Bank i Klient: Oddział versus mobility?

Bank i Klient: Oddział versus mobility?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
I Forum Rozwoju Banków Spółdzielczych, zorganizowane wspólnie przez KZBS i Asseco Poland, uświadomiło prawie 200 bankowcom realne zagrożenie ze strony firm z kategorii fintech w dziedzinie typowych usług finansowych.

Stanisław Brzeg-Wieluński

Wotwartej dyskusji bankowi eksperci próbowali znaleźć złoty środek pomiędzy wykorzystaniem nowych trendów w technologii a utrzymaniem tradycyjnych oddziałów i oferowaniem produktów dla najmłodszej kategorii klientów. Z racji ograniczonej objętości prezentujemy tylko niektóre wątki tej interesującej debaty.

Otwierając konferencję, Krystyna Majerczyk-Żabówka, prezes zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych (KZBS), przypomniała dość powszechną opinię, że banki spółdzielcze (BS) stanowią istotny element polskiego systemu finansowego. – Nie wysokością aktywów, lecz rozbudowaną siecią z łatwym dostępem do klientów, która robi wrażenie nawet na decydentach. Podlegają, tak jak inne banki, zmianom, nieuchronnemu postępowi technologicznemu i muszą dostosować się do oczekiwań nowych pokoleń. Dlatego trzeba wiedzieć, co się dzieje na zagranicznych rynkach, zwłaszcza w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Ale to klient będzie decydował o dalszej ewolucji banków spółdzielczych, a one muszą potrafić rywalizować na cyfrowym polu z różnego typu konkurentami. I choć wielu się to nie podoba, widać że typowa bankowość oddziałowa powoli przechodzi go historii. Dlatego zwiększą się inwestycje na działy IT. To wymaga dostosowania modeli biznesowych do nowych wyzwań, zwłaszcza na poziomie zrzeszeń – podkreśliła prezes KZBS.

Mniejszy robi wszystko szybciej

Ważnym gościem konferencji był Sławomir Lachowski, legendarny twórca mBanku, a dziś CEO gibraltarskiego banku internetowego G Rock. Jego zdaniem technologia rozwija się w tempie wykładniczym, nieporównywalnym z tym z przeszłości. Kiedyś innowacje wprowadzane były stopniowo, dziś są wdrażane błyskawicznie. W dyskusjach o innowacjach pomija się aspekt, że tak naprawdę ważne są te, które zmieniają nie produkty, lecz całe branże.

– Już dziś startupy mogą zagrozić największym instytucjom bankowym. Cyfryzacja to rewolucyjna technologia, bowiem zmienia dotychczasowe doświadczenia i oczekiwania klienta. Obecnie 60% procesów wewnątrz tradycyjnych banków jest zdigitalizowanych, a dojście do poziomu 100% to kolosalne wyzwanie – przypomniał S. Lachowski.

Dziś wyzwaniem jest sposób płacenia klientów, bez korzystania z karty płatniczej, za pomocą telefonów i innych urządzeń. Ale widać też różne przykłady bankowej megalomanii, np. gdy we Frankfurcie stoi najwyższy w mieście wieżowiec zbudowany za 1,5 mld euro przez bank, który po 2008 r. był ratowany przez państwo sumą kilkunastu miliardów euro… W Polsce w najlepszych lokalizacjach też dostrzeżemy typowe oddziały bankowe, a za to wszystko płaci klient.

– Kiedyś wielu bankowców dyskutowało o uczciwości tzw. reklamy porównawczej, dziś w internecie może porównać dosłownie wszystko. A klient jest mądrzejszy bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Ludzie już nie kupują reklamowych haseł typu: „konta za darmo” lub „kredyt za ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI