Bankowość i finanse | Visa | Dlaczego banki powinny przyłączyć się do podróży Polaków

Bankowość i finanse | Visa | Dlaczego banki powinny przyłączyć się do podróży Polaków
Fot. Visa
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Oczekiwania współczesnych konsumentów wobec podróży nieustannie się zmieniają – podobnie jak ich relacja z usługami bankowymi. I choć odpoczynek oraz relaks nadal pozostają w centrum zainteresowania Polaków podczas zagranicznych wyjazdów, to najnowsze badanie Visa CEE Travel & Payment Intentions Study pokazuje1, że coraz częściej w obszarze bankowości są oni otwarci na doświadczenia wykraczające poza te tradycyjne. Co więcej, konsumenci oczekują od banków rozwiązań realnie poprawiających komfort podróżowania i są gotowi za nie zapłacić.

Chociaż wyniki te mogą zaskakiwać, to jednak w tym sezonie więcej Polaków niż przed rokiem planuje zagraniczne wyjazdy2, a to oznacza, że zainteresowanie tego typu rozwiązaniami także może wzrosnąć. Co ciekawe, Polacy nadal chętnie decydują się na podróże poza szczytem sezonu. Połowa badanych wybiera mniej popularne miesiące i tym samym stawia na spokojniejsze i bardziej elastyczne terminy wyjazdów. Zagraniczne podróże nie są więc tylko letnim, cyklicznym wydarzeniem. Konsumenci oczekują dziś, że aplikacje bankowe będą nadążać za ich potrzebami, oferując nie tylko wygodę, ale także inteligentne, zintegrowane rozwiązania wspierające ich plany podróżnicze – nie w ramach jednego okresu w roku, ale przez całe 12 miesięcy.

To także przejaw ciekawej zmiany – sprawy, z którymi dawniej kierowano się do biur podróży, dziś mieszczą się w smartfonie, w tym w aplikacji bankowej. Według badania Visa, polscy turyści aktywnie korzystają z bankowości cyfrowej, by zarządzać budżetem podczas zagranicznych wyjazdów, ale są również otwarci na bardziej zaawansowane rozwiązania. Wśród nich znalazły się m.in. wbudowane porównywarki cen usług turystycznych z opcją bezpośredniej płatności w aplikacji. Rozwój spersonalizowanych usług bankowych w tym zakresie staje się więc kluczowy zarówno dla przyciągania nowych klientów, jak i angażowania oraz utrzymania dotychczasowych.

Zarządzanie budżetem to jednak tylko jedna z kwestii, a potrzeby konsumentów różnią się m.in. w zależności od wieku czy rodzaju zatrudnienia. Widać to np. przy rozwiązaniach takich, jak analiza wydatków w czasie rzeczywistym wraz z ich automatyczną kategoryzacją, aktualizacje dotyczące kursów walut, czy w przypadku funkcji grupowego zarządzania budżetem.

Nasze najnowsze badanie pokazuje, że usługi bankowe związane z podróżami nie muszą być traktowane jako okazjonalne dodatki. Mogą być one istotnym sposobem stałego budowania relacji z konsumentami. Przykładowo, większość polskich turystów planujących wakacyjny budżet przed wyjazdem, podczas wycieczki zagranicznej skutecznie się go trzyma, w dużej mierze właśnie dzięki bankowości cyfrowej. Bycie dla nich solidnym partnerem w świecie finansów – dostępnym natychmiast i na wyciągnięcie ręki – to nie tylko kwestia zapewniania im wygody. Jest to kluczowy element budowania zaufania, zaangażowania i kształtowania długofalowej lojalności w coraz bardziej mobilnym i zorientowanym na doświadczenia świecie. W Visa posiadamy niezbędne zasoby – od zespołu specjalistów i unikalnych danych, po zaawansowane technologie – by strategicznie wspierać naszych klientów. Oferując doradztwo, produkty i usługi, jesteśmy właściwym partnerem w świecie podróży, nie tylko dla konsumentów, ale także banków – mówi Mateusz Oleksy, p.o. Dyrektora Generalnego Visa w Polsce, Dyrektor ds. inicjatyw strategicznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa.

Preferencje Polaków związane z nadchodzącym sezonem oraz ich podejście do podróżowania – ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania rozwiązań podczas planowania i realizacji wyjazdów zagranicznych – zostaną szerzej omówione przez zespół Visa w czasie Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie. Z pewnością stwierdzić można, że wyniki badania Visa odzwierciedlają rosnące oczekiwania wobec płynnych, wspieranych technologią doświadczeń finansowych, które towarzyszą podróżnym na każdym etapie wyjazdu.

1 O ile nie zostało wskazane inne źródło, dane przytoczone w tym materiale pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2025. Badanie objęło Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Chorwację oraz Słowację, i zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK, spółkę NIQ w marcu 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych państw.
2 W porównaniu do wyników badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024 przeprowadzonego przez firmę badawczą GfK Polonia w kwietniu 2024 r.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK