Obsługa gotówki szansą biznesową dla Poczty Polskiej

Obsługa gotówki szansą biznesową dla Poczty Polskiej
Sebastian Mikosz | Źródło: Bank.pl
„Celem mojej obecności tutaj jest przekazanie jasnego sygnału przedstawicielom firm zgromadzonych na Kongresie Obsługi Gotówki, że Poczta Polska widzi swoją przyszłość między innymi w obsłudze gotówki” – mówił Sebastian Mikosz, prezes zarządu Poczty Polskiej, gość KOG 2025.

Jak podkreślił Sebastian Mikosz, obsługa gotówki jest w tej chwili usługą zarówno stricte biznesową świadczoną przez pocztę, jak i usługą powszechną, co oznacza, że państwo oczekuje od Poczty Polskiej obsługi gotówki.

„Państwo poprzez Urząd Komunikacji Elektronicznej wybiera nas do tego, żebyśmy świadczyli pewien zestaw usług obowiązkowych i właśnie obsługa gotówki jest w tym zestawie usług” – doprecyzował.

Jego zdaniem obsługa gotówki jest szansą rozwojową dla Poczty Polskiej, której tradycyjna rola – dostarczyciela listów i paczek – w dobie powszechnej cyfryzacji powoli zanika.

„Jesteśmy w sytuacji, w której musimy się naprawdę wymyślić na nowo” – mówił.

Czytaj także: Gotówka zostanie z nami na długie lata

Trzy atuty Poczty Polskiej

Jak zauważył – rynek gotówki rośnie, przy czym banki częściowo wycofują się z obsługi gotówki. To jego zdaniem tworzy szansę biznesową dla Poczty Polskiej.

„Chcemy w przyszłości kontynuować świadczenie usługi polegającej na obsłudze gotówki – i to zarówno tak zwanego cash in transit dla firm, głównie B2B, ale również widzimy może dużo bardziej aktywną swoją rolę w obsłudze gotówki dla obywatela” – mówił Sebastian Mikosz.

Wymienił trzy atuty Poczty Polskiej, które można wykorzystać w obsłudze gotówki.

„Chcemy wykorzystać sieć 4600 naszych placówek. Jesteśmy jedyną siecią w Polsce, która ma nie jedną, ale po kilka placówek w każdej polskiej gminie.

Drugą naszą zaletą, którą chcemy wykorzystać jest tzw. ostatnia mila, czyli fakt, że nasz listonosz dociera do praktycznie każdego polskiego domu.

I trzecia rzecz, którą chcemy wykorzystać, to jest nasza zdolność logistyczna. Mamy zdolność dostarczania gotówki i jej odbierania w całej Polsce” – wyjaśniał prezes Poczty Polskiej.

Czytaj także: Prawie ¾ Polaków przechowuje zapas gotówki w domu

Program inwestycyjny – obsługa gotówki

Jednocześnie zauważył, że ogromnym wyzwaniem dla firmy, którą kieruje, jest jej
zdekapitalizowanie.

„Jesteśmy na takim etapie, w którym praktycznie w każdym obszarze, w tym w obszarze obsługi gotówki, musimy inwestować. Np. w bankowozy, sortownie, recyklery, w systemy IT, w szkolenie ludzi”.

W obsłudze gotówki może być też wykorzystany Bank Pocztowy, który kontroluje Poczta Polska dysponująca pakietem 75% jego akcji. Natomiast 25% akcji posiada PKO BP.

Sebastian Mikosz widzi Bank Pocztowy przede wszystkim w obsłudze gotówkowej obywateli. W tym kontekście mówił o urządzeniach przyjmujących i wypłacających gotówkę, które jednocześnie mogą być kantorem walutowym, czy urządzeniem do dokonywania opłat.

Odnosząc się do usług kurierskich, dostarczania paczek stwierdził, że Poczta Polska na tym rynku jest mniejszym graczem, ale chciałaby nadal świadczyć tego typu usługi.

„Właśnie z radą nadzorczą dyskutowaliśmy o strategii pozostania na rynku, o tak zwanym CEP, czyli Kurier, Express, Paczka. Wydaje mi się, że jesteśmy już na tyle dojrzali, aby stwierdzić, że nie będziemy rozwijać się organicznie, ale raczej dokonamy jakiejś konsolidacji. Podobnie, jak zrobiła to poczta we Włoszech, która ma własną sieć, ale jednocześnie współpracuje z innymi firmami kurierskimi.”

Odnosząc się do transformacji poczt w innych krajach stwierdził, że szereg z nich jest dla niego inspiracją.

„Jeśli chodzi o usługi społeczne, to bardzo inspiruje mnie poczta francuska, która potrafiła wykorzystać listonoszy do wykonywania zadań związanych z pożytecznością społeczną w gminach, w których operują listonosze.

Jeśli chodzi o usługi finansowe, to inspiruje mnie poczta włoska, która dzisiaj większość swojej rentowności, ale i przychodów czerpie ze sprzedaży i dystrybucji usług finansowych, w tym z obsługi gotówki. Podobnie ciekawy jest przykład poczty austriackiej, która nabyła bank detaliczny, ale też zachowała część swoich własnych produktów finansowych.

Mieliśmy bardzo dobre spotkania z pocztą japońską, która przeszła gigantyczną transformację na przestrzeni 20 lat, i która ma bardzo ciekawe rozwiązania w branży kurierskiej, chociażby dotyczące paczkomatów.”

Jak zaznaczył, właściciel Poczty Polskiej, którym jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Aktywów Państwowych, wykazuje duże zrozumienie dla sytuacji i planów Poczty Polskiej.

Sebastian Mikosz podkreślił znaczenie otrzymanej półtora roku temu – po raz pierwszy od Państwa – refundacji kosztów usług, które Państwo zakontraktowało w Poczcie Polskiej.

Zaznaczył, że refundacja nie jest dotacją.

„Jest to refundacja kosztów, które ponosi Poczta Polska na realizację usług zamówionych przez Państwo jak np. utrzymanie odpowiedniej gęstości placówek pocztowych, zapewnienie ich dostępności dla obywateli w określonych godzinach, zapewnienie dostępności usługi paczkowej, usługi listowej, usługi gotówkowej” – wyjaśniał.

„Na pewno będziemy występować do ministra aktywów państwowych o dokapitalizowanie firmy. Przedstawiliśmy strategię rozwoju usług finansowych w Poczcie Polskiej, która uzyskała aprobatę” – podkreślił Sebastian Mikosz.

Czytaj także: Przedstawiciel Bundesbanku o bezpośrednich oraz pośrednich kosztach płatności gotówkowych i bezgotówkowych

Źródło: BANK.pl