Autor: Jerzy Majka

Fot. zenzen/stock.adobe.com
Miesięcznik Finansowy BANK 2025/09

Bank spółdzielczy, lojalny partner i doradca

Znajomość lokalnego rynku oraz długofalowe relacje z klientami od lat stanowią przewagę konkurencyjną banków spółdzielczych. Obecnie jednak, gdy głównym kanałem komunikacji między bankiem a klientem stają się urządzenia mobilne, a oferta konkurencyjnych instytucji finansowych jest dostępna przez 24 godziny na dobę i w dowolnym miejscu na świecie, muszą one wykazywać się znacznie większą aktywnością – zarówno w pozyskiwaniu nowych klientów, jak i w  budowaniu lojalności dotychczasowych.

BANK 2022/02

Raport Specjalny | Windykacja Należności | Lokatorzy pod nadmierną ochroną

Nierzetelni kredytobiorcy hipoteczni, najemcy niepłacący czynszu, a także uciążliwi lokatorzy zyskali niespodziewanego sprzymierzeńca w postaci… koronawirusa. Uchwalone we wczesnej fazie pandemii przepisy, wykluczające możliwość eksmisji, obowiązują niemal dwa lata, i wiele wskazuje na to, że odejdą w niebyt dopiero wraz z ustaniem COVID-19. Dzieje się tak mimo powszechnej krytyki nie tylko ze strony właścicieli lokali, ale również samorządu komorniczego, a nawet Rzecznika Praw Obywatelskich.

BANK 2021/05

Raport Specjalny | Forum Bezpieczeństwa Banków | Sprawdzeni partnerzy

Pierwszy rok funkcjonowania gospodarki, a w znaczniej części także i administracji publicznej, w trybie zdalnym okazał się tyleż niespodziewanym, co rzetelnym sprawdzianem funkcjonowania krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, także w sektorze bankowym. Z chwilą ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego na terenie Polski zmaterializowały się scenariusze, dotychczas symulowane w ramach ćwiczeń w rodzaju Cyber-EXE.

BANK 2021/05

Raport Specjalny | Forum Bezpieczeństwa Banków – Aritech | Dostęp tylko dla swoich

Weryfikacja użytkowników w celu zapewnienia im adekwatnego dostępu do systemów IT ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa zasobów każdej organizacji. W dobie upowszechnienia pracy zdalnej, gdzie istotna część wymiany informacji odbywa się za pośrednictwem prywatnych, a zatem niewystarczająco zabezpieczonych urządzeń i łącz należących do zatrudnionych, kwestia ta nabiera całkiem nowego wymiaru.

BANK 2021/04

Wydarzenia i Opinie | Forum Bankowe | Konstruktywne mimo pandemii

Obrady tegorocznego Forum Bankowego miały charakter szczególny nie tyle z uwagi na zdalną formułę, która ostatnio stała się normą. Wydarzenie odbywało się wszak w przededniu 30-lecia Związku Banków Polskich. W ciągu trzech dekad diametralnie zmieniły się uwarunkowania, w jakich funkcjonuje sektor finansowy, niezmienna pozostała odpowiedzialność banków za funkcjonowanie gospodarki, jak i depozyty klientów, czego widomym dowodem była sytuacja sprzed roku.

dr. Tadeusz Białek
BANK 2020/03

Raport Specjalny. Horyzonty Bankowości 2020. Regulacje: Co się zmieniło po małym TSUE

W przypadku przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego (w tym pożyczki konsumenckiej) instytucja finansowa powinna zwrócić konsumentowi zarówno odsetki za niewykorzystany okres, jak też adekwatną część pozostałych kosztów, poniesionych w związku z zaciągnięciem zobowiązania. Takie stanowisko zajął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu, wydanym we wrześniu ubiegłego roku.

BANK 2020/02

Raport Specjalny. Płatności w internecie: Nie tylko karty i pay-by linki

Kto w dobie aplikacji mobilnych i internetu rzeczy korzysta jeszcze z tradycyjnej wysyłki za pobraniem? W jakich sytuacjach mogą się przydać elektroniczne czeki? Czy korzystanie z SMS-ów premium to bezpieczna forma zapłaty? Schematy płatności alternatywnych wobec tradycyjnych kart, e-przelewów i wszędobylskich pay-by linków budzą wiele wątpliwości, a nierzadko również i obawy. A jednak tysiące Polaków wybierają te właśnie instrumenty płatnicze.

BANK 2020/01

Wydarzenia i Opinie. Bezpieczeństwo: Od czwartej do szóstej dyrektywy

Legalizacja środków pochodzących z przestępstw lub innych nieujawnionych źródeł stanowi jedno z poważniejszych wyzwań dla światowego systemu finansowego. Aby nadążyć za kreatywnością zorganizowanych grup przestępczych, władze unijne podejmują kolejne działania mające na celu uszczelnienie systemu i zwiększenie skuteczności wykrywania podejrzanych transakcji płatniczych.

BANK 2019/11

Bank i Klient. Rejestrowanie firm: Przez bank do świata biznesu

Łatwość zakładania firmy stanowi jedno z istotniejszych kryteriów oceny wolności gospodarczej. Jakość procedur towarzyszących tworzeniu nowych przedsiębiorstw w poszczególnych krajach oceniana jest m.in. przez Bank Światowy w kolejnych edycjach międzynarodowego rankingu „Doing Business”, element ten wchodzi również w skład opracowanego przez BŚ wskaźnika łatwości prowadzenia działalności gospodarczej. Przez wiele lat Polska zajmowała pod tym względem odległe pozycje. Debiut rynkowy nawet najmniejszej firmy musiał być poprzedzony wizytami w placówce samorządowej, oddziale terenowym Głównego Urzędu Statystycznego, urzędzie skarbowym i oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

BANK 2019/06

Bank i klient. Przeciw wykluczeniu: Bankowa wojna z trzema schodami

Warszawa jest miastem lepiej przystosowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami aniżeli Bruksela – podkreślali uczestnicy Kongresu Gospodarki Elektronicznej w roku 2015. Niezaprzeczalny wskaźnik rozwoju cywilizacyjnego możliwy był do osiągnięcia dzięki synergii działań podmiotów reprezentujących administrację publiczną, organizacje pozarządowe i świat biznesu. Także polski sektor bankowy od wielu lat kreuje rzeczywistość, w której usługi finansowe dostępne są dla wszystkich ludzi bez wyjątku.

BANK 2019/02

Nieruchomości: FINN wkracza na parkiet

Inwestowanie w mieszkania na wynajem nie musi wiązać się z potężnymi nakładami na zakup lokalu, jego późniejsze utrzymanie i okresowe remonty. Sposobem na uzyskiwanie pasywnego przychodu z wynajmu nieruchomości pozostających w dyspozycji profesjonalnych administratorów jest REIT (Real Estate Investment Trust), czyli wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny lokujący środki w ten segment gospodarki. Instrument, obecny na europejskim rynku dokładnie od pół wieku, w najbliższym czasie pojawić się może również w Polsce.

BANK 2019/01

Nowoczesny Bank Spółdzielczy: PPP – czy nowe regulacje przełamią impas?

Partnerstwo publiczno-prywatne nigdy nie należało do szczególnie popularnych modeli finansowania inwestycji samorządowych w Polsce. Przyczyną takiego stanu rzeczy był w równym stopniu brak doświadczeń lokalnych włodarzy w realizacji tego typu przedsięwzięć wspólnie z podmiotami komercyjnymi co niesprzyjające prawo i niechętne nastawienie organów kontrolnych. Nieprzypadkowo mawiano, iż inwestycja w formule PPP w warunkach polskich przynieść może niepożądany skutek w postaci czwartego „P”, czyli prokuratora.

BANK 2018/12

IT@BANK: To już trzynasty ranking

Zapotrzebowanie na nowatorskie rozwiązania IT stymulowane było w ostatnim czasie koniecznością wdrożenia nowych przepisów – przypomniał redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” Stanisław Brzeg-Wieluński podczas uroczystości ogłoszenia wyników trzynastej edycji rankingu IT@BANK. To właśnie zmiany regulacyjne stanowiły inspirację dla oferty Krajowej Izby Rozliczeniowej, wyróżnionej potrójnym tytułem Produktu Roku. Główna nagroda rankingu trafiła do firmy Asseco Poland.

BANK 2018/12

IT@BANK: Od chmury nie ma odwrotu

Rynek technologii chmurowych rozwija się pięciokrotnie szybciej aniżeli branża tradycyjnych usług IT. Tylko na przestrzeni ostatnich 24 miesięcy globalna wartość chmury zwiększyła się o ponad 100 mld dolarów, a potencjał do dalszego wzrostu jest niewyczerpany. Analizy potwierdzają, iż jedynie 13% światowego biznesu korzysta na co dzień z różnych form cloud computingu. Liderem w europejskim rankingu wciąż pozostaje Finlandia, gdzie ponad 60% przedsiębiorstw lokuje swoje zasoby na zewnętrznych serwerach.

STRONA 1 Z 3