Rośnie dominacja BLIKA wśród płatności młodych Polaków
W przeprowadzonym po raz drugi badaniu postaw młodych osób wobec zjawisk z pogranicza pieniędzy i technologii Autopay zbadał postawy i preferencje, aby dowiedzieć się, jak może wyglądać przyszłość finansów.
Jednym z bardziej rzucających się w oczy wyników, jest dominacja BLIKA wśród młodych. Udział korzystających z niego zwiększył się z 81 na 86 proc. badanych. Szybkie e-płatności obsługiwane przez operatorów, jak Autopay, znalazły się ex aequo z kartami na drugim miejscu (43 proc.).
Pośród znanych produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych na drugim miejscu z wynikiem 53 proc. uplasowały się kryptowaluty (wyprzedzają je tylko konta oszczędnościowe i lokaty – 68 proc.).
Czytaj także: Portret polskiego konsumenta usług bankowych
Co młodzi klienci cenią na rynku finansowym i w e-commerce?
Szybkość, wygoda i łatwość to cechy metody płatności decydujące o jej wyborze dla zdecydowanej większości osób w wieku od 18-34 lat – wynika z tegorocznego raportu „Finanse Młodych Polek i Polaków 2025”. Te trzy cechy związane z doświadczeniem zakupowym zostawiają daleko w tyle bezpieczeństwo transakcji (choć jego rola nieco wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem – z 36 do 40 proc.).
Co więcej, aż 73 proc. badanych uważa, że im mniej formalności przy finalizacji procesu zakupowego, tym lepiej. 68 proc. rezygnuje z zakupów, gdy nie znajduje w sklepie internetowym swojej ulubionej formy płatności.
Badanie pokazuje, że w czasie, gdy wśród starszych pokoleń tli się nadal lekki dystans wobec cyfryzacji finansów osobistych, dla młodych Polek i Polaków często już nawet karty i przelewy stają się „przestarzałe” i tracą popularność na rzecz atrakcyjniejszych cyfrowych rozwiązań.
– Jeszcze kilka lat temu ważną częścią cyfryzacji usług finansowych było podkreślanie, że choć pieniądze nie brzęczą w kieszeni, to leżą bezpiecznie w banku. Okazuje się, że dla młodych osób nie ma to już większego znaczenia i swoje środki chętnie przekazują nie-bankowym markom jak Apple, Google czy zamienią oszczędności na kryptowaluty.
U osób bez utrwalonych przyzwyczajeń jest większa otwartość na elastyczne i przyjaźniejsze rozwiązania więc innowatorzy powinni starać się trafić przede wszystkim w potrzeby pokolenia Z – mówi Wojciech Murawski, co-CEO Autopay.
Czytaj także: Alior Bank udostępnił klientom płatności powtarzalne BLIK
Jak młodzi płacą za zakupy online
W porównaniu z 2024 rokiem wzrosła i tak już bardzo duża przewaga BLIKA nad innymi metodami płatności. Udział korzystających z niego wśród młodych zwiększył się z 81 na 86 proc. przy jednoczesnym spadku popularności kart płatniczych z 45 na 43 proc.
Tyle samo korzysta z operatorów szybkich płatności, jak np. Autopay. Popularność zyskują niszowe do niedawna Google Pay (21 proc) i Apple Pay (20 proc.).
Popularność nowych rozwiązań płatniczych wśród Pokolenia Z mogą tłumaczyć ogólne kryteria wyboru formy płatności w Internecie. Na pierwszym miejscu znalazła się szybkość (75 proc. wskazań), a zaraz za nią wygoda 70 proc. i łatwość 63 proc. Daleko poza podium wylądowało bezpieczeństwo z wynikiem 40 proc. (choć ze wzrostem o 4 p. proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem).

Inwestowanie czeka na swojego BLIKA
Wyraźnie wyższy niż w 2024 roku jest także odsetek młodych, którzy oszczędzają (wzrost z 78 na 83 proc.) jak i tych, którzy inwestują nadwyżki finansowe (wzrost z 26 na 33 proc).
W związku z tym interesująco przedstawia się odpowiedzi na pytanie, jakie rozwiązania dla obu tych celów znają młode Polki i Polacy.
Najszerzej rozpoznawalnym są konta oszczędnościowe i lokaty (68 proc.), a dalej kryptowaluty (53 proc.), akcje spółek (48 proc), gotówka (48 proc) nieruchomości (46 proc.) i obligacje skarbowe (44 proc.).
Zapytani o korzystanie z wymienionych rozwiązań młodzi najchętniej wskazują jednak na sprawdzone i raczej bezpieczne metody: konto oszczędnościowe lub lokaty (41 proc.) i gotówkę (27 proc.). Co czwarta osoba nie korzysta z żadnych.
– Przy całej otwartości młodych Polek i Polaków na innowacje jednym względnie nowym sposobem inwestowania są kryptowaluty, a wybiera go 9 proc badanych.
To więcej niż rok temu, ale wciąż jest tu ogromna przestrzeń na produkt, który podbije serca i portfele Zetek, tak jak to miało miejsce z szybkimi płatnościami – komentuje Nina Wadowska, PR & Communication Manager, Autopay.

Czytaj także: Bankowość i finanse | BLIK | System, który przerósł własną kategorię
***
Badanie „Finanse Młodych Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 912 osób metodą CAWI.