BLIK: liczba transakcji w 2024 roku wzrosła o 37% r/r, do 2,4 mld zł

W ostatnim kwartale 2024 roku użytkownicy BLIK-a zrealizowali 675,5 mln transakcji, a w całym roku było ich prawie 2,4 mld. W tym czasie Polacy wykonywali średnio 6,6 mln operacji BLIK-iem dziennie.
Rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach: e-commerce, POS, ATM oraz P2P) wyniosła 11 mln. Średnia kwota płatności BLIK-iem w 2024 roku wyniosła 144 zł.
Połowa transakcji BLIK-em w e-commerce
W 2024 roku nieco ponad połowę wszystkich transakcji BLIK-iem stanowiły płatności w e-commerce. Użytkownicy zapłacili nim w sklepach internetowych 1,2 mld razy, czyli o 27% więcej niż w 2023 r.
Wartość transakcji online osiągnęła w ubiegłym roku poziom 172,6 mld zł wobec 125,6 mld rok wcześniej. Natomiast średnia kwota pojedynczego zakupu na platformach e-commerce wyniosła w tym czasie 148 zł.
W ostatnim roku rosła także liczba przelewów na numer telefonu BLIK – o 46% r/r do 604,8 mln transakcji. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną czwartą wszystkich operacji BLIK-iem. Średnia kwota przelewu na telefon BLIK to 158 zł. W ostatnim kwartale 2024 r. Polacy rozliczyli się w ten sposób 168,1 mln razy (+36% r/r).
W tradycyjnych terminalach płatniczych zapłacono BLIK-iem 576,8 mln razy w 2024 r. z czego blisko 46% stanowiły płatności zbliżeniowe. Natomiast w samym IV kwartale Polacy zapłacili BLIK-iem (kodem lub zbliżeniowo) w sklepach stacjonarnych 154,6 mln razy, z czego 75,6 mln to były płatności zbliżeniowe.
W 2024 r. odnotowano w systemie także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM – o 15% r/r do 74 mln. Średnia kwota wypłaty z bankomatu to 705 zł.
„BLIK w ciągu 10 lat nieodwracalnie zmienił sposób, w jaki Polacy płacą za swoje codzienne zakupy. Wyniki za ubiegły rok potwierdzają, że system rośnie dynamicznie i ma potencjał do dalszych wzrostów. Dziś jesteśmy jednym z kluczowych graczy cyfrowego ekosystemu finansowego w Polsce” – powiedziała Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Czytaj także: BLIK – coraz więcej transakcji i klientów
Pierwsze transakcje BLIK w Rumunii w II połowie 2025 roku
„Chcielibyśmy, aby pierwsze transakcje BLIK w rumuńskich aplikacjach bankowych były realizowane w II połowie roku. Na tym etapie nie możemy jeszcze mówić w jakich bankach” – powiedział Dariusz Mazurkiewicz podczas konferencji prasowej.
W październiku 2024 roku spółka BLIK Romania uzyskała autoryzację Banku Narodowego Rumunii (BNR) na prowadzenie działalności operacyjnej w tym kraju.
„To pierwsza tego typu licencja przyznana prywatnemu podmiotowi na rynku rumuńskim” – podkreślił prezes PSP.
Obecnie BLIK jest też obecny na Słowacji, gdzie rozwija współpracę z dwoma bankami: Tatra banka i mBank SK.
Czytaj także: BLIK Romania S.A. z autoryzacją Banku Narodowego Rumunii
Usługa BLIK Płacę Później w trzech kolejnych bankach w 2025 r.
„Planujemy, aby trzy duże banki udostępniły usługę BLIK Płacę Później w tym roku” – powiedział Dariusz Mazurkiewicz.
Obecnie usługa ta dostępna jest w Banku Millennium i Velo Banku.
Prezes PSP przyznał, że jej wdrażanie idzie wolniej, niż założono.
„Trzymamy się najwyższych standardów sektora bankowego. To projekt, który nie zmierza do przekredytowania konsumenta” – wyjaśnił.
Czytaj także: Płatności powtarzalne BLIK w aplikacji SGB Mobile
***
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.