Black Friday i Cyber Monday: Polacy planują zakupy odważniej niż przed rokiem

Black Friday i Cyber Monday: Polacy planują zakupy odważniej niż przed rokiem
Fot. stock.adobe.com / Romolo Tavani
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Połowa Polaków, którzy planują wydać pieniądze na dobra trwałe, chce przynajmniej częściowo skorzystać z kredytu bądź pożyczki. Jednocześnie spada odsetek gospodarstw domowych, które oceniają klimat do zakupów jako zły, podkreślają eksperci ZPF.

Uznawane powszechnie za święta zakupów Black Friday i Cyber Monday przypadają w 2023 roku 24 i 27 listopada.

Najnowsze wyniki cyklicznego badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH) sugerują, że nastroje wśród konsumentów są lepsze niż przed rokiem.

Mniej Polaków uważa, że klimat do zakupów jest zły

Gospodarstwa domowe zostały zapytane w badaniu o ocenę klimatu do zakupu dóbr trwałych. Dokładnie 31,2 proc. oceniło go jako zły. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że przed rokiem odsetek pesymistów sięgnął 41,1 proc. Respondenci najczęściej wskazują, że obecny czas nie jest „ani dobry, ani zły”, by decydować się na zakup dóbr trwałych (56 proc. wobec 45 proc. przed rokiem).

– Chociaż nastroje wśród konsumentów wciąż trudno uznać za korzystne, to wyraźnie widać, że Polacy planują zakupy odważniej niż przed rokiem – ocenia Marcin Czugan, prezes ZPF.

– Bez wątpienia wpływ na to mają doniesienia o tym, że ceny rosną wolniej. Październik był już ósmym miesiącem z rzędu, gdy wskaźnik inflacji w ujęciu rocznym spadał – dodaje.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego odczyt inflacji w ujęciu rocznym sięgnął w październiku 6,6 proc., podczas gdy w szczytowym momencie na początku 2023 r. wyniósł 18,4 proc.

Czytaj także: Wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku ’23 rdr

Wydatki na dobra trwałego użytku. Na co Polacy przeznaczają kredyty i pożyczki?

48,9 proc. ankietowanych gospodarstw domowych zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy poniesie (na pewno bądź prawdopodobnie) wydatki na dobra trwałe. Jednocześnie 51,1 proc. odpowiedziało, że nie ma takich planów (zdecydowanie nie, raczej nie).

Wśród osób, które spodziewają się wydatków na dobra trwałego użytku około połowa (51,5 proc.) prognozuje, że zakupy sfinansuje kredytem bądź pożyczką (w całości lub częściowo).

Wśród celów kredytowania aktualnie spłacanych zobowiązań pojawiają się m.in. zakup mieszkania lub domu, a także dobra trwałe mniejszej wartości, jak np. samochody, urządzenia AGD/RTV, czy wreszcie wydatki konsumpcyjne.

wykres: Wydatki na dobra trwałego użytku. Na co Polacy przeznaczają kredyty i pożyczki?
Źródło: ZPF

Najwięcej (58,2 proc.) gospodarstw domowych, posiadających zobowiązanie w instytucji finansowej, deklaruje spłacanie kredytu lub pożyczki gotówkowej (57,9% poprzednio).

Kredyt hipoteczny posiada 34,8 proc. respondentów, a w dalszej kolejności znajdują się kredyty ratalne bądź limity na kartach kredytowych.

– Pozytywnym sygnałem jest fakt, że mniej respondentów niż w poprzednim badaniu spłaca stare zadłużenie nowym. To obecnie 16 proc. badanych gospodarstw domowych, wobec 22 proc. w ubiegłym roku – zaznacza Marcin Czugan.

Czytaj także: Usługę PKO Płacę później aktywowało ponad 150 tys. klientów PKO BP

Barometr Rynku Consumer Finance

ZPF i IRG SGH od 2006 r prowadzą cykliczne badania „Sytuacja na rynku consumer finance”.

Ich efektem jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF).

Jego ostatni odczyt wskazuje na poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce.

W trzecim kwartale wartość BRCF wyniosła 97 pkt. Oznacza to, że wskaźnik wzrósł o 2,7 pkt. k/k.

To jednocześnie czwarty kwartał z rzędu, gdy odczyty BRCF poszły w górę.

Barometr Rynku Consumer Finance wykres
Źródło: ZPF

Czytaj także: Allegro i Amazon w październiku w Polsce zyskały użytkowników, AliExpress stracił

Źródło: Związek Przedsiębiorstw Finansowych / ZPF