Debata EKF: edukacja finansowa w Polsce poprawia się, ale nadal jest dużo do zrobienia
„Największym sukcesem ostatnich lat jest fakt, że edukacja finansowa w ogóle się pojawiła w systemie nauczania.
Tak naprawdę jest to jedyne miejsce, gdzie można edukować masowo” – powiedział prezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości Waldemar Zbytek podczas debaty.
„Według badań, edukacja finansowa jest realizowana, i jest to proces ciągły. Bardzo istotnym wynikiem jest to, że Polacy zaczęli oszczędzać i jest to bardzo wyraźny progres – robi to 40% badanych wobec 18% w roku 2021” – dodała prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! Anna Bichta.
Jej zdaniem, równie optymistyczne są badania aspiracji zawodowych, z których wynika, że 51% młodych ludzi chce pracować „na swoim”.
„W rzeczywistości tylko 3% z nich faktycznie pracuje na swoim, więc jest bardzo dużo do zrobienia” – zaznaczyła Anna Bichta.
Czytaj także: Przedstawiciele ZBP na XIII Europejskim Kongresie Finansowym
Problem świadomości i edukacji ekonomicznej Polaków
Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę nie tylko na problemy w edukacji finansowej, ale także dotyczącej ogólnej sytuacji rynkowej.
„Problemem jest nie tylko nadal stosunkowo niski poziom edukacji, ale także nastawienie – szczególnie młodszych ludzi – na konsumpcję. Trzeba także pamiętać, że bardzo duża grupa Polaków po prostu nie jest w stanie oszczędzać” – wskazała prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! Anna Bichta.
Według niej, bardzo duża grupa Polaków nie ma wiedzy na temat podatków. Na przykład 16% pracujących uważa, że nie płaci PIT-u, a ok. 50% społeczeństwa nie wie, że płaci VAT.
Natomiast pojęcie „inflacja” jest znane, ale już jej mechanizmy i negatywne skutki – już nie.
Czytaj także: EKF 2023: kredyty hipoteczne powinny być udzielane ze stałą stopą na 10-15 lat
Brakuje wiedzy finansowej i rodzicom, i dzieciom
Według ekspertów 60% Polaków uważa, że ich wiedza finansowa jest na poziomie średnim lub wysokim. Nie przekłada się to jednak na wyniki badań.
„Widzę tu dwie porażki – rodzice niechętnie rozmawiają z dziećmi o finansach, ale też sami nie zawsze postępują właściwie.
Najlepszym przykładem jest porażka programu PPK, czyli brak chęci do oszczędzanie na przyszłość. Co prawda w PPK oszczędza ok. 40 proc., ale w podobny wynik jest w innych produktach. Niestety, są to te same osoby, a nie wynik różnorodności form oszczędzania w społeczeństwie” – wyjaśnił prezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości Waldemar Zbytek.
Prowadzący debatę prezes Fundacji Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga Paweł Zegarłowicz podsumował, że mimo pozytywów nadal jest mnóstwo do zrobienia.
„Dlatego będziemy kontynuować edukację, prowadzić badania i organizować kolejne dyskusje i debaty nad problemem edukacji ekonomicznej Polaków” – zapewnił Paweł Zegarłowicz.