Autor: AW

BANK 2023/05

Nauka i Edukacja Ekonomiczna | VII Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości | Poziom wiedzy ekonomicznej Polaków determinuje kondycję gospodarczą państwa

Tegoroczny, siódmy już Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, był bodaj najważniejszym wydarzeniem w Polsce poświęconym edukacji finansowej. Wystąpienia przedstawicieli najwyższych władz państwowych, ciekawe debaty i rozmowy z ekspertami sektora finansowego, świata nauki, wiele strategicznych wniosków – tak w skrócie można podsumować wydarzenie przygotowane przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/05

Nauka i Edukacja Ekonomiczna | Biblioteka Bankowca | Dobre praktyki robotyzacji

Od wielu lat Związek Banków Polskich prowadzi szereg prac na różnych płaszczyznach tematycznych. Jedną z takich inicjatyw jest dynamicznie działający Komitet ds. Jakości Usług Finansowych, który został powołany Uchwałą Zarządu Związku Banków Polskich. Jego celem jest „działanie na rzecz zapewnienia najwyższego poziomu jakości obsługi klientom sektora usług finansowych oraz propagowanie skutecznych metod realizacji strategii jakościowych wśród instytucji z sektora usług finansowych poprzez ułatwianie dostępu do wiedzy na temat zarządzania procesami i jakością.”

CZYTAJ WIĘCEJ
rolnictwo, maszyna rolnicza
Bankowość spółdzielcza | Prawo i regulacje

Przedsiębiorcy rolni zaniepokojeni projektem ustawy lombardowej

Przyznanie rolnikom, korzystającym z zewnętrznego finansowania swej działalności, analogicznego poziomu ochrony jak to ma miejsce w przypadku konsumentów, doprowadzi do istotnego wzrostu kosztów finansowania sektora agro – przestrzegają przedstawiciele polskiego rolnictwa i sektora finansowego we wspólnym stanowisku, wystosowanym w związku z pracami nad projektem ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej.

CZYTAJ WIĘCEJ
Logo Digital Banking Academy
Bezgotówkowo

W e-commerce trzeba zachwycać klienta codziennie

W Allegro jest to niemalże religia – nie wdrażamy usług, które są niewygodne dla klienta, nie robimy zmian, które „wkurzą” klienta, bo długoterminowo nam się to nie opłaca. Logika jest taka – najpierw zachwycić klienta, a potem zastanowić się, jak to finansowo wszystko spiąć. Mam wrażenie, że takiego myślenia w bankowości, gdzie inercja klientów jest dużo większa, trochę brakuje – zaznacza Aleksandra Sroka-Krzyżak, Vice President Strategy and Corporate Development w Allegro. Rozmawiał z nią Przemysław Barbrich.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/04

Od Redaktora Naczelnego | Dekady Pietraszkiewicza

W roku 2006 zacząłem współpracę ze Związkiem Banków Polskich, wówczas wydawało się, że zaawansowana technologicznie polska bankowość stoi u progu złotego wieku. Prężnie rozwijająca się gospodarka krajowa wkraczała w nowe tysiąclecie z perspektywą szybkiej akcesji do strefy euro i potencjałem kolejnych dekad dynamicznego wzrostu. Jednak realia gospodarcze bardzo szybko się zmieniły, a pasmo kryzysów – z którymi polska, jak i światowa gospodarka musiały się zmierzyć […]

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/04

Bankowość i Finanse | Wywiad Miesiąca | Bankowość nie powinna milczeć

Jestem za aktywnym udziałem banków w wypracowywaniu różnych projektów strategicznych. Tu nie chodzi o uzurpowanie sobie prawa bycia wyrocznią, natomiast nie powinniśmy zapominać o tym, czego nauczyliśmy się z książek i z praktyki działalności gospodarczej. Profesjonaliści nie mogą milczeć, kiedy sugerowane są rozwiązania, które obrócą się za jakiś czas z ogromną siłą przeciwko społeczeństwu, przeciwko stabilności państwa – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, w rozmowie z Pawłem Minkiną.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/04

Bankowość i Finanse | Gospodarka | Zła polityka jest trochę jak łagodny nowotwór

Można długo z nim żyć, nie zdając sobie sprawy z coraz gorszego zdrowia. Ale gdy diagnoza już się pojawi, to zwykle jest za późno, by nawet przy bardzo bolesnej i kosztownej kuracji szybko wyjść na prostą – podkreśla dr Maciej Bukowski, adiunkt na Uniwersytecie Warszawskim, prezes think tanku WiseEuropa. O polskiej gospodarce rozmawiał z nim Paweł Jabłoński.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/04

Bankowość i Finanse | Wskaźniki Referencyjne | Sformalizowany proces tranzycji

Proces opracowywania wskaźnika WIBOR jest bardzo sformalizowany i jest przedmiotem naszego zainteresowania. Przewiduje on szereg zabezpieczeń wynikających z unijnego rozporządzenia BMR. Te zabezpieczenia mają na celu zapobieganie jakimkolwiek przejawom czy działaniom zmierzającym do manipulacji wskaźnikiem – podkreśla Jacek Jastrzębski, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego w rozmowie z Przemysławem Barbrichem.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/04

Raport Specjalny | Nowe Technologie – Britenet | Frontem do klienta: co to oznacza w dobie AI i robotów?

Niemal pięćset lat temu Mikołaj Kopernik, „wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”, zapoczątkowując tym samym przewrót w astronomii. Dziś podobna rewolucja dokonuje się w sektorze bankowym, który odchodzi od koncentracji na produkcie, stawiając w centrum uwagi klienta i jego oczekiwania. Trend ten idzie w parze z sukcesywną digitalizacją całej gospodarki, coraz częściej wspomaganą przez inteligentne algorytmy.

CZYTAJ WIĘCEJ
Przemysław Szczygielski
BANK 2023/04

Raport Specjalny | Nowe technologie – Regulatory Outlook 2023 – Deloitte Polska | Niezbędny jest silny sektor bankowy zdolny do generowania zysków

Choć występują nowe możliwości, to w zasadzie nikt z nich nie korzysta albo korzysta, ale w bardzo ograniczonym zakresie, bo narzucone przez ustawodawcę warunki są w zasadzie nie do spełnienia. Rekomendowałbym ustawodawcy uelastycznienie wprowadzonych rozwiązań, co przełoży się na efektywność procesową i kosztową grup bankowych, zachęci do tworzenia nowych podmiotów, szukania nowych dróg rozwijania biznesu i w ten sposób doprowadzi do wzrostu przychodów – mówi Przemysław Szczygielski, partner, lider doradztwa dla sektora finansowego w Deloitte Polska, w rozmowie z Michałem Pawłowskim.

CZYTAJ WIĘCEJ
Robert Trętowski
BANK 2023/04

Raport Specjalny | Nowe Technologie | Blockchain ucywilizowany

Prywatna sieć blockchain daje to, czego nie uzyskamy z sieci publicznej, a więc przede wszystkim bezpieczeństwo, zgodność z regulacjami, zgodność z RODO. Z drugiej strony bierzemy z tej technologii to, co najlepsze, a więc rozproszenie informacji wśród uczestników, również konsensusy, szybkość oraz niezaprzeczalną wydajność – zaznacza Robert Trętowski, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej, w rozmowie z Przemysławem Barbrichem.

CZYTAJ WIĘCEJ
Andrzej Przewięźlikowski
BANK 2023/04

Raport Specjalny | Nowe Technologie – Comarch SA | Inwestycje w obszarach technologii to swoisty wyścig zbrojeń

Można się zastanowić, czy lepiej mieć bardziej intuicyjną stronę mobilną, czy najpierw zainwestować w rozwiązania chmurowe, a może w zabezpieczenie dostępu dla klientów, by nie mieć problemu z fraudami czy wyłudzeniami tożsamości? Im trudniejsza sytuacja, tym inwestycje powinny być bardziej intensywne, ale też znacznie lepiej przemyślane – podkreśla Andrzej Przewięźlikowski, wiceprezes zarządu, dyrektor Sektora Finanse w Comarch SA, w rozmowie z Pawłem Minkiną.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/04

Raport Specjalny | Nowe Technologie – Hitachi Europe | Polska się zmieniła, zaangażowanie Hitachi również

Są trzy główne obszary naszego zainteresowania. Pierwszy to tzw. obszar digital, nie tylko dla bankowości, ale generalnie rozwój oprogramowania i sprzedaż sprzętu IT, jak macierze dyskowe czy serwery. Kolejna sfera to tzw. zielona energetyka. Mamy także rozwiązania związane z transportem publicznym – wyjaśnia Tadeusz Woszczyński, General Manager CEE, Hitachi Europe, w rozmowie z Pawłem Minkiną.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/04

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Bankowość Lokalna | Mocno stawiamy na technologie

Bank Spółdzielczy w Pułtusku mocno stawia na nowe rozwiązania technologiczne. Naszym celem jest zachęcenie i pozyskanie klienta młodego, który obecnie w największym stopniu korzysta z produktów bankowych. Bez dobrze rozwiniętej technologii – zwłaszcza w zakresie bankowości mobilnej – nie będzie to możliwe – podkreśla Zbigniew Wałachowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Pułtusku, w rozmowie z Katarzyną Pawlik.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2023/04

Wydarzenia i Opinie | Europejski Kongres Finansowy | Takiej kulminacji ryzyka jeszcze nie doświadczaliśmy

Ryzyko prawno-regulacyjne coraz silniej wyznacza perspektywy bankowego biznesu, zwłaszcza w segmencie detalicznym. Obok eskalacji konsumeryzmu, wpisującej się w trendy europejskie, wyzwaniem dla polskiej bankowości pozostają populistyczne decyzje, w rodzaju powszechnych wakacji kredytowych. Czynniki te najbardziej obniżają atrakcyjność rodzimego rynku finansowego zarówno dla nowych, jak i dotychczasowych inwestorów.

CZYTAJ WIĘCEJ
debata Miesięcznika Finansowego BANK i firmy Britenet, przy współpracy Forum Technologii Bankowych ZBP, poświęconej budowaniu pozytywnego doświadczenia klienta z użyciem innowacyjnych rozwiązań IT.
Technologie i innowacje

Frontem do klienta – czy banki są w pełni gotowe?

Aby skutecznie wdrażać strategie klientocentryczne, banki powinny w pierwszej kolejności uporządkować własne zasoby danych. Kolejnym krokiem jest stworzenie tzw. złotych rekordów, obejmujących wszystkie informacje na temat poszczególnych klientów, co z kolei umożliwi wykreowanie ich „widoku 360 stopni” – wskazywano podczas debaty Miesięcznika Finansowego BANK i firmy Britenet, przy współpracy Forum Technologii Bankowych ZBP, poświęconej budowaniu pozytywnego doświadczenia klienta z użyciem innowacyjnych rozwiązań IT.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 16 Z 692