątpliwości interpretacyjnych wprowadzić przepis, że powiązanie ekonomiczne w grupie VAT istnieje, jeżeli podmioty działają w tej samej branży lub na tym samym rynku danego produktu – mówi Sebastian Juszczak.
Czytaj także: Polski Ład to także problem dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu