Raport specjalny | Trendy bankowości 2025 – Accenture | Bank jako wszechstronna platforma obsługi klienta
Nowa era relacji bank-klient: Jak budować lojalność w cyfrowym świecie?
Obraz polskiego klienta banku na tle innych krajów europejskich.
Nowa era relacji bank-klient: Jak budować lojalność w cyfrowym świecie?
Obraz polskiego klienta banku na tle innych krajów europejskich.
Accenture, wspólnie z Uniwersytetem Warszawskim, opracowało drugą edycję raportu dedykowanego polskiej branży maklerskiej. Jak wskazuje nazwa „Inwestor indywidualny w Polsce: autoportret vs. spojrzenie branży”, tegoroczne badanie przedstawia perspektywę zarówno potencjalnych i obecnych inwestorów, jak i firm inwestycyjnych. Jak pokazują wyniki, ich opinie często się różnią – choć 64 proc. pracowników biur maklerskich uważa, że dobrze rozumie potrzeby swoich klientów, tylko 41 proc. inwestorów zgadza się z tym stwierdzeniem. Obie grupy respondentów wskazują podobne obszary wymagające poprawy, ale mają różne priorytety. Dla inwestorów jest nim przejrzystość opłat i niższe koszty, a dla przedstawicieli branży – rozwój nowych technologii. Kluczowym wyzwaniem pozostaje połączenie tych dwóch perspektyw – tak, aby innowacje wdrażane w usługach inwestycyjnych odpowiadały na realne potrzeby klientów, czytamy w informacji prasowej.
Jak wynika z najnowszego raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) i Accenture, „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, w ciągu ostatnich dwóch lat 80 proc. ubezpieczycieli zwiększyło nakłady finansowe na rozwój technologiczny. To dowodzi, że zakłady ubezpieczeń aktywnie wdrażają i wykorzystują nowoczesne rozwiązania oraz narzędzia cyfrowe, dostosowane do ich strategii biznesowych. Sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe, automatyzacja, chatboty i voiceboty wspierają branżę w adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań klientów, czytamy w informacji prasowej.
Niski poziom edukacji finansowej, brak przejrzystej oferty, a także ograniczone zaufanie do instytucji finansowych to według badania „(Nie)inwestycyjny obraz Polaków” główne czynniki powstrzymujące nas przed inwestowaniem. Wyzwaniem dla branży inwestycyjnej okazał się także szybki rozwój technologiczny, który nie tylko udostępnił narzędzia do ulepszenia doświadczeń klientów, ale jednocześnie przyczynił się do wzrostu ich oczekiwań. Polscy inwestorzy są otwarci na nowinki technologiczne – 51 proc. ankietowanych jest w stanie zaufać rekomendacji inwestycyjnej stworzonej przez algorytm, który uwzględniałby sytuację finansową, preferencje oraz cele inwestora. Punktem odniesienia dla rodzimych graczy mogą być zagraniczne firmy inwestycyjne, w których co najmniej 20 proc. klientów polskich biur maklerskich otwiera dodatkowe konto w poszukiwaniu niższych opłat i ofert akcji spółek zagranicznych czy kryptowalut. Odpowiedzią polskiej branży inwestycyjnej powinno być rozszerzenie oferty, inwestycja w kanał mobilny i robodoradztwo, podkreślają eksperci Accenture.
Jak wskazuje raport Accenture Technology Vision 2024, za sprawą humanizacji technologii – możliwej m.in. dzięki dynamicznym postępom w rozwoju sztucznej inteligencji – świat stoi w obliczu potężnego przełomu technologicznego wraz z przesunięciem granic wydajności i kreatywności. Gen AI może przyczynić się do wygenerowania globalnych przychodów na poziomie 6-8 bilionów dolarów, optymalizując niemal połowę czasu pracy (44 proc.) w organizacjach i zwiększając wydajność w 900 zawodach. Technologie skoncentrowane na człowieku oferują nowe możliwości rozwoju oraz łatwiejsze interakcje na linii człowiek-maszyna. Dzięki nim technologia – coraz bardziej wszechobecna w życiu człowieka – stanie się coraz mniej zauważalna. Już 33 proc. konsumentów w branży handlu detalicznego wyraziło zainteresowanie korzystaniem z rozwiązań opartych na technologii obliczeń przestrzennych w trakcie zakupów.
Pandemia bez wątpienia znacząco przyspieszyła cyfrową transformację polskiego sektora finansowego, choć ten już wcześniej i tak wyróżniał się wyjątkowo innowacyjnymi rozwiązaniami. Jednak największy, wręcz milowy krok w jego rozwoju, dopiero przed nami. Stać za nim będzie GenAI.
Agnieszka Kubera objęła stanowisko Country Managing Director i prezeski zarządu w Accenture w Polsce. Jarosław Kroc będzie kontynuował swoją karierę w Accenture, wspierając rozwój praktyki w Europie Środkowo-Wschodniej i jako wiceprezes zarządu w Polsce, poinformowała Firma.
Z najnowszego raportu „Accelerating Europe’s path to reinvention” opracowanego przez Accenture wynika, że podczas gdy 65% europejskich liderów biznesu uważa, że otoczenie operacyjne jeszcze nigdy nie było tak wymagające, to jeszcze większa część z nich (77%) twierdzi, iż kierowane przez nich organizacje są zdolne do poprawy tempa wzrostu w obliczu spowolnienia gospodarczego. Najwięcej respondentów (19%) wskazało na rosnące koszty energii oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw (14%) jako główne czynniki wpływające na marże firm na rynku europejskim. Pomimo tych wyzwań 81% europejskich liderów biznesu uważa, że zarządzane przez nich spółki są dobrze przygotowane do wykorzystania okresu wzrostu po przezwyciężeniu pandemii, czytamy w informacji Firmy.
Mierzenie, a następnie redukcja śladu węglowego, to ogromne zadanie dla banków. Gdzie są dziś na tej drodze, z jakimi wyzwaniami się zmagają, jak architektura IT wpływa na wielkość emisji i które technologie mogą wspierać ich ograniczanie – te zagadnienia porusza raport „ESG: Sektor bankowy w poszukiwaniu drogi do zeroemisyjności”, przygotowany w ramach grupy roboczej przy Forum Technologii Bankowych i Związku Banków Polskich. Accenture jest koordynatorem prac grupy, a premiera raportu będzie w tym miesiącu.
Realizacja strategii ESG stawia przed organizacjami liczne wyzwania, którym niełatwo będzie sprostać. W sukurs przychodzi im technologia, która może usprawnić większość procesów. Aż 96% dyrektorów ds. technologii twierdzi, że jest ona ważna dla osiągnięcia priorytetowych Celów Zrównoważonego Rozwoju [1]. Choć jest kluczowa w budowie organizacji zgodnej z wymogami ESG, to jednak od nas też zależy, w jaki sposób i w jakim celu ją wykorzystamy, by lepiej i szybciej osiągnąć założone cele.
Do zespołu Accenture w Polsce dołączył Jaromir Pelczarski, obejmując stanowisko Principale Director. Będzie odpowiedzialny za rozwijanie relacji z klientami międzynarodowymi oraz zlokalizowanymi w południowej Polsce, a także za wsparcie projektów z obszaru Financial Services ‒ poinformowała w komunikacie Firma.
Pandemia sprawiła, że nasze życie w wielu aspektach zmieniło się nie do poznania, część branż została wywrócona do góry nogami. Doskonale wie o tym sektor bankowy, który istotnie odczuwa bieżący kryzys. Jednocześnie jako jeden z fundamentów gospodarki jest, i powinien być, w centrum naszej uwagi.
Chmura to wehikuł, który może wzbudzić na rynku falę innowacji – przekonują Karol Mazurek, Managing Director i Mariusz Chudy, Managing Director, Intelligent Cloud & Infrastructure, Accenture.
Cyfryzacja polskiej gospodarki nabiera tempa. Partnerem strategicznym Operatora Chmury Krajowej jest firma Accenture, globalny lider wśród integratorów rozwiązań chmurowych i jednocześnie największy integrator rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję opierających się na narzędziach udostępnianych przez Google.
Polski sektor bankowy, choć pod wieloma względami może być uważany za wzór innowacyjności na tle europejskich konkurentów, zwłaszcza w obszarze bankowości internetowej i mobilnej, to pod względem implementacji chmury ustępuje zagranicznym bankom i innym sektorom rynkowym.
Wkraczamy w erę postcyfrową, w której cyfryzacja nie wystarczy już do odniesienia sukcesu. Kluczowa będzie umiejętność dostarczenia klientom spersonalizowanych ofert w odpowiednim miejscu i czasie – wynika z raportu Accenture Technology Vision 2019.
Powołanie przez PKO BP i Polski Fundusz Rozwoju spółki Chmura Krajowa przybliża polski sektor bankowy do wdrożenia rozwiązań chmurowych, które są kluczowe dla dalszej transformacji cyfrowej banków. Należy jednak pamiętać, że aby efektywnie korzystać z chmury, same banki również muszą wprowadzić szereg zmian w swoim sposobie działania.
Bez chmury obliczeniowej nie ma sztucznej inteligencji
Wdrożenie technologii AI (ang. Artificial Intelligence) jak każdej innej technologii nie jest celem samym w sobie, lecz powinno służyć do osiągnięcia celów biznesowych wynikających z przyjętej strategii organizacji.