Czy twój bank chroni twoje pieniądze za pomocą analizy behawioralnej?
Kradzież tożsamości stanowi coraz powszechniejszą taktykę cyberprzestępców. W 2024 roku oszuści podszywający się pod instytucje publiczne usiłowali wyłudzić numer PESEL od niemal 30% naszych rodaków. Socjotechnicznej presji poddawani są też przedsiębiorcy.
Co piąty z nich zetknął się z przypadkiem, kiedy oszuści próbowali dokonać wyłudzenia, udając kontrahentów lub współpracowników firmy. Biorąc to pod uwagę, banki chętnie sięgają po rozwiązania, bazujące na analizie behawioralnej, które skutecznie chronią konsumentów – czytamy w informacji prasowej Biura Informacji Kredytowej (BIK).
Istotą weryfikacji behawioralnej jest analiza unikalnych zachowań użytkownika podczas korzystania z urządzenia mobilnego czy bankowości internetowej podczas logowania się do swojego banku. Są to takie cechy jak sposób pisania użytkownika, tempo naciskania przycisków na klawiaturze, charakterystyka poruszania myszką czy sposób korzystania z ekranu dotykowego.
Dzięki temu system tworzy dynamiczny profil behawioralny użytkownika pozwalający wykryć ewentualne anomalie w jego zachowaniu, wskazujące na próbę oszustwa.
Czytaj także: Raport Cyberbezpieczeństwo | BIK S.A. | Weryfikacja behawioralna – sektorowa tarcza przeciw cyberprzestępcom
Narzędzie analizy behawioralnej w sześciu bankach
Zaawansowane algorytmy wykorzystane w tym rozwiązaniu pozwalają aktualizować modele w czasie rzeczywistym oraz zatrzymać oszukańcze operacje jeszcze zanim pieniądze wypłyną z rachunku klienta. Banki korzystają z tego rozwiązania zarówno indywidualnie, jak i sektorowo.
Ta druga opcja rozszerza zakres ochrony klienta z jednego banku na cały sektor bankowy. Stwarza możliwość wymieniania się wiedzą o schematach oszukańczych i postępowaniu sprawców.
I choć te mechanizmy nie są widoczne dla użytkowników indywidualnych, to z perspektywy samego klienta, włączenie tego innowacyjnego rozwiązania będzie kolejną warstwą zabezpieczenia przed następstwem ewentualnych ataków socjotechnicznych i ochroną przed wyłudzeniem.
Narzędzie analizy behawioralnej oferowane przez BIK dostępne jest już w sześciu bankach w Polsce.
Czytaj także: Raport Cyberbezpieczeństwo | Raport Antyfraudowy BIK 2024 | Socjotechnika wciąż skuteczniejsza od technologii
Najważniejsze informacje o weryfikacji behawioralnej BIK
- Analiza behawioralna jest bezkontekstowa i służy zwiększeniu ochrony przed nieuprawnionym przelewem z konta i złożeniem wniosku kredytowego. To dzięki nowatorskiej technologii weryfikacji behawioralnej BIK, która identyfikuje unikatowe zachowania człowieka podczas logowania się do bankowości online lub mobilnej,
- O unikatowości rozwiązania świadczy uwierzytelnianie osoby w czasie ciągłym. Oznacza to, że analizowany jest sposób korzystania z urządzenia podczas logowania, ale także w trakcie całej sesji, w czasie rzeczywistym. Dzięki temu wszelkie anomalie w zachowaniu człowieka pozwalają wykryć oszukańczą operację i ustrzec prawowitego klienta banku, np. przed nieuprawnionym przelewem z jego konta,
- Samo gromadzenie informacji o użytkowniku dokonuje się bez jego zaangażowania i ingerowania w prywatność.
- Wszelkie modele zachowań klienta banku są bezkontekstowe, czyli analizie podlega sposób korzystania, a nie treść.