Banki spóźniają się z wprowadzaniem GenAI?

Banki spóźniają się z wprowadzaniem GenAI?
Tomasz Kostrząb, Fot. P. Zalewski,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O różnicach we wdrażaniu sztucznej inteligencji, także GenAI, pomiędzy sektorem bankowym a firmami z innych obszarów gospodarki rozmawialiśmy podczas konferencji BankTech z Tomaszem Kostrząbem – Chief Technology Officer, TUATARA.

„Tym co odróżnia banki od innych przedsiębiorstw są regulacje, którym podlega sektor bankowy” – mówił Tomasz Kostrząb.

Jak wskazał – regulacje te są pewnym ograniczeniem dla banków, ale też dają im szanse na to, żeby  korzystać z AI w sposób kontrolowany, bezpieczny, niebudzący obaw wśród jej użytkowników.

Odwołując się do specyfiki banków stwierdził, że sztuczna inteligencja pomaga bankom w raportowaniu, w wywiązywaniu się z obowiązków regulacyjnych, co bez korzystania z AI byłoby bardzo czasochłonne i kosztowne.

Czytaj także: Tajemnica działania AI, tajemnice handlowe platform cyfrowych i tajemnica bankowa

AI Act dla banków to nie jest bułka z masłem?

Przyznał, że takich regulacji nie ma w innych sektorach gospodarki, w związku z tym wdrażanie AI może być tam nieco łatwiejsze.

Przypomniał jednak, że uchwalony przez Parlament Europejski AI Act dotyczy wszystkich sektorów gospodarki, nie tylko banków. I wszystkie firmy będą musiały się do niego dostosować.

W jego opinii dla banków adaptacja regulacji AI Act może być w pewnych obszarach łatwiejsza, bo sektor bankowy zawsze był liderem we wdrażaniu rozwiązań technologicznych, szczególnie dotyczących bezpieczeństwa.

Czytaj także: Jak policzyć opłacalność GenAI w banku?

Banki opóźnione we wdrażaniu GenAI

Jednak Tomasz Kostrząb dostrzega pewne ryzyko zahamowania dostosowania do AI Act w bankach.  

Na poparcie tej tezy przywołał jeden z ostatnich raportów Citibanku, który dotyczył adaptacji sztucznej inteligencji w sektorze bankowym, w fintechach i w sektorze ubezpieczeniowym.

„Widać, że sektor bankowy jest opóźniony w stosunku do innych finansowych obszarów. Wiele banków nie zaczęło nawet adaptacji generatywnej sztucznej inteligencji” – powiedział.

Jego zdaniem banki powinny bardziej zaangażować się we wprowadzanie GenAI i zaadaptować się do zmieniającego świata, bo coraz więcej ludzi, szczególnie młodych oczekuje spersonalizowanej oferty.

Mówiąc o najnowszych rozwiązaniach firmy TUATARA opartych o GenAI wskazał na automatyzację procesów.

„Dla przykładu dostajemy jakiś dokument, zaświadczenie. Dzięki naszym rozwiązaniom możemy zweryfikować informacje, które się tam znajdują, możemy przeczytać wirtualnie ten dokument, wyciągnąć z niego informacje, które są krytyczne, wskazać fragment dokumentu gdzie znajduje się poszukiwana treść” – powiedział Tomasz Kostrząb i dodał:

„Z  naszych produktów opartych o AI najchętniej korzystają ubezpieczyciele, firmy leasingowe, firmy  telekomunikacyjne. Dla nich głównie są dedykowane”.

Czytaj także: BankTech 2024: czy sztuczna inteligencja jest sztuczna?

Źródło: BANK.pl