Artykuły ze źródła: W

BANK 2025/06

Bankowość i finanse | Audyty wewnętrzne | Nowe standardy odpowiadają na pytanie, czym jest audyt

Będąc częścią organizacji, audytorzy muszą być blisko ludzi i blisko biznesu, tylko w ten sposób są w stanie pozyskać wiedzę, co się dzieje w danej instytucji. Żeby skutecznie i trafnie oceniać ryzyka, musimy znać organizację – podkreśla Maciej Piołunowicz, dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego w Banku Gospodarstwa Krajowego. Rozmawiał z nim Karol Mórawski.

BANK 2025/06

Bankowość i finanse | Low-code/No-code | Jak wykorzystać potencjał innowacji, minimalizując ryzyko zgodności?

Demokratyzacja tworzenia oprogramowania, możliwa dzięki upowszechnieniu rozwiązań niskokodowych i bezkodowych, to odpowiedź nie tylko na dotkliwy niedobór doświadczonych programistów. Low-code i no-code (LC/NC) umożliwiają poszerzanie kwalifikacji pracowników, co – w obliczu postępującej automatyzacji procesów bankowych – zwiększa ich szanse na pozostanie w zawodzie. Istotny jest także aspekt kosztowy – możliwość dokonywania zmian w aplikacjach bez angażowania zewnętrznego dostawcy przekłada się na znaczące oszczędności.

Finał 22. edycji loterii promocyjnej Autolokata. Marcin Kozdroń. Źródło: BS Limanowa
Bankowość spółdzielcza

Wielki finał loterii promocyjnej Autolokata Banku Spółdzielczego w Limanowej

W piątek, 13 czerwca 2025 roku, w Limanowskim Domu Kultury odbył się wielki finał 22. edycji loterii promocyjnej Autolokata, organizowanej przez Bank Spółdzielczy w Limanowej. To wydarzenie od lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów banku, a tegoroczna edycja ponownie przyciągnęła licznych uczestników, którzy z nadzieją i ekscytacją wyczekiwali wyników losowania, poinformował Bank.

Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.
Technologie i innowacje

Aż 65% MŚP nie uwzględnia AI w swojej strategii

2/3 firm z sektora MŚP nie posiada strategii, która uwzględnia wykorzystanie sztucznej inteligencji, ani jako osobnego dokumentu, ani jako elementu strategii biznesowej. Niespełna 1% przedsiębiorstw deklaruje, że posiada formalną strategię rozwoju AI, natomiast 35% firm uwzględnia zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją w swojej strategii biznesowej, wynika z Barometru AI na I półrocze 2025 roku przygotowanego przez EFL. Najbardziej strategicznie do wdrażania AI podchodzą firmy z sektora kreatywnego, IT oraz produkcyjnego. Najrzadziej temat ten pojawia się wśród przedsiębiorstw transportowych i HoReCa. MŚP wdrażają sztuczną inteligencję przede wszystkim w celu automatyzacji usług (78%), zwiększenia przychodów (45%) i ograniczenia kosztów (31%). Główną barierą dla rozwoju AI pozostają wysokie koszty wdrożeń (73%), czytamy w informacji prasowej EFL.

BANK 2025/06

Bankowość i finanse | Low-code/No-code | QuantAI: gdy low-code łączy się ze sztuczną inteligencją

Szybkość reakcji, efektywność operacyjna i jakość danych to dziś kluczowe czynniki przewagi konkurencyjnej. W tym kontekście technologie low-code/no-code stają się nieodzownym elementem strategii cyfrowej transformacji. Jednak największy potencjał tej koncepcji ujawnia się dopiero wtedy, gdy zostaje wzbogacona o narzędzia sztucznej inteligencji, umożliwiające nie tylko tworzenie procesów, ale również ich rozumienie, analizę i ciągłą optymalizację.

BANK 2025/06

Bankowość i finanse | Low-Code/No-Code – yarrl S.A. | Wykorzystanie AI w platformie low-code – rewolucja czy rozwój?

Firma konsultingowa Gartner już w 2018 r. w jednej ze swoich analiz prognozowała ekspansję wykorzystania sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence – AI) we wszystkich aspektach zastosowań narzędzi IT. Zgodnie z międzynarodową ankietą rozesłaną przez tę firmę wśród CIO, poziom adopcji sztucznej inteligencji nie przekraczał wtedy 4%. Dziś modele AI znajdziemy wszędzie, poczynając od wspieranej sztuczną inteligencją interakcji maszyny z człowiekiem, generowaniu i analizie treści, obrazów, dźwięków, badań, profilowaniu behawioralnym i wykrywaniu fraudów, wirtualnych asystentach i rekruterach, medycynie, diagnostyce, aż po redukcję szumów w fotografii.

BANK 2025/06

Bankowość i finanse | Low-code/No-code | LC/NC coraz silniej obecne w bankach

Współczesny rynek wymaga rozwiązań tworzonych szybko, skutecznie i przy ograniczonych zasobach. Cały czas odczuwalny jest wszak permanentny deficyt doświadczonych programistów, zdolnych budować efektywne i bezpieczne aplikacje. Wsparciem dla zespołów IT stają się platformy low-code/no-code (LC/NC), które umożliwiają tworzenie aplikacji osobom bez wiedzy programistycznej, za to dobrze znającym potrzeby swoich organizacji.

BANK 2025/06

Raport BankTech | Digitalizacja | Czy polskie banki utrzymają pozycję liderów digitalizacji?

Trwa rewolucja w bankowości cyfrowej. Instytucje, które nie nadążą za tymi zmianami, ryzykują utratę przewagi konkurencyjnej. Banki w Polsce – podobnie jak w innych krajach Europy – mogą już wkrótce odczuć konsekwencje technologicznego zapóźnienia naszego kontynentu względem Stanów Zjednoczonych oraz dynamicznie rozwijających się gospodarek azjatyckich.

BANK 2025/06

Raport BankTech | Technologie – NCR ATM Polska | Usługi finansowe bez barier

Dostępność usług finansowych dla wszystkich użytkowników bez wyjątku, m.in. osób z niepełnosprawnościami i seniorów, stanowi wymóg nie tylko etyczny, ale i prawny. Wchodzący w życie z końcem czerwca br. Europejski Akt o Dostępności zobowiązuje przedstawicieli wybranych segmentów gospodarki, w tym rynku finansowego, by zapewnili adekwatną obsługę dla klientów ze szczególnymi potrzebami.

BANK 2025/06

Raport BankTech | Technologie – Oracle Financial Services | Zmiana w bankowości detalicznej: złożoność spotyka się z szansą

Sektor bankowości detalicznej ulega znacznym przekształceniom, napędzanym przez zmieniające się oczekiwania klientów, szybki postęp technologiczny i coraz większą konkurencyjność rynkową. Klienci oczekują dziś płynnych, spersonalizowanych i cyfrowych doświadczeń, co wymaga od banków przemyślenia sposobu świadczenia usług i interakcji z odbiorcami. Jednocześnie presja modernizacji starszych systemów, dostosowania się do rosnących wymagań regulacyjnych i optymalizacji operacji zmienia sposób działania banków.

BANK 2025/06

Raport BankTech | Technologie – Tameshi | Nowa era obsługi klienta w bankowości: jak zmienia się rola contact center

W świecie nowoczesnych usług finansowych doświadczenie klienta staje się równie ważne, jak sam produkt. W dobie cyfryzacji, kiedy konkurencja jest dosłownie o kliknięcie dalej, liczy się nie tylko, co oferujemy, ale jak – i jak szybko – odpowiadamy na potrzeby klientów. Dla wielu banków to moment przełomowy: tradycyjne modele obsługi nie nadążają za zmieniającymi się oczekiwaniami rynku. A coraz częściej odpowiedzią staje się elastyczne, chmurowe contact center.

STRONA 51 Z 1042