Co i za ile Polacy kupują w Black Friday?

Co i za ile Polacy kupują w Black Friday?
Fot. stock.adobe.com / Creativa Images
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z badania przeprowadzonego przez PayPo wynika, że 61 proc. Polaków dokonuje zakupów w czasie Black Friday, a 55 proc. klientów e-commerce odkłada część zaplanowanych wydatków specjalnie na tę okazję. Podczas najgorętszych wyprzedaży w roku aż 76 proc. nabywa odzież i obuwie, a kwota zakupu zazwyczaj mieści się w przedziale 251-500 zł, poinformowała Firma.

Sześciu na dziesięciu ankietowanych deklaruje, że nabywa produkty podczas Black Friday.

Jedynie 34 proc. badanych twierdzi, że nie korzysta z tej okazji do zrobienia tańszych zakupów, a 5 proc. jeszcze nie podjęło decyzji.

Jakie kwoty Polacy przeznaczają na zakupy podczas Black Friday?

Największa grupa badanych (34 proc.) podczas tegorocznych wyprzedaży z okazji Black Friday wyda kwotę z przedziału 251-500 zł.

15 proc. Polaków na ten cel przeznaczy 501-750 zł, a 14 proc. 10-250 zł.

12 proc. ankietowanych wyda 751-1000 zł, a wyższe kwoty – 8 proc.

Niemal co trzeci badany uważa, że w 2024 roku podczas Black Friday wyda więcej pieniędzy niż w ubiegłym roku. Z kolei 35 proc. Polaków na to samo pytanie odpowiedziało przecząco, a 36 proc. jeszcze nie podjęło decyzji.

Spośród badanych, którzy wydadzą więcej na zakupy 35 proc. uważa, że kwota wzrośnie o 250-500 zł, 33 proc. deklaruje, że będzie to wzrost w przedziale 10-250 zł, 17 proc. zakłada 500-750 zł, 11 proc. ponad 1000 zł, a 4 proc. 750-1000 zł.

Za przyczynę wzrostu wydatków 48 proc. podaje podwyżkę cen produktów względem ubiegłych lat.

Z kolei 47 proc. Polaków uważa, że ma w tym roku więcej potrzeb niż w poprzednich latach, a 22 proc. deklaruje, że promocje nie są aż tak atrakcyjne jak w przeszłości.

Czytaj także: Jak pandemia zmieniła nawyki konsumentów – badanie Mastercard Economics Institute

grafika Black Friday

Polacy przygotowują się finansowo na Black Friday

Dane potwierdzają, że aż 55 proc. klientów odkłada część zaplanowanych zakupów specjalnie na okres wyprzedaży Black Friday. Z badania PayPo wynika również, że 43 proc. ankietowanych oszczędza pieniądze z myślą o większych zakupach w tym czasie.

Spośród nich 35 proc. oszczędza kwoty z przedziału 10-250 zł, 33 proc. odkłada 251-500 zł, a pozostali: 501-750 zł (19 proc.), ponad 1000 zł (7 proc.) i 751-1000 zł (5 proc.).

Co Polacy kupują na Black Friday? Najpopularniejsze kategorie

Najchętniej kupowanymi produktami podczas Black Friday są odzież i obuwie – wybiera je aż 76 proc. badanych.

W tym czasie Polacy nabywają także: elektronikę (54 proc.), akcesoria i produkty do domu (47 proc.) czy kosmetyki (46 proc.).

Nieco mniej popularne są: książki, gry i muzyka (29 proc.), zabawki i produkty dla dzieci (23 proc.), torebki i dodatki (21 proc.), akcesoria sportowe (20 proc.) oraz produkty sezonowe, jak np. stroje kąpielowe czy walizki (14 proc.).

Aż siedmiu na dziesięciu ankietowanych kupuje podczas promocji z okazji Black Friday produkty świąteczne i prezenty.

Czytaj także: Płać, jak lubisz! Płatności cyfrowe pozytywnie postrzegane przez większość konsumentów

Jak Polacy kupują podczas Black Friday?

Z badania PayPo wynika, że co drugi Polak sprawdza oferty na bieżąco i kupuje to, co spośród przecenionych produktów jest dla niego interesujące. Z kolei 31 proc. ustala swój własny budżet, jaki może przeznaczyć na zakupy podczas wyprzedaży i go nie przekracza. 26 proc. z wyprzedzeniem planuje, jakie produkty nabędzie podczas Black Friday, a 24 proc. czeka na koniec wyprzedaży, by upolować najlepsze okazje.

16 proc. osób zadeklarowało, że nabywa przypadkowe rzeczy, które wpadną im w oko podczas zakupów lub w reklamach.

Większość Polaków (72 proc.) podczas Black Friday decyduje się na zakupy w sklepach online.

Coraz więcej konsumentów potwierdza, że w czasie Black Friday korzysta z płatności odroczonych, kupując w ten sposób więcej i płacąc później. Dzięki płatnościom odroczonym korzystają z wyjątkowych okazji i atrakcyjnych promocji, dokonując jednocześnie mądrych zakupowych wyborów – kupują wtedy, gdy opłaca im się to najbardziej.

Czytaj także: Wirtualna karta PayPo umożliwia zakupy BNPL stacjonarnie i online

***

Badanie PayPo zostało zrealizowane za pośrednictwem platformy Omnisurv by IQS w dniach 22-25.10.2024 na ogólnopolskiej próbie 500 osób w wieku 18-64 lat.

Źródło: Fintech PayPo