Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w kwietniu w górę

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w kwietniu w górę
Fot. stock.adobe.com/Eightshot Studio
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 0,5 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 22,5 pkt w kwietniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.

„Wśród składowych wskaźnika wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 1,8 pkt proc. i 1,5 pkt proc.). Wartości niższe osiągnęły oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 0,7 pkt proc. i 0,4 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie. 

W odniesieniu do kwietnia 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 13,9 pkt proc. 

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 0,4 pkt proc. mdm

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,8.

Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 1,4 pkt proc. i 0,4 pkt proc.).

„Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,4 pkt proc.). – czytamy dalej.

W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 27,9 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.

Czytaj także: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w marcu w górę >>>

Dla 90,1% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano również.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu przeprowadzono 1 291 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 6-15 kwietnia 2021 r.

Źródło: ISBnews