Bank i Klient: Twórzmy własne rozwiązania

Bank i Klient: Twórzmy własne rozwiązania
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
- Potrzeba wyjścia z dotychczasowego modelu bankowego biznesu i budowy dużo szerszych rozwiązań staje się coraz bardziej aktualnym wyzwaniem dla sektora finansowego - powiedział podczas Kongresu Forum Technologii Bankowych 2017 Szymon Wałach, dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO Banku Polskim. Słowa te stanowić mogą najbardziej zwięzłe podsumowanie obrad tegorocznej, drugiej już edycji kongresu.

Jerzy Rawicz

Wątkiem przewodnim dyskusji, jakie toczyły się podczas trzech kolejnych sesji tym razem nie były konkretne technologie, nowatorskie rozwiązania front- i backoffice’owe ani ich wdrażanie w praktyce bankowej. Organizatorzy i uczestnicy wydarzenia skoncentrowali się na kwestiach fundamentalnych, takich jak wspomniana wcześniej ewolucja modelu biznesowego banków w obliczu cyfrowej transformacji, zaangażowanie sektora finansowego w świadczenie usług publicznych z wykorzystaniem elektronicznych kanałów dostępu czy wreszcie postawa wobec coraz agresywniejszych działań ze strony fintechów. – Jako bankowcy musimy zdawać sobie sprawę, że przyjdzie nam funkcjonować w zupełnie innym ekosystemie – podkreślił Szymon Wałach.

Niezbędna jest monetyzacja danych

Owa kompletna przemiana otoczenia bankowego biznesu wynika w pierwszej kolejności z dynamicznego przyrostu danych generowanych przez współczesny, cyfrowy świat. Przedstawiciel PKO Banku Polskiego przypomniał prognozy, w myśl których liczba zgromadzonych danych do roku 2020 przekroczy poziom 44 zetabajtów, co oznaczać będzie przeszło pięciokrotny przyrost w porównaniu z rokiem 2015. Trzykrotnie wzrośnie również liczba urządzeń funkcjonujących w ramach tzw. internetu rzeczy; u progu kolejnej dekady sprzęty tego rodzaju generować będą dwie trzecie wszystkich danych. O tym, jak wielkie będą to zasoby świadczy fakt, iż eksperymentalny, autonomiczny samochód Google wytwarza ponad 8 gigabajtów danych na każdą sekundę funkcjonowania.

Te prognozy mogą zresztą okazać się mocno niedoszacowane. – Ludzki mózg przewiduje przyszłość w sposób wykładniczy, zaś technologia rozwija się wykładniczo. Przy tak dynamicznym ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI