Właściwie wykorzystane ćwierćwiecze
Z mec. Jerzym Bańką, wiceprezesem Związku Banków Polskich, rozmawiał Karol Jerzy Mórawski.
Z mec. Jerzym Bańką, wiceprezesem Związku Banków Polskich, rozmawiał Karol Jerzy Mórawski.
Stworzenie spójnego systemu oceny kompetencji pracowników sektora finansowego, wprowadzenie czytelnych kryteriów oceny doradców i sprzedawców, wreszcie wyjście naprzeciw oczekiwaniom Unii Europejskiej w zakresie kształcenia kadr – oto najważniejsze zadania Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Finansowego.
Okres świąteczny i zbliżający się koniec roku sprzyjają nie tylko okolicznościowym zakupom, ale również znacznie donioślejszym decyzjom finansowym. W gorączce dokonywanych sprawunków dość łatwo rezygnujemy z koniecznej w takich sytuacjach rozwagi i ostrożności, stwarzając tym samym okazję sprytnym i coraz lepiej zorganizowanym złodziejom internetowym. Związek Banków Polskich postanowił przypomnieć wszystkim konsumentom podstawowe zasady bezpieczeństwa w zakresie posługiwania się elektronicznymi instrumentami płatniczymi oraz reguły postępowania w sytuacji utraty dokumentów lub karty płatniczej.
Zaproponowana przez resort sprawiedliwości nowelizacja Kodeksu karnego oraz innych ustaw regulujących funkcjonowanie rynku finansowego może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Zamiast likwidacji szarej strefy w sektorze pożyczkowym nowe regulacje mogą spowodować wyeliminowanie z rynku uczciwie działających instytucji pożyczkowych oraz ograniczenie dostępności finansowania bankowego dla pewnych grup społecznych. – Powstała w ten sposób próżnia szybko zostanie wykorzystana przez firmy które działają poza jakąkolwiek kontrolą i nie przestrzegają żadnych standardów – ostrzega dr Tadeusz Białek, dyrektor Zespołu Prawno-Legislacyjnego Związku Banków Polskich.
15 grudnia br. przedstawiciele polskiego sektora finansowego i władz Wrocławia podpisali porozumienie „Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży – współpraca sektora finansowego z samorządami”. Ta pionierska inicjatywa ma na celu stworzenie powszechnego i spójnego systemu kształcenia ekonomicznego, obejmującego wszystkie etapy edukacji szkolnej, a w przyszłości również i pozaszkolnej.
Z dr. Mieczysławem Groszkiem, wiceprezesem Związku Banków Polskich, rozmawiał Karol Jerzy Mórawski
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych inicjatyw legislacyjnych rządu na przestrzeni minionego roku była nowelizacja ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Nowe przepisy, w istotnym stopniu ograniczające obrót ziemią uprawną, wygenerowały sporo problemów nie tylko indywidualnym właścicielom. Również banki oraz firmy deweloperskie muszą zmagać się z szeregiem niespójności zawartych w nowych przepisach.
Drugi dzień tegorocznego Kongresu Finansowania Nieruchomości Mieszkaniowych zapoczątkowała prezentacja najnowszej, 29. już edycji raportu AMRON-SARFiN.
Budynki położone w miejscach atrakcyjnych krajobrazowo uzyskują znacznie wyższe ceny niż ich odpowiedniki ulokowane wśród zabudowy fabrycznej, a apartamenty położone na szczycie wysokościowców uzyskują rekordowe ceny. O tym dlaczego tak się dzieje dyskutowano podczas trzeciej sesji tegorocznego Kongresu Finansowania Nieruchomości Mieszkaniowych.
Jedną z kluczowych zasad etyki, zarówno w biznesie jak również w przypadku transakcji zawieranych w życiu codziennym, jest jasne i przejrzyste określanie wartości oferowanych przedmiotów czy usług oraz zachowanie korelacji pomiędzy ustaloną ceną a rzeczywistą wartością sprzedawanego przedmiotu. Niezależnie od aspektu czysto etycznego, właściwa wycena przedmiotu będącego zabezpieczeniem kredytu posiada również kluczowe znaczenie dla właściwego określenia ryzyka kredytowego.
W jakim stopniu proponowany przez rząd program „Mieszkanie Plus” może przyczynić się do poprawy sytuacji na polskim rynku nieruchomości mieszkaniowych? Czy zakup mieszkania, będący dla większości Polaków największą inwestycją życia, ma sens? A może bardziej opłaca się wynająć lokal na zasadach komercyjnych? I wreszcie pytanie aktualne od lat: jak skłonić naszych rodaków do długoterminowego oszczędzania na cele mieszkaniowe? To tylko niektóre z tematów omawianych podczas tegorocznej, trzynastej już edycji Kongresu Finansowania Nieruchomości Mieszkaniowych.
Dyskusja o nowatorskich podmiotach, agresywnie wdzierających się na rynek finansowy – zwanych popularnie fintechami – stała się już obowiązkowym elementem każdej konferencji poświęconej perspektywom sektora bankowego. Tegoroczna, dziesiąta już edycja Kongresu Bankowości Detalicznej stanowi kolejne już potwierdzenie tej zasady.
Uroczystym zwieńczeniem każdej edycji konferencji IT@BANK jest rozstrzygnięcie rankingu, organizowanego pod tym samym hasłem przez redakcję „Miesięcznika Finansowego BANK”. Warto przypomnieć, że właśnie ów ranking posiada dłuższe tradycje aniżeli sama konferencja; podczas tegorocznej, ósmej edycji wydarzenia przedstawiciele firm informatycznych odebrali nagrody przyznane w jedenastej już edycji tego wyjątkowego konkursu.
Niecierpliwi, ambitni i wpatrzeni w ekran smartfona – tak w największym skrócie scharakteryzować można przedstawicieli pokolenia millennialsów. W jakim stopniu obecny rynek ubezpieczeń jest w stanie odpowiedzieć na potrzeby tej grupy konsumentów – specyficznej, a zarazem niezwykle perspektywicznej? Podczas piątej już edycji konferencji „Innowacje w ubezpieczeniach” kwestię tę szczegółowo omówił Keith Stonell – dyrektor zarządzający obszaru EMEA w firmie Guidewire Software (UK) Ltd, dostarczającej rozwiązania teleinformatyczne dla sektora finansowego
Dynamiczny rozwój nowych narzędzi teleinformatycznych dla sektora finansowego obejmuje w równym stopniu systemy transakcyjne i bankowość mobilną, jak i rozwiązania backoffice’owe. Przykłady nowatorskich implementacji zaliczających się do tej drugiej grupy zaprezentowali uczestnicy trzeciej sesji tegorocznej konferencji IT@BANK, którą wypełniły wystąpienia przedstawicieli partnerów z sektora technologicznego.
Zachłysnęliśmy się technologiami, a ja mówię: bądźmy innowacyjni przez kontekst wartości dodanej – to stwierdzenie dyrektora Departamentu Bankowości Elektronicznej Banku Pekao S.A Bartłomieja Noconia mogłoby posłużyć za najbardziej zwięzłe podsumowanie czwartej sesji tegorocznego forum IT@BANK.
Jeszcze 12 miesięcy temu pojęcie „fintech” znane było stosunkowo nielicznym. Dziś o perspektywach współpracy bądź rywalizacji pomiędzy tradycyjnym a nowatorskim segmentem rynku finansowego dyskutuje się praktycznie podczas każdego wydarzenia dedykowanego tematyce bankowej, ubezpieczeniowej czy też rynku inwestycyjnego. Dywagacjom na temat zwinnych startupów sprzyja również coraz bliższa perspektywa implementacji unijnej dyrektywy PSD 2.
„Dla bojaźliwych nie ma litości” – to tradycyjne kaszubskie przysłowie przypomniał podczas tegorocznego Kongresu Obywatelskiego prof. Cezary Obracht-Prondzyński, moderator debaty poświęconej perspektywom budowy społeczności lokalnych. Słowa te odnosiły się rzecz jasna do liderów regionalnych wspólnot, którzy – zdaniem uczestników debaty – powinni mieć w sobie zdecydowanie więcej cech przywódcy niż spokojnego i uporządkowanego administratora. Prezes Fundacji Nauka dla Środowiska Piotr Jaśkiewicz określił tę funkcję malowniczym mianem „maszynisty społecznego”. – Ten ktoś musi mieć kompetencje przedsiębiorcy, ale również dawać sobie radę w konfliktach społecznych – zaznaczył Jaśkiewicz.
Pojęcie missellingu robi w ostatnich latach oszałamiającą karierę nie tylko w sądowym orzecznictwie. Praktycznie każdy poważniejszy spór na linii konsument-przedsiębiorca, nie tylko zresztą w sektorze finansowym, bywa tłumaczony w mediach jako efekt działań o charakterze missellingowym.
Obowiązująca od 18 miesięcy Rekomendacja U oraz wdrożone w tym roku wytyczne KNF dotyczące zarządzania produktem oraz badania adekwatności produktu – te dwa dokumenty budziły w ostatnich latach najbardziej ożywione dyskusje, zarówno w środowisku ubezpieczeniowym jak i bankowym. Jak wprowadzenie obydwu regulacji nadzorczych wpłynęło na rynek ubezpieczeń w Polsce, rzecz jasna ze szczególnym uwzględnienie kanału bancassurance?
Dążenie do zapewnienia konsumentowi jak najpełniejszej informacji o nabywanym produkcie finansowym nie jest tylko specjalnością polskich organów regulacyjnych. Również w prawie wspólnotowym daje się zauważyć olbrzymi nacisk na zwiększanie wolumenu informacji, które powinien otrzymać klient przed podjęciem decyzji o zakupie polisy ubezpieczeniowej czy zaciągnięciu kredytu.
Jak wygląda rynek bancassurance po dwóch latach regulacyjnego tsunami? Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można w prezentowanych każdego roku podczas kolejnych Kongresów Bancassurance raportach, przygotowywanych przez ekspertów Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz Związku Banków Polskich.
„Łączy nas klient” – pod takim hasłem przebiegają obrady ósmego już Kongresu Bancassurance, corocznego wydarzenia organizowanego przez Polską Izbę Ubezpieczeń oraz Związek Banków Polskich. Tematyka odnosząca się do relacji bank-klient odróżnia tegoroczny Kongres od dwóch poprzednich edycji, kiedy to dyskutowano główne o dynamicznie dokonujących się zmianach prawnych i regulacyjnych. Teraz, kiedy najważniejsze zmiany w obowiązujących przepisach i rekomendacjach nadzorczych stały się faktem, przyszedł czas na podsumowanie sytuacji na rynku, a ta bynajmniej nie napawa optymizmem.
Swoistym znakiem czasów jest rosnące zagrożenie dla obrotu gospodarczego, zwłaszcza dla instytucji finansowych, ze strony coraz silniejszych i lepiej zorganizowanych gangów cyberprzestępców, działających w skali globalnej. Wystarczy przypomnieć, iż roczne przychody z internetowych fraudów i innych przestępstw popełnianych za pośrednictwem internetu były się w ostatnim czasie wyższe o przeszło 100 mld dolarów aniżeli obroty światowego handlu narkotykami. O tym, jak hakerski proceder wpływa na poziom ryzyka w instytucjach finansowych, i w jaki sposób skutecznie ograniczać to ryzyko, dyskutowano podczas drugiej sesji tegorocznego Kongresu Ryzyka Bankowego.
Asymetria regulacji w sektorze usług finansowych – pod takim hasłem przebiegała pierwsza sesja XI Kongresu Ryzyka Bankowego. Panel rozpoczęło wystąpienie Andrzeja Reicha, dyrektora Departamentu Regulacji Bankowych, Instytucji Płatniczych i Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego. Skupił się on na szeroko rozumianej relacja między regulacjami a ryzykiem. Zdaniem prelegenta relacja ta jest mylnie postrzegana: regulatorom przypisuje się często wyznaczanie drogi dla instytucji finansowej.
Czy przepisy i regulacje nadzorcze dla rynku finansowego w równy i sprawiedliwy sposób traktują wszystkich jego graczy? W jaki sposób ograniczać ryzyko wynikające z działalności coraz silniejszych grup cyberprzestępców? I wreszcie – czy rosnące znaczenie podmiotów ze stosunkowo młodej branży fintech oznacza wyzwanie, czy może raczej szansę dla tradycyjnych instytucji finansowych?
Działalność banków spółdzielczych w społecznościach lokalnych powinna stanowić remedium na ogólny spadek aktywności obywatelskiej Polaków, w szczególności żyjących na obszarach wiejskich. Postulat ten, wysunięty przez Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa Związku Banków Polskich podczas tegorocznego Forum Liderów Banków Spółdzielczych (FLBS), stanowi w istocie odniesienie do pierwotnej roli, jaką w kształtowaniu się nowoczesnej gospodarki na ziemiach polskich odegrały lokalne instytucje finansowe.
Równo rok temu, 22 października 2015r, rozpoczęła swą działalność Rada Dialogu Społecznego. Te pierwsze dwanaście miesięcy funkcjonowania upłynęły pod znakiem wytężonej pracy: odbyło się łącznie 140 posiedzeń zarówno samej Rady, jak też wyłonionych przez nią zespołów. Po roku, zgodnie z przyjętymi założeniami, nadszedł czas na zmianę na stanowisku przewodniczącego RDS pełniącego obecnie tę funkcję szefa NSZZ „Solidarność” Piotra Dudę zastąpi prezydent Konfederacji Lewiatan, Henryka Bochniarz.
Już od kilkunastu miesięcy hasło „fintech” wywołuje zrozumiałe poruszenie w środowisku tradycyjnych instytucji finansowych. Typowa dla startupów elastyczność, brak nawyków z przeszłości utrudniających adaptację do nowych uwarunkowań, wreszcie nieskrępowanie gorsetem regulacyjnym – wszystkie te cechy sprawiają, iż firmy z branży fintechowej postrzegane są przez bankowców jako jeden z najgroźniejszych konkurentów w nadchodzących latach.
Digitalizacja przedsiębiorstwa nie może sprowadzać się do przeniesienia realizowanych tradycyjnie procesów w wirtualny świat – ten oczywisty fakt nie wzbudza chyba niczyich wątpliwości. Kompleksowe przeobrażenie schematu funkcjonowania przedsiębiorstwa wiąże się tymczasem z wyjątkowo wrażliwą kwestią – czyli ewolucją modelu przywództwa i zarządzania firmą. Czy spółka na miarę XXI stulecia potrzebuje silnych liderów, czy może wręcz przeciwnie – jej siłą będzie brak jednego ośrodka decyzyjnego, a rolę lidera przejmą struktury społecznościowe? W jaki sposób liderzy powinni przekonywać resztę załogi do cyfrowej transformacji? I wreszcie – last but not least – czy przekształcenie modelu zarządzania przyjmie się również w bardziej konserwatywnych podmiotach, jak choćby spółki Skarbu Państwa?