Co przedsiębiorca powinien wiedzieć o cyfrowej zdalnej identyfikacji?

Co przedsiębiorca powinien wiedzieć o cyfrowej zdalnej identyfikacji?
Jan Szajda | Źródło: BANK.pl
„Przedsiębiorcy mogą zwiększyć dostępność i zakres swoich usług oraz walczyć z posługiwaniem się fałszywą tożsamością dzięki rozwiązaniom cyfrowej zdalnej identyfikacji” – mówił Jan Szajda, prezes zarządu IDENTT Sp. z o.o. w kuluarach Europejskiego Forum Finansowania MMŚP.

Jan Szajda przyznał, że w porównaniu z analogowym potwierdzaniem tożsamości, potwierdzanie cyfrowe jest wyzwaniem zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Stwierdził, że jeśli pojawia się potrzeba utworzenia cyfrowej tożsamości to jego firma może utworzyć cyfrową tożsamość w oparciu o dokument tożsamości taki jak: dowód osobisty, paszport albo mObywatel.

Dzięki temu przedsiębiorcy mogą udostępniać swoje usługi w sposób zdalny, czyli zwiększają ich dostępność i zwiększają zakres swojej działalności.

Korzyści ze zdalnej identyfikacji

Jednocześnie zastosowane rozwiązania pozwalają na wykrywanie fraudów i przypadków posługiwania się fałszywą tożsamością, co oznacza minimalizację ryzyka wyłudzeń i ograniczenie ryzyka strat związanych z posługiwaniem się fałszywą tożsamością.

W kontaktach z sektorem finansowym identyfikacja zdalna ułatwia przedsiębiorcom zakładanie kont bankowych, zawarcie umowy leasingowej bez konieczności wizyty w placówce firmy leasingowej, zakup usług telekomunikacyjnych i rejestrację kart SIM, zakupy różnego rodzaju sprzętów, zawieranie umów ubezpieczeniowych, przeprowadzanie zdalnych rekrutacji pracowników z pewnością co do tożsamości kandydata.

Jak zauważył Jan Szajda – identyfikacja zdalna jest bardzo przydatna dla eksporterów i firm rozwijających swoją działalność za granicą.

Polskie firmy, które wdrożyły zdalną identyfikację, zyskują przewagę przy ekspansji zagranicznej, mając już opanowaną technologię zdalnego pozyskiwania klienta.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Technologie – Firechat | Jak rozwój elektronicznej tożsamości zmienia nasze życie

Europejski Portfel Identyfikacji Cyfrowej

Jednak dla naszych firm wchodzących na rynki zagraniczne są obecnie wyzwaniem zróżnicowane regulacje prawne dotyczące zdalnej identyfikacji zależne od państwa czy branży (np. inne wymogi dla zakładania konta bankowego, a inne dla zaciągania kredytu).

Sytuację może poprawić przyjęta w ubiegłym roku regulacja eIDAS 2.0, która wprowadza ekosystem cyfrowego portfela tożsamości.

W jej efekcie każdy kraj członkowski UE będzie miał notyfikowany co najmniej jeden taki portfel, który będzie funkcjonował w całej Unii Europejskiej. Umożliwi to identyfikację w dowolnym kraju UE przy użyciu własnego cyfrowego portfela tożsamości.

Z drugiej strony część przedsiębiorców będzie miała obowiązek akceptacji tych portfeli, co ułatwi im pewną i skuteczną zdalną identyfikację osób z różnych krajów UE.

„Co ważne, sposób funkcjonowania portfeli będzie ustandaryzowany, powstaną także podmioty agregujące takie portfele i udostępniające jedno zunifikowane rozwiązanie” – zaznaczył Jan Szajda. 

Portfele cyfrowej tożsamości umożliwią udostępnianie różnych „atrybutów”, czyli potwierdzonych informacji, takich jak: ukończenie uczelni, posiadanie prawa wykonywania zawodu, posiadanie prawa jazdy itd.

Jego zdaniem otwiera to drogę do rozwoju nowych rynków i usług, np. w branży turystycznej (cyfrowe bilety jako atrybuty).

Na pytanie czy mObywatel w związku z pojawieniem się europejskiego portfela tożsamości będzie musiał ulec zmianom – Jan Szajda odparł, że nasza aplikacja wyprzedziła unijne regulacje, będąc wczesnym przykładem cyfrowego portfela tożsamości.

Tym niemniej mObywatel będzie wymagał dostosowania go do nowych wymogów eIDAS 2.0 (był tworzony wcześniej niż te wymogi).

Czytaj także: 86. Webinar PAB WIB: „Konsekwencje wprowadzenia przez eIDAS dokumentu 3.0 dla umów bankowych”

Źródło: BANK.pl