Boom na wege. Co dziesiąty produkt żywnościowy w Europie jest wegetariański
Wśród nowych produktów spożywczych, które pojawiły się w Europie w okresie październik 2012 – wrzesień 2017, oznaczenie „wegetariańskie” było na 3. miejscu wśród najczęściej stosowanych oświadczeń prozdrowotnych (10%), ex aequo z „bez glutenu”. Więcej było tylko oznaczeń „bez sztucznych dodatków/konserwantów” (15%) oraz „organiczne” (12%).
„Rynek produktów wegańskich i wegetariańskich jest tam niezwykle chłonny i aktywny. Jak podaje raport 'Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych’, w ciągu dwóch lat do września 2017 r. to właśnie w Niemczech odnotowano najwyższy odsetek nowości spójnych z dietą wegańską (32%), a drugi najwyższy (po Wielkiej Brytanii) w przypadku wyrobów dla wegetarian (11%)” – powiedziała senior food and drink analyst z firmy Mintel Honorata Jarocka, cytowana w komunikacie.
Polscy producenci na rynku niemieckim
Co ważne, Niemcy to największy odbiorca eksportu polskiej żywności ogółem. W 2017 r. wysłaliśmy na ten rynek produkty o wartości prawie 6,5 mld euro. Według danych Ministerstwa Finansów, w zeszłym roku eksport na ten rynek zwiększył się aż o 18% r/r.
„Znając rynek niemiecki i spodziewając się rosnącego popytu na swoją produkcję, polskie firmy wraz z eksportem produkcji tradycyjnej mogą zaistnieć we wciąż niezapełnionej i ciągle rosnącej kategorii wege w tym kraju” – powiedziała dyrektor ds. sektora spożywczego i FMCG w BZ WBK Renata Dutkiewicz.
Siłę wege trendów w Niemczech podkreśla też m.in. jeden z globalnych rankingów portalu Happycow.net, wyróżniający najbardziej przyjazne miasta dla wegan w 2017 r., w którym 1. miejsce zajął Berlin. W tym samym zestawieniu Warszawa znalazła się na 3. miejscu. Na tak wysoką pozycję złożył się nie tylko niezwykle szybki przyrost stołecznej wegańskiej oferty gastronomicznej, ale i ogromny postęp w tej sferze w całym kraju, podano również.
Potencjał wege rynku
„W Polsce trwa obecnie boom na wege produkty i dania. Inwestycje w produkcję wege warto więc też brać pod uwagę w kontekście rynku wewnętrznego i zmieniających się przyzwyczajeń żywnościowych Polaków” – dodała Dutkiewicz.
Raport „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” pokazuje, że inwestycje w produkcję linii oznaczonych jako „wegetariańskie” i „wegańskie” to szansa dla właściwie wszystkich podsegmentów rynku spożywczego. Największa część wegańskich nowości wprowadzonych w Europie pomiędzy październikiem 2015 a wrześniem 2017 r. to substytuty mięsa, ale bezpośrednie oświadczenia tego typu były wykorzystywane także bardzo często w kategorii batonów przekąskowych i sokach. Natomiast mówiąc o pozycjonowaniu spójnym z dietą wegetariańską, najwięcej tego typu nowości pojawiło się w badanym okresie w kategorii ciastek, ciast i innych słodkich wypieków, podano także.
Eksperci BZ WBK wskazują także, że analizując potencjał wege rynku, należy pamiętać, że asortyment wegański i wegetariański znajduje swoich amatorów nie tylko wśród osób będących na tej diecie.
„Po wege produkty sięgają także konsumenci poszukujący nowych i ciekawych alternatyw żywieniowych czy smakowych. Dla wielu osób wege żywność jawi się jako zdrowy wybór i urozmaicenie tradycyjnej diety” – zaznaczyła Dutkiewicz.
Na popularności zyskuje również fleksitarianizm, czyli trend elastycznego podejścia do diety bezmięsnej. Fleksitarianie unikają spożywania mięsa ze względów zdrowotnych, ekologicznych lub etycznych, jednak nie wykluczają go z diety całkowicie. Ten trend w żywieniu został przez amerykańską firmę Whole Foods Market, specjalizującą się w sprzedaży żywności ekologicznej, wskazany jako jeden z dziesięciu najważniejszych trendów żywieniowych w 2017 roku.
Jak wskazuje Dutkiewicz, wege trendem interesują się zarówno małe specjalistyczne firmy, jak i duże sieci sklepów czy restauracji, nawet te globalne. Potencjał roślinnych i bezmięsnych alternatyw dostrzega również coraz więcej zakładów specjalizujących się w mięsnej produkcji. To najdobitniej pokazuje, jak mocno trend wege odbił się na rynku spożywczym, podsumowano.
Źródło: ISBnews