Barometr EFL: co czwarta firma handlowa obawia się mniejszych zamówień

Barometr EFL: co czwarta firma handlowa obawia się mniejszych zamówień
Fot. stock.adobe.com / Malika
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Subindeks Barometru EFL dla handlu na II kwartał 2024 roku wyniósł 48,1 pkt., co jest najniższym wynikiem wśród sześciu badanych sektorów. Wartość wskaźnika jest niższa niż kwartał wcześniej o 0,7 pkt. Na taki wynik wpływ miały słabe prognozy dotyczące sprzedaży i płynności finansowej. 24% firm handlowych obawia się mniejszych zamówień, a 26% gorszej płynności finansowej w II kwartale ’24, czytamy w informacji prasowej EFL.

Przedstawiciele EFL zwracają uwagę, że handel w ciągu ostatnich dwóch lat jako jedyna branża nie odnotował wartości wskaźnika powyżej 50 pkt. A obawy dotyczące rosnących cen zamiast maleć, rosną.

– Pomiar nastrojów przedstawicieli firm handlowych w II kwartale nie zaskakuje ani pozytywnie, ani negatywnie. Już od ponad dwóch lat, a dokładnie od ostatniego kwartału 2021 roku, sektor nie odnotował wskaźnika Barometru na poziomie powyżej ograniczonego rozwoju, co oznacza, że przedsiębiorcy wciąż nie widzą sprzyjających warunków do prowadzenia biznesu.

To jedyny taki przypadek wśród badanych przez nas sektorów. Co więcej, o ile w przypadku pozostałych branż obawy inflacyjne słabną, w handlu mamy do czynienia  z sytuacją odwrotną. W II kwartale ponad połowa firm uważa, że kondycja ich działalności będzie jeszcze słabsza przez rosnące ceny.

Siła nabywcza konsumentów spada, Polacy rezygnują z dóbr, których posiadanie nie jest konieczne. Odczuwają to nasze firmy handlowe i stąd utrzymujący się pesymizm – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Czytaj także: BIG InfoMonitor: czy powrót stawki VAT 5% pogrąży małe sklepy?

Sprzedaż spada, inwestycje także

Handel odnotował najniższy subindeks wśród 6 badanych sektorów przez EFL. Barometr EFL na II kwartał br. wyniósł 48,1 pkt., o 0,7 pkt. mniej niż kwartał wcześniej. To drugi z rzędu spadek wartości wskaźnika. Co więcej, sektor od grudnia 2021 roku ani razu nie uzyskał wyniku powyżej progu OR, który wynosi 50 punktów.

Na niską wartość subindeksu Barometru EFL dla handlu zapracowały trzy z czterech badanych obszarów. Po pierwsze, inwestycje mają się gorzej niż kwartał wcześniej. Niecałe 2% firm planuje nowe przedsięwzięcia, a 80% nie spodziewa się w tym obszarze żadnych ruchów. Natomiast 17% mówi wręcz o zmniejszeniu inwestycji. W I kwartale 7% firm planowało większe inwestycje, a 75% o sytuacji bez zmian.

Bardzo źle wyglądają opnie dotyczące sprzedaży. Co czwarty zapytany (24%) prognozuje spadek zamówień w II kwartale br., a tylko 5% wskazuje na ich wzrost. To najgorsze wyniki wśród badanych branż. I gorsze niż na początku roku 2024, kiedy 21% obawiało się mniejszych obrotów, a 10% liczyło na wzrost przychodów.

Za niską sprzedażą idzie gorsza płynność finansowa firm handlowych. 26% obawia się słabszej kondycji finansowej, co również jest najwyższym wynikiem wśród sześciu branż. Ponad połowa respondentów nie spodziewa się zmian w tym obszarze (59% wskazań).

Tylko w kontekście finansowania zewnętrznego więcej respondentów wskazuje na wzrost zapotrzebowania niż na spadek (odpowiednio 32,5% i 2%). Jednak, tak jak w czasach prosperity i „normalności” zewnętrze finansowanie jak leasing czy kredyt było potrzebne głównie na inwestycje, tak teraz przedsiębiorcy dzięki niemu bardzo często płacą bieżące rachunki, wynagrodzenia czy zamawiają potrzebne towary.

Czytaj także: Prognoza ekspertów EKF: wzrost PKB wyniesie 3,2% w 2024 i przyspieszy do 3,8% w 2025 roku

Inflacja budzi coraz większe obawy

Ponad połowa firm handlowych (55%) obawia się inflacji i jej negatywnego wpływu na kondycję ich biznesu w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy. Uważają, że sytuacja pogorszy się. To aż o 20 p.p. wyższy wynik niż trzy miesiące wcześniej i najwyższy wśród badanych branż.

Wcześniej „tę koronę” nosiła HoReCa, w której obecnie 54% zapytanych obawia się inflacji.

Natomiast 27,5% firm handlowych uważa, że inflacja będzie neutralna dla ich biznesu, a 16% nie potrafi przewidzieć tego, co się wydarzy.

Mniej niż inflacji, firmy handlowe obawiają się wojny. Na negatywny wpływ konfliktu toczącego się za naszą wschodnią granicą na ich działalność wskazuje 20% zapytanych. Zdecydowana większość przedsiębiorstw (78%) uważa, że sytuacja w najbliższych miesiącach pozostanie bez zmian.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na II kwartał 2024 roku wyniosła 52,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,1 pkt. wyższy niż w I kwartale 2024 roku.

Barometr EFL dla branży handlowej na II kwartał 2024:

•         Subindeks: 48,1 pkt. (-0,7 pkt. kw./kw.)

•         Inwestycje: 80 proc. przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach

•         Sprzedaż: 24 proc. przedsiębiorców prognozuje spadek poziomu sprzedaży w porównaniu do I kwartału br.

•         Płynność finansowa: 26 proc. przedsiębiorców prognozuje niższy poziom płynności finansowej niż w I kwartale br.

•         Finansowanie zewnętrzne: 32,5 proc. przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne niż w I kwartale 2024 roku.

Czytaj także: Minister finansów: inflacja konsumencka wyniesie „z całą pewnością” poniżej 5% na koniec 2024 roku

Źródło: Europejski Fundusz Leasingowy / EFL