Bank i Klient: Prace zlecone
Konrad Polaczek
Outsourcing, czyli wykorzystanie zasobów zewnętrznych (ang. outside resource using) jest w ostatnich latach jednym z częściej używanych pojęć i należy do tzw. słów kluczy w dziedzinie współczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. Obok lub w połączeniu z offshoringiem jest jednym z trendów wpływających na strategie zarządzania przedsiębiorstwami. Diagnozując przyczyny wzrostu znaczenia wykorzystania outsourcingu w strategiach poszczególnych przedsiębiorstw, warto zwrócić uwagę na korzyści wynikające z jego zastosowania, wśród których najczęściej wskazywane są: obniżenie kosztów operacyjnych, poprawienie jakości usług, a także możliwość skupienia się na podstawowej aktywności i funkcjach przedsiębiorstwa oraz możność przeniesienia uwolnionych zasobów do realizacji czynności związanych ze strategiczną działalnością firmy.
Trend polegający na uwzględnieniu outsourcingu jako elementu mającego wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem nie ominął również Polski. Nasz kraj nie jest tu odmiennym przykładem i występuje w roli beneficjenta outsourcingu – zarówno w kontekście wykorzystania możliwości powierzania czynności podmiotom zewnętrznym, jak i podejmowania się zlecanych usług (ang. insourcer).
– Obecnie możemy mówić o dużej popularności instytucji outsourcingu w Polsce, także z uwzględnieniem polskiego sektora bankowego, w którym z outsourcingu korzysta, w różnym zakresie, część banków. W tym miejscu warto nadmienić, że Polska wraz z innymi krajami regionu, takimi jak Czechy, Węgry czy Słowacja, staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla światowych korporacji do lokowania części swojej działalności, w tym również do prowadzenia jej z wykorzystaniem zasobów zewnętrznych, w tym przypadku offshore outsourcingu – zauważa Bartłomiej Nocoń, dyrektor zarządzający Departamentem Bankowości Elektronicznej Banku Pekao S.A.
Zmiana poziomu odpowiedzialnościAndrzej Kawiński Usługi dla sektora finansowego w trybie umów outsourcingowych są wygodne, bo banki nie muszą inwestować w drogą infrastrukturę IT, wymagają jednak stałych opłat – niezależnie od wykorzystania infrastruktury. Rozwiązania takie charakteryzują się stosunkowo małą elastycznością. Wymaganie nieograniczonej odpowiedzialności w umowach outsourcingowych prowadzi jednak do bardzo niebezpiecznego zjawiska, powodującego odwrotne skutki od zmierzonych. Każdy przedsiębiorca, prowadząc działalność, dąży do ograniczania ryzyka. Jedną z form zabezpieczenia są polisy ubezpieczeniowe. Nie można jednak ubezpieczyć nieograniczonego ryzyka. Przedsiębiorcy znaleźli jednak rozwiązanie tej sytuacji. Wystarczy założyć oddzielną spółkę do realizacji umowy outsourcingowej z minimalnym wkładem kapitałowym, a odpowiedzialność przedsiębiorstwa zostanie ograniczona do wysokości kapitału. Finalnie, zamiast nieograniczonej odpowiedzialności, mamy rzeczywiste ograniczenie do niedużej kwoty. W tym zakresie przydałaby się zmiana regulacji, która mogłaby określić maksymalny poziom odpowiedzialności. |
Czujne oko
Dopuszczalność korzystania przez banki z usług podmiotów trzecich w ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI