Banki, telekomy, windykacja na podium nadawców przesyłek listowych
Według ostatniego „Raportu o stanie rynku pocztowego” opracowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, wolumen przesyłek listowych kolejny rok zanotował spadek – o ponad 8 proc. r/r.
Nie zmienia to jednak faktu, że listów wciąż wysyła się bardzo dużo. W roku 2022 było to niemal 896 mln sztuk, co stanowiło blisko połowę wszystkich usług pocztowych zrealizowanych w naszym kraju.
Co więcej, wartość rynku listów zwiększyła się o 3,6 proc. Do statystyk tych należy dodać także przesyłki reklamowe, których w roku 2022 zrealizowano ponad 103 mln sztuk. Za wyniki w segmencie przesyłek listowych odpowiada przede wszystkim kilka grup nadawców.
Czytaj także: Jak daleko polskim firmom do pełnego paperless?
Banki wciąż wysyłają najwięcej przesyłek listowych
Choć liczne raporty i prognozy wieszczą odchodzenie od tradycyjnej komunikacji listowej, to wciąż są branże, które od lat korzystają z tradycyjnej poczty. Według danych Speedmail, czołową pozycję wśród odbiorców usług niezmiennie zajmuje sektor bankowo-finansowy. W roku 2023 odpowiadał on za 27,2 proc. wszystkich przesyłek zrealizowanych przez firmę, co jest wynikiem o niemal 1 proc. wyższym, niż rok wcześniej.
Największy wzrost udziału rok do roku (o 4 p.p.) odnotowano w sektorze telekomunikacyjnym, który stanowi 21,7 proc. sprzedaży Speedmail.
Zwiększenie udziałów wolumenu w strukturze nadań dało się zauważyć również w branży windykacyjnej (z 10,6 proc. w 2022 roku do 12,3 proc. w 2023 roku) oraz administracji publicznej (z 7,6 proc do 8,4 proc.).
– Sektor bankowy i telekomunikacyjny stanowił istotną część naszej działalności w 2023 roku, ponieważ wciąż istnieje potrzeba przesyłania tradycyjnej korespondencji, takiej jak dokumenty transakcyjne, wyciągi czy faktury, w formie drukowanej. To właśnie dlatego wolumen przesyłek listowych w tych branżach pozostaje nadal wysoki.
W ubiegłym roku wzrósł także udział nadań w obszarze windykacji i administracji, przede wszystkim ze względu na pozyskanie nowych klientów z tych segmentów. Nasze wieloletnie doświadczenie we współpracy z firmami z rozmaitych branż o specyficznych potrzebach sprawia, że coraz częściej jesteśmy preferowanym dostawcą usług pocztowych – podkreśla Janusz Konopka, prezes Speedmail.
Czytaj także: Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – Canon Polska | W stronę Banku 4.0. | Automatyzacja obiegu dokumentów w sektorze spółdzielczym
Najmniejsi nadawcy: branża medyczna i wydawnicza
Gdzie listów wysyła się najmniej? Wśród wolumenów zrealizowanych w 2023 roku przez Speedmail, najmniejszy udział miała branża medyczna (0,7 proc.) oraz wydawnicza (2,6 proc.).
Największy spadek jeśli chodzi liczbę wysłanych listów zanotowano w branży dostawców mediów, gdzie udział przesyłek listowych w strukturze nadań zmniejszył się z 12 proc. w 2022 roku do 5,2 proc. w 2023 roku.
– Spadek udziału przesyłek listowych w tej branży wynika z kilku czynników – przechodzenia na cyfrowe formy komunikacji, zmian regulacyjnych oraz preferencji odbiorców, którzy coraz częściej korzystają z komunikacji elektronicznej.
Jeśli chodzi o proces cyfryzacji to jest on coraz bardziej powszechny i naturalny. Liczymy się z tym, że będzie on sukcesywnie postępował. W kwestii optymalizacji staramy się cały czas podnosić naszą konkurencyjność i elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby klientów – podkreśla Janusz Konopka.
Struktura usług listowych i nowi klienci
W strukturze wolumenowej obsługiwanych przez Speedmail w 2023 roku przesyłek listowych dominują listy zwykłe, których udział kształtuje się na poziomie 69,4 proc., przesyłki polecone z kolei stanowią 3 proc. wolumenu.
Bardzo istotny udział, bo na poziomie 27,6 proc. wszystkich zrealizowanych doręczeń w minionym roku stanowi kategoria przesyłek marketingowych.
Firma w minionym roku pozyskała również ponad 60 nowych nadawców masowych, wśród których znalazły się podmioty z sektora prywatnego i publicznego.
– W minionym roku portfolio naszych klientów poszerzyło się o fundacje, urzędy pracy, zakłady wodociągowe, banki spółdzielcze, firmy ubezpieczeniowe oraz przedsiębiorstwa z branży farmaceutycznej.
To uświadamia nam, że potrzeby rynku w zakresie tradycyjnych przesyłek listowych wciąż są wysokie – podsumowuje prezes Janusz Konopka.
Czytaj także: Przyszłość przedsiębiorców jest cyfrowa. Digitalizacja zmienia biznes