Raport Specjalny. Analityka biznesowa w Systemie Bankowym: Znam Twoje jutro
Czy analityka predykcyjna rzeczywiście istnieje poza literaturą science fiction i cygańskim taborem? Do czego jest wykorzystywana, jakie daje możliwości, jakie przewagi?
Czy analityka predykcyjna rzeczywiście istnieje poza literaturą science fiction i cygańskim taborem? Do czego jest wykorzystywana, jakie daje możliwości, jakie przewagi?
Trwały nośnik na dziś to przede wszystkim technologie WORM i blockchain, choć pojawiają się także nowe pomysły.
Kilka miesięcy po wejściu w życie unijnej dyrektywy PSD2 klienci nadal czekają na pierwsze rozwiązania zbudowane dzięki nowym możliwościom, które będą dostarczane przez zaufanych i certyfikowanych dostawców.
Czy bank jako „one stop shop” dla przedsiębiorcy to dobry pomysł biznesowy? Czy to jeden z kierunków rozwoju bankowości?
Po orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej stało się jasnym, że ostateczne rozstrzyganie ewentualnych sporów pomiędzy bankami a klientami dotyczące umów kredytów frankowych będzie należało do krajowych sądów. Jeszcze we wrześniu, a więc przed jego ogłoszeniem, zapytaliśmy bankowców o ewentualne scenariusze ich działań.
Szacuje się, że po rozszerzeniu Programu „Rodzina 500+” skorzysta z niego 6,8 mln dzieci, a jego budżet zwiększy się o dodatkowe 9,6 mld zł. Po wprowadzonych zmianach w bieżącym roku trzeba będzie nań przeznaczyć ok. 31 mld zł, a w 2020 r. – ok. 41 mld zł.
Zainteresowanie administracji skupia się przede wszystkim na kwestii kryptowalut. Wszystko wskazuje na to, że to właśnie w tym obszarze będziemy mieli do czynienia z pierwszymi regulacjami ze strony państwa.
Na polskim rynku cały czas rośnie liczba użytkowników bankowości mobilnej, co ważne – w większości instytucji, które dysponują dobrą aplikacją ilość logowań do aplikacji mobilnej przewyższa już ilość logowań do bankowości internetowej. Znacząco rośnie także transakcyjność i liczba klientów mobile only. Dynamicznie rozwija się również rynek płatności mobilnych – nie tylko telefonami, ale też zegarkami podpiętymi do systemów płatności.
Robotyzacja, sztuczna inteligencja i big data to od lat jedne z najgorętszych haseł w obszarze finansów. Banki rozpoczęły eksperymenty od prostych robotów, automatyzujących najbardziej podstawowe procesy wewnętrzne, dziś udostępniają zaawansowane systemy oparte na chatbotach, a ostatnio coraz częściej voicebotach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w listopadzie 2018 r. sprawdzał, czy banki zgodnie z przepisami przekazywały klientom informacje o zmianach warunków umów na tzw. trwałym nośniku. Ma on zapewnić, żeby bank po wysłaniu do konsumenta informacji nie mógł już w nią ingerować ani jej usunąć i żeby klient miał do niej dostęp przez określony czas, także po rozwiązaniu umowy.
Wykorzystanie smartfonu jako terminala płatniczego znane jest pod nazwą softPOS. To nowatorskie rozwiązanie, które umożliwia zastąpienie tradycyjnego terminala płatniczego aplikacją instalowaną na urządzeniu mobilnym. Testowane, jak na razie, w Australii, Kanadzie i w Polsce może być równie bezpieczne jak tradycyjny terminal płatniczy.
Druga generacja chmury opracowana przez Oracle może oznaczać koniec tradycyjnych upgrade’ów systemów wspomagających zarządzanie.
Na szeroką skalę technologię blockchain wprowadził niedawno w Polsce Bank PKO BP. Jednak większość polskich instytucji finansowych wybrało WORM.
Jak pobudzać polskich przedsiębiorców do tego, by zainwestowali w rozwój technologiczny? Są odpowiednie programy i odpowiednie środki.
Być może skończyła się era możliwości rozwoju firm przez powiększanie zatrudnienia – po prostu zaczyna brakować specjalistów. Rozwiązaniem problemu może być automatyzacja, która przekłada się na wzrost wydajności, dokładności i jakości wytwarzanych produktów.
Katarzyna Tomczyk-Czykier, dyrektor zarządzający transformacją Proximity Banking w Credit Agricole, wyjaśnia Marcinowi Podleśnemu, jak w ostatnich latach zmieniło się podejście firm do audytu i doradztwa firm zewnętrznych.
Dotychczasowe rozwiązania wykorzystujące to, co klient zna (np. hasła) i co posiada (np. karty i urządzenia mobilne), warto zastąpić rozwiązaniami opartymi na tym, co klient ma niemal zawsze pod ręką (np. smartfony) i kim jest (dane biometryczne).
Technologie mobilne są i będą w centrum uwagi hakerów z powodu ich postępującego upowszechnienia. Szacuje się, że w roku 2020 aż 80% globalnej populacji będzie korzystała ze smartfonów. Czy dlatego tak trudno chronić kanały mobilne przed atakami?
Dużym wyzwaniem w powszechnym wykorzystaniu internetu rzeczy jest zapewnienie bezpieczeństwa samych urządzeń. Jednym z powodów jest to, że po ich wyprodukowaniu nie jest łatwo zapewnić efektywny proces aktualizacji oprogramowania. W efekcie urządzenia pozbawione właściwego wsparcia szybko staną się podatne na cyberataki, umożliwiające potencjalnie obejście zabezpieczeń chroniących system płatniczy.
Stan przygotowania do GDPR nadal pozostawia sporo do życzenia. Na rynku pojawiają się kolejne raporty pokazujące, że polskie firmy wciąż nie są gotowe na nowe przepisy.