Brak BNPL przyczyną rezygnacji z zakupów?

Brak BNPL przyczyną rezygnacji z zakupów?
Źródło: PayPo
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Aż 69 proc. osób regularnie korzystających z płatności odroczonych wskazuje, że zdarzyło im się porzucić koszyk zakupowy, gdy nie mogli opłacić zamówienia przy użyciu BNPL (buy now, pay later) – wynika z przygotowanego przez PayPo raportu Płatności odroczone w Polsce 2023.

Dokument zawiera informacje dotyczące m.in.: charakterystyki osób korzystających z płatności odroczonych, a także wpływu ich wdrożenia na rozwój sklepów internetowych. 

Z badania wynika, że wśród osób korzystających z płatności odroczonych, ta forma jest drugą najczęściej wybieraną metodą opłaty za zakupy – wybiera ją już 65 proc. ankietowanych, co sprawia, że swoją popularnością BNPL zbliża się do BLIKA, najchętniej wybieranego rozwiązania (71 proc. badanych).

Szybkie przelewy (typu bramki płatnicze) wybiera 44 proc., a z przelewów internetowych, tradycyjnych, płatności ratalnych lub za pobraniem korzysta zaledwie kilka procent ankietowanych.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | BNPL – BIK SA | Uwarunkowania makroekonomiczne a rozwój płatności odroczonych

Przyczyny porzucania koszyka zakupowegp

Aż 69 proc. badanych wskazało, że zdarzyło im się porzucić koszyk zakupowy, jeśli opcja BNPL była niedostępna – aż 45 proc. z nich zdarzyło się to kilkukrotnie. Brak udostępnienia w sklepie internetowym opcji płatności odroczonych, jest więc często równoznaczny z rezygnacją z zakupów.

Co więcej, dla najmłodszej grupy konsumentów BNPL jest wręcz domyślną formą płatności – korzysta z niej aż 74 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata. Te dane to wyraźny drogowskaz dla sprzedawców działających w e-commerce. 

Dodatkowo badani uważają, że płatności odroczone to nowoczesna (49 proc.) i wygodna (54 proc.) metoda płatności, która dobrze sprawdza się w przypadku nieplanowanych wydatków (56 proc.) i co ważne – pomaga im zarządzać swoimi wydatkami.

– Niemal 2/3 osób korzystających z BNPL potwierdza, że ta metoda płatności pomaga im zarządzać ich miesięcznym budżetem domowym. Dzięki niej mogą oni rozciągać́ płatność́ w czasie i samemu wybrać najlepszy moment opłaty za zamówienie, np. po kolejnej wypłacie.

Klienci podchodzą też do płatności odroczonych z bardzo dużą rozwagą – połowa ankietowanych przyznaje, że ustala sobie limit wysokości wydatków, jakie chce przeznaczyć na zakupy z wykorzystaniem BNPL – komentuje Edyta Szymanowska, Head of Content Marketing w PayPo.

Czytaj także: Kearney „European Retail Banking Radar 2023”: w czołówce BNPL są konsumenci z Polski

BNPL – najczęściej spłaty w ciągu miesiąca

Aż 63 proc. badanych zadeklarowało, że należność za zakupy spłaca w całości w ciągu 30 pierwszych dni. Co czwarta osoba (25 proc.) decyduje się jednak na częściową spłatę zobowiązania w pierwszym miesiącu, a pozostałą kwotę rozkłada na raty.

Niespełna 7 proc. ankietowanych decyduje się na spłatę zobowiązania wyłącznie w formie ratalnej. Co ciekawe, większość z tych osób już podczas składania zamówienia wie, że zapłaci za nie w ratach.

Więcej informacji dotyczących m.in. kategorii produktów kupowanych z wykorzystaniem BNPL i strategii zakupowych konsumentów znajduje się w pełnej wersji raportu, dostępnej pod linkiem.

Źródło: Fintech PayPo