Raport Specjalny | Obsługa Gotówki – Giesecke+Devrient | Bez standaryzacji nie ma co myśleć o automatyzacji
Z Andrzejem Kawińskim, Regional Sales Director w Giesecke+Devrient,
rozmawiał Karol Materna.
Z Andrzejem Kawińskim, Regional Sales Director w Giesecke+Devrient,
rozmawiał Karol Materna.
Chcąc zachęcić mieszkańców polskich gmin do angażowania się w bankowość spółdzielczą, należałoby dokonać istotnych zmian w prawie podatkowym, przepisach nadzorczych, a przede wszystkim kreować odpowiednie postawy społeczne, zwłaszcza wśród ludzi młodych, którzy do kwestii członkostwa podchodzą całkiem inaczej niż ich rodzice – twierdzi Agnieszka Mroszczak, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Jordanowie. Rozmawiał z nią Karol Materna.
Dynamiczny przyrost regulacji dla sektora finansowego, z jakim mamy do czynienia na przestrzeni ostatniej dekady, określane jest powszechnie przez bankowców mianem regulacyjnego tsunami. Paradoksalnie jednak mnogość przepisów stanowi również siłę napędową innowacji technologicznych w branży. RegTech i SupTech, czyli odpowiedzi IT na rosnącą aktywność ustawodawcy i nadzoru, stały się jednym z najszybciej rozwijających się segmentów usług dla sektora bankowego.
Agresja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę stała się istotnym wyzwaniem dla całego systemu
przeciwdziałania praniu pieniędzy i fi nansowaniu terroryzmu w państwach Unii Europejskiej.
Dotychczasowe przepisy koncentrowały się na zagrożeniach ze strony zorganizowanych grup
przestępczych i organizacji ekstremistycznych, nie były zatem w stanie w pełni odpowiedzieć
na nowe wyzwania, kiedy jedno z globalnych mocarstw dołączyło do grona tzw. państw
agresorów. Konieczne stało się zatem wprowadzenie odrębnych regulacji, tak na szczeblu
krajowym, jak i wspólnotowym.
Niekoniecznie trzeba od razu się łączyć, żeby móc ze sobą współpracować w zakresie dbałości o nasz wizerunek, o to, żebyśmy byli dobrze postrzegani jako zrzeszenie czy szerzej, jako banki spółdzielcze. Każda fuzja powinna mieć ten element pozytywnego przesłania, czy dla członków, czy pozostałych klientów – podkreśla Aleksander Borzymowski, prezes zarządu Zjednoczonego Banku Spółdzielczego w rozmowie z Michałem Węgrzynem i Karolem Materną.
Mimo pewnego obciążenia kwestią frankową ufamy bankom, trzymając w nich pieniądze i mamy zaufanie do tego, jak przechowują i przetwarzają nasze dane. Wszystko to daje im poważną przewagę w procesie rewolucji technologicznej. Technologia, o której mówimy jest odpowiedzią na potrzeby klientów, pozwala wszak polepszyć ich doświadczenie, wykorzystując zasoby wiedzy zgromadzone w banku – podkreśla Przemysław Szczygielski, lider sektora finansowego w Polsce, partner w Deloitte Polska, w rozmowie z Pawłem Minkiną i Karolem Materną.
Z Pawłem Jakubikiem, członkiem zarządu Microsoft, rozmawiali Paweł Minkina i Karol Materna.
Wdrażanie kolejnych wymogów w zakresie zrównoważonego finansowania stanowi coraz istotniejszy obszar aktywności unijnego ustawodawcy, jak też organów odpowiedzialnych za ład i stabilność na rynku finansowym. Jedną z konsekwencji tych działań jest stymulowanie rozwoju technologicznego we współczesnej gospodarce, nie tylko z uwagi na preferencje dla niskoemisyjnych rozwiązań. Czynnikiem ułatwiającym, a niekiedy wręcz umożliwiającym raportowanie ESG są wszak zaawansowane algorytmy, korzystające ze sztucznej inteligencji.
Czas pandemii dotkliwie przypomniał, iż pomimo imponującego dorobku współczesnej cywilizacji jutro wciąż jest niepewne, warto zatem rozważyć dodatkowe zabezpieczenie na czarną godzinę. Fakt ten uzmysłowili sobie w szczególności klienci lokalnych instytucji finansowych, które w ub.r. odnotowały wzrost sprzedaży produktów ubezpieczeniowych niemal we wszystkich kategoriach, a pierwsze miesiące bieżącego roku potwierdzają kontynuację trendu.
Z Bartoszem Ciołkowskim
dyrektorem generalnym na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe, rozmawiał Karol Materna.
Nawet 400 mld euro może wynieść łączna wartość inwestycji, realizowanych w państwach członkowskich Unii Europejskich dzięki wsparciu z funduszu InvestEU. Mechanizm ten jest następcą funkcjonującego w latach 2015-2020 Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych, z którego środki zostały należycie zagospodarowane przez Polskę. Wszystko wskazuje na to, że w przypadku Invest EU nasz kraj ma szansę znaleźć się w gronie największych beneficjentów unijnego wsparcia.
Cyfrowa transformacja obejmuje swym zasięgiem nie tylko instytucje finansowe czy sferę gospodarki realnej. Także urzędnicy szczebla centralnego i samorządowego coraz powszechniej korzystają z osiągnięć współczesnej technologii, zarówno w relacjach z obywatelami, jak i przy realizacji wewnętrznych procesów. Wzorcem dla rozwiązań e-administracji nierzadko są mechanizmy wypróbowane uprzednio w sektorze finansowym, same banki też stały się ważnym partnerem cyfrowego państwa.
Sytuacja na polskim rynku nieruchomości tuż po zakończeniu II wojny światowej w pełni zasługiwała na miano nędzy mieszkaniowej. Pół wieku później polski parlament oficjalnie ogłosił klęskę polityki prowadzonej w tym zakresie. Obecnie deficyt mieszkaniowy szacowany jest nawet na 2 mln lokali, a stan techniczny wielu nieruchomości określić należy jako katastrofalny.
Do niedawna najcenniejsze zasoby banków spoczywały bezpiecznie w pilnie strzeżonych skarbcach. Cyfryzacja gospodarki i rosnące znaczenie informacji we współczesnym biznesie sprawiają, że coraz większej wartości nabierają aktywa zgromadzone na bankowych serwerach bądź w chmurze obliczeniowej. Nieprzypadkowo to właśnie dane coraz częściej określane są mianem waluty XXI wieku…
Konsekwencją kryzysu wywołanego przez epidemię koronawirusa jest istotne pogorszenie warunków bytowych wielu polskich gospodarstw domowych. W takiej sytuacji konsumenci z reguły szukają zewnętrznych źródeł finansowania, ułatwiających przetrwanie niepewnego czasu. Wprowadzone w ramach tzw. tarczy antykryzysowej czasowe ograniczenie maksymalnych kosztów pozaodsetkowych kredytów i pożyczek, restrykcyjne w szczególności w przypadku produktów o terminie zapadalności do 30 dni, miało w zamyśle rządu poprawić sytuację tej grupy kredytobiorców i chronić ich przed popadnięciem w spiralę zadłużenia.
Verbum nobile, czyli słowo szlachcica, stanowiło ongiś zobowiązanie na tyle wiarygodne, iż nie wymagało potwierdzenia na piśmie. Historia zatoczyła koło i już niedługo transakcje bez dokumentów ponownie staną się codziennością. Nie będzie to jednak konsekwencja wysokich standardów moralnych współczesnych społeczeństw, tylko dynamicznego rozwoju technik biometrycznych.
Z Rafałem Sonikiem, przedsiębiorcą, sportowcem i filantropem, rozmawiał Karol Materna.
PSD2, RODO, IDD, MiFID II – każdy z tych skrótów oznaczał dla sektora finansowego pokaźne wydatki i wielomiesięczne wysiłki, poczynione w celu dostosowania się do nowych uwarunkowań regulacyjnych. Rok 2020 nie przyniesie aż tak spektakularnych zmian, niemniej nowinek legislacyjnych i rekomendacji nadzorczych dla banków bez wątpienia nie zabrakło.
Konsumenci usług finansowych ery cyfrowej powszechnie korzystają z e-pośrednictwa kredytowego bądź inwestycyjnego. Internetowe porównywarki pozwalają na szybkie zapoznanie się z ofertą wielu dostawców, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji zakupowej nieocenione jest wsparcie fachowego doradcy, dostępnego na czacie bądź za pośrednictwem contact center. Zdarza się jednak, że konsument czuje się rozczarowany nabytym produktem, albo – co gorsza – wprowadzony w błąd przez pośrednika.
Globalizacja i digitalizacja – te właśnie czynniki w największym stopniu determinują sytuację współczesnego sektora bankowego. Wraz z rozwojem owych dwóch kluczowych trendów istotnym zmianom podlega również sprawozdawczość obligatoryjna instytucji finansowych. W przypadku państw członkowskich UE, a więc również i Polski, ostateczną instancją decydującą o zakresie, jak i formie raportowania jest bez wątpienia Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.