Poradnik zwycięzców, czyli co robić, by zarobić (więcej niż inni)

Aby uniknąć rozczarowania, już na wstępie zaznaczę, że mimo iż bardzo bym chciał, niestety nie jestem w stanie podać Państwu uniwersalnego przepisu na sukces. Okazuje się jednak, że istnieją pewne poszlaki i wzorce biznesowego sukcesu, którym szczególnie w turbulentnych czasach warto się przyglądać. To właśnie tym drugim poświęcę nieco więcej uwagi – kropki mam nadzieje połączą sobie Państwo już sami.

Miesięczny przegląd raportów gospodarczo-finansowych

Punktem odniesienia i miarą sukcesu obecnych czasów staje się otoczenie. Nieprzewidywalne, turbulentne, przeregulowane to tylko niektóre z najczęściej pojawiających się epitetów we wszystkich analizach makroekonomicznych. Trudno, aby sytuacja ta nie miała odzwierciedlenia w nastrojach konsumentów. Te, jak wskazują analitycy McKinsey & Company w analizie „European consumer sentiment” są dalekie od optymalnych. „Średnio połowa konsumentów w Europie ma mieszane uczucia co do  obecnego stanu gospodarki. […] Wśród największych obaw gospodarczych, politycznych i społecznych konsumenci w Europie uznali rosnące ceny, imigrację, zmiany klimatu i konflikty międzynarodowe” – podkreślają eksperci.

Równocześnie mimo spadającej inflacji, którą coraz częściej określa się mianem okiełznanej, wielu konsumentów wciąż zauważa znaczący wzrost wydatków (38%), wskazując przy tym na uszczuplenie się ich oszczędności (43%). „Trzy czwarte Europejczyków deklaruje ograniczenie poziomu swoich wydatków w porównaniu z ubiegłym kwartałem. Wyższa kontrola wielkości zakupów oraz wybieranie sprzedawców oferujących niższe ceny były powszechnymi praktykami wśród europejskich konsumentów na początku 2025 r.” – zaznaczają eksperci. Rodzi się zatem pytanie: jak przy stłumionym popycie i trudnym otoczeniu makroekonomicznym budować biznesowy sukces?

Cena sukcesu

Niewątpliwie trudno wyznaczyć jedną właściwą ścieżkę prowadzącą do sukcesu, jednakże autorzy raportu „Commercial Excellence and Revenue Growth Agenda 2025” i eksperci Bain & Company pokusili się o wskazanie kilku drogowskazów. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród 1300 dyrektorów handlowych dużych firm z 18 branż na całym świecie, zwycięzcy, czyli firmy, które osiągnęły ponad przeciętny wzrost, posiadają kilka wspólnych cech. „Liderzy wzrostu przychodów przodują w czerpaniu korzyści ze sztucznej inteligencji -– w dużym stopniu w zakresie efektywności kosztowej – stosowaniu dynamicznych cen oraz inwestowaniu w długoterminową produktywność działu sprzedaży. Najlepsze firmy osiągnęły dwukrotnie wyższy wzrost przychodów w porównaniu z sektorową średnią w 2024 r. i blisko taką samą wielokrotność wzrostu marży” – ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK