BLIK: blisko pół miliarda transakcji w trzecim kwartale 2023 roku

BLIK: blisko pół miliarda transakcji w trzecim kwartale 2023 roku
Monika Król. Źródło: PSP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Od lipca do września '23 użytkownicy systemu zrealizowali 455 mln transakcji o wartości 63 mld zł, a od początku roku było ich aż 1,3 mld o wartości 171 mld zł, poinformowano w komunikacie prasowym.

BLIK najczęściej wykorzystywany jest w e-commerce, jednak z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK oraz płatności w terminalach płatniczych.

W analizowanym okresie we wspomnianych kanałach zanotowano odpowiednio 227,9 mln, 109 mln i 101,7 mln operacji.

Dzienna liczba transakcji BLIKIEM mocno w górę

Popularność BLIKA stale rośnie, czego odzwierciedleniem jest liczba aktywnych użytkowników. Pod koniec trzeciego kwartału 2023 r. było ich już niemal 15 mln. W okresie od lipca do września br. zrealizowali oni 455 mln transakcji, co stanowi wzrost o 40 proc. w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku.

Oznacza to również, że za pomocą BLIKA płacono średnio 4,9 mln razy dziennie, czyli o 40 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 r.

W najlepszym dniu kwartału we wszystkich kanałach BLIKA (e-commerce, POS, P2P, ATM) odnotowano łącznie ponad 7 mln transakcji. Całkowita wartość płatności BLIKIEM wzrosła rok do roku o 47 proc. do 63 mld zł.

Czytaj także: PSP: pierwsze transakcje BLIK na Słowacji w najbliższych tygodniach

Konsumenci stawiają na BLIKA w e-commerce

BLIK pozostaje bezkonkurencyjną metodą płatności w e-commerce. W trzecim kwartale 2023 r. co druga transakcja odbywała się właśnie w tym kanale. Między lipcem a wrześniem br. klienci zapłacili za zakupy online 227,9 mln razy – czyli o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. W omawianym kwartale wartość transakcji online osiągnęła 31,2 mld zł wobec 22,1 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online wyniosła 137 zł.

– Liczba osób preferujących zakupy online systematycznie rośnie, co znajduje odzwierciadlenie w liczbie transakcji BLIKIEM w kanale internetowym. Wirtualny świat kusi wygodą i brakiem ukrytych kosztów, które nieuchronnie towarzyszą zakupom stacjonarnym, takim jak opłaty za dojazd czy parking.

Nie dziwi zatem, że w okresie wakacyjnym polscy konsumenci najczęściej płacili za pomocą naszego systemu na platformach typu marketplace i w sklepach odzieżowych online, gdzie średnie koszyki zakupowe wyniosły odpowiednio 121 zł i 219 zł.

Przed nami najgorętszy okres zakupowy w roku i możemy spodziewać się, że BLIK pozostanie kluczowy dla wielu konsumentów ceniących sobie szybkość i wygodę – mówi Monika Król, wiceprezeska zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora płatności mobilnych BLIK.

Wzrost liczby transakcji offline

Między lipcem a wrześniem br. znaczną popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W analizowanym okresie liczba operacji zrealizowanych w terminalach płatniczych po raz pierwszy przekroczyła 100 mln.

Z kolei ich wartość wyniosła 5,3 mld zł. Istotny wpływ na uzyskane w tym kanale wyniki, miało stale zwiększające się zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK.

W trzecim kwartale br. było ich 37 mln, czyli aż o 72 proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2022 r. Od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją już 2,4 mln osób i zapłacono za jej pomocą w 136 krajach na świecie.

Ponad 15,6 mln użytkowników może odbierać przelewy P2P

Dalszy dynamiczny wzrost w trzecim kwartale br. notowały także przelewy na telefon BLIK, które stanowią już niemal jedną czwartą wszystkich transakcji BLIKIEM. W okresie obejmującym miesiące wakacyjne użytkownicy systemu skorzystali z nich 109 mln razy – to o 68 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wartość przekazanych w ten sposób środków wyniosła 15,6 mld zł (wzrost o 90 proc. r/r), natomiast średnia wartość przelewu na telefon BLIK w tym okresie to 151 zł.

– Usługa P2P, która pozwala na błyskawiczne rozliczenia bez konieczności znajomości numeru konta bankowego odbiorcy, zdobywa kolejnych zwolenników. Obecnie do otrzymywania przelewów na telefon zarejestrowanych jest już przeszło 15,6 mln numerów telefonów.

Sądzimy, że niedawne dołączenie Nest Banku i Banku Pocztowego do grona podmiotów oferujących ten produkt BLIKA tylko przełoży się na dalszy wzrost – podkreśla Monika Król.

– Mając na uwadze niezwykłą popularność przelewu na telefon, postanowiliśmy uczynić go bohaterem naszej kampanii 'Strofki BLIKA’. Poprzez lekkie, humorystyczne spoty pokazujemy, jak prosto można przypomnieć bliskim i znajomym o zaległościach finansowych. To pierwsza taka kampania BLIKA, która jest dostosowana do osób z niepełnosprawnościami wzroku lub słuchu – dodaje.

W trzecim kwartale br. obserwowano również stały wzrost wypłat gotówki w ATM. W analizowanym okresie w bankomatach zrealizowano 16,3 mln transakcji. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o prawie jedną piątą. Ich wartość osiągnęła 10,8 mld zł, a średnia pojedyncza transakcja wyniosła 664 zł.

Marka doceniana przez klientów i rynek

Rozpoznawalność BLIKA stale rośnie, co potwierdzają zarówno badania rynkowe, jak i rankingi i konkursy branżowe.

W tym roku BLIK po raz kolejny udowodnił swoją siłę, zdobywając pierwsze miejsce w kategorii płatności elektronicznych rankingu „Top Marka”.

W ostatnim czasie marka została uhonorowana także złotym Effie w kategorii Finance & Insurance, jak również brązem w kategorii 50+ za kampanię „Bądź kotem płatności”.

Przyznane wyróżnienia świadczą o skuteczności i innowacyjności BLIKA, który coraz częściej jest postrzegany nie tylko jako wygodny sposób płatności, ale również jako marka bliska użytkownikom, bezpieczna i dostępna w każdej sytuacji.

Źródło: Polski Standard Płatności / PSP