Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
20godzin
25minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
20godzin
25minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Gospodarka

Ayming Polska i Konfederacja Lewiatan o odblokowywaniu innowacyjnego potencjału polskiej gospodarki

02.11.2024 11:32 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ayming Polska i Konfederacja Lewiatan o odblokowywaniu innowacyjnego potencjału polskiej gospodarki
Fot. stock.adobe.com/Tierney
Pomimo wzrostu nakładów na badania i rozwój w Polsce, nasz kraj wciąż pozostaje daleko za europejskimi liderami innowacji. Barierą dla szybszego rozwoju nie jest brak narzędzi wsparcia, takich jak ulgi podatkowe czy granty, ale niewystarczająca wiedza i zasoby w firmach, które blokują ich efektywne wykorzystanie. Zewnętrzne finansowanie innowacji cieszy się niewielkim zainteresowaniem, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Taki obraz wyłania z najnowszego raportu „Z taryfą ulgową. Jak napędzić innowacyjność polskiego biznesu?” autorstwa Ayming Polska i Konfederacji Lewiatan. Autorzy zwracają uwagę na potencjał ulgi B+R oraz zachęcają do wprowadzenia zmian w jej działaniu. Właściwe usprawnienia mogą znacząco przyczynić się do wzrostu innowacyjności w Polsce i poprawy konkurencyjności rodzimych firm, czytamy w komunikacie prasowym Autorów.

Choć nakłady na badania i rozwój w Polsce wzrosły trzykrotnie w ciągu ostatniej dekady, udział wydatków B+R w PKB wzrósł jedynie o 0,56 punktu procentowego – z 0,9% w 2012 roku do 1,46% w 2022.

W porównaniu do liderów innowacji, takich jak Niemcy (3,13%) czy Szwecja (3,47%), nadal pozostajemy daleko w tyle. Różnica nie tkwi tylko w procentowym udziale wydatków na B+R, ale w samej skali.

Niemieckie PKB jest pięciokrotnie większe niż polskie, więc nasi zachodni sąsiedzi przy dwukrotnie większym udziale procentowym, nominalnie wydają na innowacje aż 10 razy więcej.

Udział biznesu w wydatkach na B+R, który wynosi 66%, pokazuje, że to firmy odgrywają kluczową rolę w napędzaniu innowacji w Polsce. W ciągu dekady ich inwestycje wzrosły sześciokrotnie, osiągając w 2022 roku 29,5 mld zł – więcej niż całkowite krajowe wydatki na B+R dziesięć lat wcześniej.

– Jeśli chcemy przyspieszyć rozwój innowacji w Polsce, kluczowe będzie znalezienie sposobów na skuteczniejsze wsparcie biznesu w tym obszarze. Przedsiębiorcy często wskazują na bariery finansowe, które blokują ich innowacyjne projekty.

Firmy realizujące działania rozwojowe nie muszą polegać wyłącznie na własnych środkach – do ich dyspozycji pozostają narzędzia takie jak ulgi podatkowe, granty rządowe, dotacje unijne czy Polska Strefa Inwestycji. Co więcej, rozwiązania te można łączyć, co pozwala firmom realnie zwiększyć swoje budżety na badania i rozwój.

Kluczowe pytanie brzmi: jak sprawić, by biznes chętniej po nie sięgał? Bo to właśnie w pełnym wykorzystaniu tych możliwości tkwi potencjał, który może napędzić prawdziwą transformację innowacyjną polskiej gospodarki – komentuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający, Ayming Polska.

Zewnętrzne finansowanie innowacji: szerokie możliwości, małe zainteresowanie

Mimo wszystkich zalet zewnętrznego finansowania rozwoju, w ciągu ostatnich trzech lat jedynie 28% firm skorzystało z takiego wsparcia. Najczęściej decydowały się na to największe organizacje, zatrudniające ponad 250 pracowników (44%).

Wraz ze zmniejszaniem się wielkości firmy, maleje też zainteresowanie zewnętrznymi źródłami – wśród średnich firm (50-249 pracowników) było to 23%, a w przypadku małych firm (10-49 pracowników) tylko 18%. Stosunkowo niewielka skala wykorzystywania mechanizmów zewnętrznego finansowania działalności innowacyjnej nie jest efektem braku dostępności odpowiednich narzędzi, a niedostatecznej wiedzy na ich temat.

Zdecydowana większość badanych firm (88%) jako przyczynę tego stanu rzeczy wskazała brak informacji o szczegółach funkcjonowania dostępnych na rynku instrumentów.  Drugim najczęściej wskazywanym wyzwaniem (73%) był brak zasobów kadrowych i czasu uniemożliwiający firmom samodzielne pozyskiwanie finansowania.

– Brak szczegółowej wiedzy na temat tego, jak w pełni wykorzystać dostępne narzędzia wsparcia, takie jak ulgi podatkowe czy dotacje unijne, jest poważnym hamulcem dla rozwoju innowacji w Polsce. Choć większość firm jest świadoma ich istnienia, niewiele wie, jak efektywnie z nich korzystać.

To właśnie tu leży problem – potrzebna jest intensywniejsza edukacja, która pokaże przedsiębiorcom, jak mogą włączyć omawiane instrumenty w swoje strategie biznesowe, by efektywnie wspierać rozwój innowacji i zwiększać konkurencyjność – tłumaczy Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, dyrektor konsultingu, Ayming Polska.

Czytaj także: EFNI 2024: Europa musi gonić resztę świata

Ulga B+R: formalności odstraszają, ale korzyści przekonują

Jeszcze mniej badanych firm, bo zaledwie 23% deklaruje korzystanie z ulgi B+R. To zaskakujące, zważywszy, że wszystkie firmy biorące udział w badaniu potwierdziły prowadzenie działań innowacyjnych, takich jak rozwój produktów, usług czy procesów.

Dodatkowo – tak jak w przypadku innych mechanizmów, ulga badawczo-rozwojowa jest powszechnie znana. Aż 90% badanych przyznało, że zna ten instrument podatkowy. Co zatem stoi na przeszkodzie, skoro świadomość istnienia narzędzia pozostaje relatywnie wysoka?

Wielu przedsiębiorców, którzy sięgnęli po ulgę B+R, nie ukrywa frustracji związanej z formalnościami – aż 75% wskazuje na trudności z gromadzeniem dokumentacji, 74% narzeka na skomplikowany proces aplikacyjny, a 78% na zbyt długi czas oczekiwania na wsparcie.

– Pomimo tych trudności, zdecydowana większość firm, które przeszły przez cały proces i skorzystały z ulgi B+R, ocenia ją pozytywnie. Aż 87% przedsiębiorstw wskazuje, że skala uzyskanego wsparcia odpowiada ich realnym potrzebom i stanowi istotne wsparcie w finansowaniu działalności innowacyjnej. To pokazuje, że mimo wyzwań proceduralnych, ulga B+R jest wartościowym narzędziem wspierającym rozwój nowatorskich rozwiązań.

Kluczowe na tym etapie wydaje się zatem uproszczenie formalności i przyspieszenie procesów administracyjnych, aby firmy mogły szybciej uzyskać dostęp do środków. Skrócenie tego okresu byłoby szczególnie istotne dla małych i średnich firm, które często nie mogą sobie pozwolić na długie oczekiwanie. W efekcie takie działanie mogłoby zwiększyć ich zaangażowanie w korzystanie z ulgi i wsparłoby realizację innowacyjnych projektów – komentuje Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik.

Jak ulga B+R wpływa na innowacyjność przedsiębiorstw

Zdecydowana większość firm przeznacza środki pozyskane dzięki uldze B+R na dalsze działania badawczo-rozwojowe (94%) lub inwestuje w rozwój swojego biznesu (93%). To wyraźny sygnał, że instrument ten bezpośrednio napędza rozwój firm, które z niego korzystają. Reinwestowanie środków w kolejne projekty B+R staje się jednym z kluczowych działań wspierających innowacyjność polskich przedsiębiorstw.

Z badania wynika również, że firmy korzystające z ulgi przeznaczają większe środki na badania i rozwój – w 2024 roku aż 68% z nich planuje wydać na ten cel ponad 6% swoich rocznych przychodów, w przeciwieństwie do 31% firm, które nie korzystają z tego instrumentu.

Dane te jasno wskazują, że dostępność omawianego mechanizmu sprzyja większym inwestycjom w innowacje. Potwierdza to deklaracja firm, które zwiększyły budżet innowacyjny. Wszystkie one wskazały bowiem ulgę B+R jako kluczowy czynnik przy podjęciu tej decyzji.

– Ulga B+R to jeden z kluczowych mechanizmów, który motywuje firmy do inwestowania w coraz bardziej zaawansowane innowacje. W branżach takich jak przetwórstwo przemysłowe, budownictwo, finanse, IT, energetyka czy handel, wiele firm prowadzi prace rozwojowe niemalże na porządku dziennym.

Gdyby wyłączyć te, które w 2022 roku poniosły stratę finansową oraz przedsiębiorstwa korzystające już z Polskiej Strefy Inwestycji, potencjalnie około 27 tysięcy firm mogłoby sięgnąć po ulgę B+R. To wynik wyższy o dziesięć razy w stosunku do stanu obecnego.

Biorąc pod uwagę wyliczoną przez nas medianę kosztów kwalifikowanych w małych i dużych firmach oraz fakt, że aż 70% z nich stanowią wynagrodzenia, możemy założyć, że gdyby wszystkie uprawnione firmy skorzystały z ulgi B+R, do gospodarki wróciłyby 4 miliardy złotych, które w 2023 roku mogłyby zostać w pełni zainwestowane w rozwój B+R – tłumaczy Piotr Frankowski.

W 2022 roku Polska przeznaczyła na badania i rozwój 44,7 mld zł, co stanowiło wzrost o 18% w porównaniu do 2021 roku. Eksperci Ayming twierdzą, że jeśli ten trend utrzymałby się również w 2023 roku, a firmy zainwestowały dodatkowe 4 mld zł z ulgi B+R, całkowite wydatki na B+R mogłyby wzrosnąć do 57,2 mld zł.

Dodatkowo, przyspieszenie procesu przyznawania dotacji mogłoby przynieść firmom około 0,7 mld zł z programów finansowych na lata 2021-2027, co daje łączną sumę 57,9 mld zł.

Wówczas wskaźnik intensywności nakładów na B+R w Polsce mógłby wzrosnąć do 1,7% PKB, co pozwoliłoby Polsce wyprzedzić Grecję, osiągnąć poziom Portugalii i pozwolić pokonać nam znaczną część dystansu do średniej europejskiej (2,3%).

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Raport ZBP | Polska i Europa: innowacje, inwestycje, wzrost

Propozycje zmian w uldze B+R w odpowiedzi na wyzwania firm

Ulga B+R bez wątpienia ma ogromny potencjał, mimo że obecnie korzysta z niej relatywnie niewiele firm. W odpowiedzi na ten problem Ayming Polska oraz Konfederacja Lewiatan wspólnie opracowały konkretne rekomendacje dla rządu. Mają one na celu usunięcie barier, które ograniczają szersze wykorzystanie tego mechanizmu i uczynienie innowacyjności podstawą wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.

– Nasze rekomendacje dla rządu mają na celu lepsze dopasowanie ulgi B+R do potrzeb firm. Zaproponowaliśmy wprowadzenie możliwości zwrotu gotówkowego dla przedsiębiorstw, które są na stracie lub nie generują wystarczających dochodów z powodu intensywnych inwestycji w innowacje, które czasowo obciążają ich finanse.

Zwrot ten obejmowałby wszystkie podmioty, w szczególności MŚP, w ramach zasad de minimis z limitem 200 000 euro na 3 lata. Rozwiązanie to pozwoliłoby szybciej skorzystać z ulgi firmom, które obecnie nie mogą w pełni wykorzystać jej potencjału.

Dodatkowo, proponujemy zwiększenie odliczeń do 200% dla wszystkich kosztów kwalifikowanych, takich jak materiały, usługi doradcze, amortyzacja czy ochrona patentów. Ważnym elementem naszych rekomendacji jest również zniesienie obowiązku współpracy wyłącznie z jednostkami naukowymi, co otworzy drogę do bardziej elastycznego korzystania z ekspertów spoza sektora naukowego.

Postulaty zostały przedstawione do wglądu organów ustawodawczych pod koniec 2023 roku. Po spotkaniach z przedstawicielami Ministerstwa Finansów odnieśliśmy się do nich w czerwcu 2024 roku, w kontekście nowelizacji ustawy o CIT. Jeden z nich jest już przygotowywany do wdrożenia – komentuje Przemysław Pruszyński, dyrektor Departamentu Podatkowego, Konfederacja Lewiatan.

Rekomendacje Ayming Polska i Konfederacji Lewiatan nie dotyczą wyłącznie zmian w prawodawstwie, ale także transformacji podejścia firm do finansowania innowacji. W raporcie znalazły się konkretne wskazówki skierowane do biznesu. Obok oczywistej sugestii szerszego korzystania z zewnętrznych źródeł finansowania innowacji, pojawiają się inne istotne postulaty.

Jednym z nich jest dokładniejsza analiza wydatków na B+R, umożliwiająca firmom lepsze zarządzanie budżetem na innowacje. Proces rozliczania ulgi B+R dostarcza pełnego obrazu alokacji środków na badania i rozwój, wspierając bardziej efektywne planowanie inwestycji.

Kolejna rekomendacja dotyczy zacieśnienia współpracy z zewnętrznymi ekspertami, którzy mogą pomóc firmom lepiej poruszać się w złożonym ekosystemie narzędzi finansowania, przyspieszając realizację ambitnych projektów badawczo-rozwojowych.

Czytaj także: Nieinnowacyjna Polska

Źródło: Ayming Polska
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Agnieszka Hrynkiewicz-SudnikAyming PolskaBadania i rozwój / B+RESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGospodarkaInnowacje / InnowacyjnośćInwestycjeKonfederacja LewiatanKonkurencyjnośćNowoczesna gospodarkaPiotr FrankowskiPrzemysław PruszyńskiWsparcie finansowe MŚP
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}