Będą cła na wszystkie przesyłki spoza Unii Europejskiej?

Będą cła na wszystkie przesyłki spoza Unii Europejskiej?
Małgorzata Krok. Źródło: MF / gov.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jeśli zlikwidowane zostanie zwolnienie z cła przesyłek o wartości poniżej 150 euro, będzie to oznaczać cło dla wszystkich przesyłek z krajów trzecich do Unii Europejskiej - powiedziała PAP wiceminister finansów, wiceszefowa KAS Małgorzata Krok.

W Unii Europejskiej trwają prace nad reformą unii celnej. Jak powiedziała PAP wiceszefowa KAS i wiceminister finansów Małgorzata Krok, podstawą reformy będzie nowy Unijny Kodeks Celny. W skład pakietu reformy wchodzi też rozporządzenie, które likwiduje zwolnienie z cła dla przesyłek o wartości poniżej 150 euro (czyli nieco ponad 640 zł przy obecnym kursie euro); zmiana ta miałaby wejść w życie od 1 marca 2028 roku.

„Usunięcie zwolnienia z cła dla przesyłek o wartości do 150 euro oznacza, że cłem zostałyby objęte wszystkie przesyłki z towarami zakupionymi w handlu elektronicznym, które będą przesyłane z kraju trzeciego do konsumentów w państwach członkowskich UE” – powiedziała Małgorzata Krok.

Poza celem, jakim jest wspieranie konkurencyjności unijnych producentów i dostawców, propozycja Komisji Europejskiej zmierza też do uproszczenia procesu z punktu widzenia unijnego konsumenta. Chodzi o to, aby konsument, który robi zakupy w Internecie, nie był obciążany dodatkowymi formalnościami bądź kosztami związanymi z samym importem.

Czytaj także: Siedem nowych trendów kształtujących płatności i e-commerce w 2025 r.

Przesyłki: cła powinny zostać zapłacone przez konsumenta w trakcie zakupu

Obecnie w przypadku przesyłek o wartości do 150 euro cło nie jest pobierane, ale trzeba zapłacić VAT.

„Już dziś wielu sprzedawców i wiele platform działa w taki sposób, że podatek VAT jest pobierany w momencie zakupu. Jeśli nie ma zastrzeżeń co do formalności związanych z importem, to konsument otrzymuje swoją przesyłkę i na tym cały proces się kończy” – powiedziała wiceszefowa KAS.

„Zgodnie z projektem nowego kodeksu, kwota należnego cła powinna zostać zapłacona przez konsumenta w trakcie operacji zakupu. Za przekazanie do organów celnych tej należności odpowiedzialny będzie uznany importer, którym będzie sprzedawca lub pośrednik czy też w tym modelu platforma” – dodała.

Wyjaśniła, że jeśli należne kwoty – cła i VAT – zostaną prawidłowo pobrane i przekazane organom celnym i podatkowym, towary w przesyłkach będą doręczane przez operatorów pocztowych lub kurierów na wskazane adresy konsumentów.

Brak opłaty lub zabezpieczenia należności powinien zaś oznaczać, że towar nie zostanie dopuszczony do obrotu, a tym samym nie zostanie wysłany do konsumenta.

Czytaj także: Nowe technologie płatnicze, nowa era handlu – granice między online i offline będą zanikać

Uproszczona metoda obliczania należności celnych w e-commerce

Wiceszefowa KAS powiedziała też, że obecnie trwa dyskusja z krajami członkowskimi na temat specjalnych procedur przy e-commerce. Chodzi o uproszczoną metodę obliczania należności celnych.

„Ma ona być oparta na pięciu różnych koszykach towarowych, dla których stawki cła określono na poziomie od 0 proc. do 17 proc. Zgodnie z obecną propozycją, ze stosowaniem koszyków będą wiązać się także inne uproszczenia, np. brak wymogu udowodnienia pochodzenia towarów” – powiedziała Małgorzata Krok.

Podkreśliła jednak, że są to założenia. Dodała, że trudno przesądzić, czy propozycja KE w obecnym kształcie zostanie zaakceptowana przez państwa członkowskie.

Zmiany na rynku e-commerce wymagają reformy unii celnej

„Projekt reformy unii celnej został przygotowany dwa lata temu, a sytuacja na rynku e-commerce istotnie zmieniła się od tego czasu. Zgodnie z danymi, które prezentuje m.in. Komisja Europejska, wolumen paczek importowanych do UE w ramach e-commerce w ostatnich latach istotnie wzrósł i nadal wzrasta.

Na podstawie wyników kontroli celnych, ale także kontroli prowadzonych przez inne inspekcje obserwujemy, że część tych towarów nie spełnia wymogów lub narusza przepisy prawa obowiązujące UE” – stwierdziła wiceminister.

Oceniła, że takie działanie sprzedawców spoza UE zagraża bezpieczeństwu unijnych konsumentów. Ma także negatywny wpływ na konkurencyjność unijnych przedsiębiorców.

„W związku z tym przepisy reformy dotyczące handlu elektronicznego są i będą na pewno przedmiotem dalszych analiz i negocjacji” – dodała Małgorzata Krok.

Źródło: BANK.pl