Artykuły ze źródła: S

Agata Struś
BANK 2025/04

Niezmiernie istotna jest całościowa praca nad sankcjami

Na obecnym etapie niezbędna jest współpraca i wzajemna wymiana doświadczeń. Regulatorzy i podmioty rynkowe patrzą na temat sankcji z różnych perspektyw, dostrzegając inne aspekty tego złożonego problemu. Jeśli udałoby się połączyć nasze doświadczenia, wówczas system uległby znaczącemu wzmocnieniu – podkreśla Agata Struś, ekspert ds. sankcji w Pionie Zgodności i Przeciwdziałania Przestępczości Finansowej Departamentu Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu Santander Banku Polska. Rozmawiał z nią Karol Mórawski.

Fot. kai001/stock.adobe.com
BANK 2025/04

Bankowość i Finanse | Edukacja – BIK S.A. | Czy droga do świadomych decyzji finansowych powinna zaczynać się w szkole?

Edukacja ekonomiczna to niezbędny warunek przygotowania młodzieży do podejmowania świadomych decyzji finansowych w dorosłym życiu. Jakie podejście jest potrzebne, aby wypracować rzetelne, systematyczne i kompleksowe metody kształcenia, a także traktowania edukacji finansowej jako priorytetu? Dlaczego świadomość finansowa Polaków w dziedzinie kredytów, oszczędzania, inwestowania jest daleka od oczekiwanej?

BANK 2025/04

Raport specjalny | Technologie Bankowe – Zdaniem Ekspertów | Jakie rozwiązania technologiczne mogą w największym stopniu wpłynąć na dalszy proces digitalizacji banków?

Marcin Schubert,dyrektor Departamentu Technologii Cyberbezpieczeństwa i Transformacji Cyberbezpieczeństwa, Santander Bank Polska: Proces digitalizacji sektora bankowego w Polsce przyspiesza i w najbliższych latach kluczową rolę odegra w tym adaptacja generatywnej sztucznej inteligencji oraz rozwój uczenia maszynowego, które już dziś umożliwiają automatyzację procesów decyzyjnych, skuteczne wykrywanie nadużyć oraz personalizację oferty dla klientów. Ich zastosowanie znacząco podniesie efektywność operacyjną banków i jakość obsługi klienta. Coraz częściej AI wspiera […]

wirtualny ekran z ikonami dokumentów i sylwetkami osób, tarcza ochronna
BANK 2025/04

Raport Specjalny | Technologie Bankowe | PSR: ochrona klienta powinna być proporcjonalna

Wypracowanie jednoznacznej definicji autoryzacji transakcji oraz katalogu zachowań mogących świadczyć o rażącym niedbalstwie klientów dostawców usług płatniczych, co umożliwiłoby należytą ochronę konsumenta bez stwarzania dlań pokusy nadużycia, to jedne z najistotniejszych postulatów sektora finansowego odnośnie do procedowanego właśnie na szczeblu unijnym projektu rozporządzenia PSR.

Fot. Alex/stock.adobe.com
BANK 2025/04

Raport Specjalny | Technologie Bankowe | Zwiększenie efektywności instytucji finansowych

Przy obecnym poziomie zagrożeń inwestycje w bezpieczeństwo cyfrowe stają się elementem stanowiącym o przewadze konkurencyjnej w sektorze finansowym. Implementacja regulacji, takich jak NIS2, DORA czy rodzima ustawa o KSC, wymagają przemyślanego zarządzania ryzykiem oraz ustawicznej oceny zgodności. W rezultacie instytucje podnoszą na wyższy poziom wewnętrzną organizację, co zwiększa efektywność ich funkcjonowania.

wirtualny obraz smartfona z aplikacjami
BANK 2025/04

Raport Specjalny | Technologie Bankowe | Komputer i smartfon to dziś pola bitew

Odwieczna rywalizacja pomiędzy przestępcami a twórcami zabezpieczeń przybiera na sile, tym razem za sprawą sztucznej inteligencji. Jak w każdej batalii, tak i tutaj informatycy z jasnej strony mocy nie wychodzą zwycięsko z każdego starcia, choćby dlatego, że cyberprzestępcom sprzyjają nierzadko uwarunkowania zewnętrzne. Pandemia czy agresja na Ukrainę mogą być tu najświeższym przykładem.

Fot. Alex/stock.adobe.com
BANK 2025/04

Raport Specjalny | Technologie Bankowe – Dell Technologies | Cyberbezpieczeństwo i sztuczna inteligencja w bankowości | Rewolucja, która zmienia zasady gry

W ostatnich latach sektor bankowy przeszedł ogromną transformację, napędzaną przez dynamiczny rozwój technologii cyfrowych i rosnące zagrożenia cybernetyczne. Lockdown przyspieszył procesy cyfryzacji, obecnie to sztuczna inteligencja oraz kwestie cyberbezpieczeństwa definiują nową rzeczywistość dla instytucji finansowych. Banki, szczególnie w Polsce, ze względu na geopolitykę i wysokie ryzyko ataków, muszą dostosować swoje strategie, aby nie tylko skutecznie wyprzedzać potencjalne naruszenia bezpieczeństwa, ale również utrzymać konkurencyjność na tle technologicznych gigantów.

Andrzej Przewięźlikowski
BANK 2025/04

Raport Specjalny | Technologie Bankowe – Comarch SA | Technologia ułatwia reagowanie na zmiany

Nie spodziewałbym się spektakularnej rewolucji AI w bankowości, a raczej zmian o charakterze ewolucyjnym, stopniowo usprawniających kolejne obszary funkcjonowania banku. Za kilka lat trudno będzie nam sobie wyobrazić, jak można było funkcjonować inaczej – podkreśla Andrzej Przewięźlikowski, wiceprezes zarządu Comarch SA, w rozmowie z Pawłem Minkiną.

Fot. Jackie Niam/stock.adobe.com
BANK 2025/04

Raport Specjalny | Technologie Bankowe – Deloitte | Chmura w banku, czy bank w chmurze?

Mija 13 lat odkąd weszła w życie Rekomendacja D KNF. Banki oswoiły się i nauczyły ją interpretować. Przez pierwsze lata transformacja chmurowa raczkowała, a instytucje zadowalały się rozwiązaniami typu o365, żeby ogłosić swoją podróż do chmury. W ciągu ostatnich lat migracje zdecydowanie przyspieszyły i dzisiaj w czołówce 10 polskich banków ciężko znaleźć taki, który nie zmigrował pierwszych aplikacji.

Monika Kania
BANK 2025/04

Raport Specjalny | Technologie bankowe – GFT Polska | Podstawą działania powinna być nowa, pełna strategia cyfrowa

Banki w swojej strategii cyfrowej powinny uwzględnić możliwość udostępniania infrastruktury płatniczej, transakcyjnej i e-commerce. Wydaje mi się, że to wciąż niezagospodarowany obszar i brakuje pomysłów, jak wykorzystać fakt rosnącego boomu e-commerceowego i związanej z nim potrzeby, aby coraz więcej transakcji wykonywać online – zaznacza Monika Kania, Chief Revenue Officer w GFT Polska, w rozmowie z Janem Bolanowskim.

STRONA 72 Z 1453