Co i za ile Polacy kupują w Black Friday?
Sześciu na dziesięciu ankietowanych deklaruje, że nabywa produkty podczas Black Friday.
Jedynie 34 proc. badanych twierdzi, że nie korzysta z tej okazji do zrobienia tańszych zakupów, a 5 proc. jeszcze nie podjęło decyzji.
Jakie kwoty Polacy przeznaczają na zakupy podczas Black Friday?
Największa grupa badanych (34 proc.) podczas tegorocznych wyprzedaży z okazji Black Friday wyda kwotę z przedziału 251-500 zł.
15 proc. Polaków na ten cel przeznaczy 501-750 zł, a 14 proc. 10-250 zł.
12 proc. ankietowanych wyda 751-1000 zł, a wyższe kwoty – 8 proc.
Niemal co trzeci badany uważa, że w 2024 roku podczas Black Friday wyda więcej pieniędzy niż w ubiegłym roku. Z kolei 35 proc. Polaków na to samo pytanie odpowiedziało przecząco, a 36 proc. jeszcze nie podjęło decyzji.
Spośród badanych, którzy wydadzą więcej na zakupy 35 proc. uważa, że kwota wzrośnie o 250-500 zł, 33 proc. deklaruje, że będzie to wzrost w przedziale 10-250 zł, 17 proc. zakłada 500-750 zł, 11 proc. ponad 1000 zł, a 4 proc. 750-1000 zł.
Za przyczynę wzrostu wydatków 48 proc. podaje podwyżkę cen produktów względem ubiegłych lat.
Z kolei 47 proc. Polaków uważa, że ma w tym roku więcej potrzeb niż w poprzednich latach, a 22 proc. deklaruje, że promocje nie są aż tak atrakcyjne jak w przeszłości.
Czytaj także: Jak pandemia zmieniła nawyki konsumentów – badanie Mastercard Economics Institute
Polacy przygotowują się finansowo na Black Friday
Dane potwierdzają, że aż 55 proc. klientów odkłada część zaplanowanych zakupów specjalnie na okres wyprzedaży Black Friday. Z badania PayPo wynika również, że 43 proc. ankietowanych oszczędza pieniądze z myślą o większych zakupach w tym czasie.
Spośród nich 35 proc. oszczędza kwoty z przedziału 10-250 zł, 33 proc. odkłada 251-500 zł, a pozostali: 501-750 zł (19 proc.), ponad 1000 zł (7 proc.) i 751-1000 zł (5 proc.).
Co Polacy kupują na Black Friday? Najpopularniejsze kategorie
Najchętniej kupowanymi produktami podczas Black Friday są odzież i obuwie – wybiera je aż 76 proc. badanych.
W tym czasie Polacy nabywają także: elektronikę (54 proc.), akcesoria i produkty do domu (47 proc.) czy kosmetyki (46 proc.).
Nieco mniej popularne są: książki, gry i muzyka (29 proc.), zabawki i produkty dla dzieci (23 proc.), torebki i dodatki (21 proc.), akcesoria sportowe (20 proc.) oraz produkty sezonowe, jak np. stroje kąpielowe czy walizki (14 proc.).
Aż siedmiu na dziesięciu ankietowanych kupuje podczas promocji z okazji Black Friday produkty świąteczne i prezenty.
Czytaj także: Płać, jak lubisz! Płatności cyfrowe pozytywnie postrzegane przez większość konsumentów
Jak Polacy kupują podczas Black Friday?
Z badania PayPo wynika, że co drugi Polak sprawdza oferty na bieżąco i kupuje to, co spośród przecenionych produktów jest dla niego interesujące. Z kolei 31 proc. ustala swój własny budżet, jaki może przeznaczyć na zakupy podczas wyprzedaży i go nie przekracza. 26 proc. z wyprzedzeniem planuje, jakie produkty nabędzie podczas Black Friday, a 24 proc. czeka na koniec wyprzedaży, by upolować najlepsze okazje.
16 proc. osób zadeklarowało, że nabywa przypadkowe rzeczy, które wpadną im w oko podczas zakupów lub w reklamach.
Większość Polaków (72 proc.) podczas Black Friday decyduje się na zakupy w sklepach online.
Coraz więcej konsumentów potwierdza, że w czasie Black Friday korzysta z płatności odroczonych, kupując w ten sposób więcej i płacąc później. Dzięki płatnościom odroczonym korzystają z wyjątkowych okazji i atrakcyjnych promocji, dokonując jednocześnie mądrych zakupowych wyborów – kupują wtedy, gdy opłaca im się to najbardziej.
Czytaj także: Wirtualna karta PayPo umożliwia zakupy BNPL stacjonarnie i online
***
Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv by IQS w dniach 22-25.10.2024 na ogólnopolskiej próbie 500 osób w wieku 18-64 lat.