Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
8godzin
43minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
8godzin
43minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Od ESG nie ma odwrotu

31.03.2025 21:09 Jacek Ramotowski | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Od ESG nie ma odwrotu
Fot. M. Wagner,
Od ESG nie ma odwrotu, choć Komisja Europejska ogłosiła już pakiet Omnibus I, czyli uproszczenia w zakresie raportowania osiąganych przez przedsiębiorstwa celów zrównoważonego rozwoju w ramach dyrektywy CSRD. Zwłaszcza w Polsce, gdzie „zazielenienie” miksu energetycznego przesądzi o konkurencyjności gospodarki. Banki będą być może mniej raportować, ale w większym stopniu powinny finansować „zielone” zmiany, wynika z dyskusji podczas Forum Bankowego.

– Nie ma powrotu do paliw konwencjonalnych, gdyż ostatnie lata pokazały jak ułomne jest takie patrzenie. Konieczne jest, żeby transformacja energetyczna się dokonywała (…) Największe inwestycje i potrzeby na zasób kapitału związane są z energetyką – mówiła podczas debaty poświęconej ESG na Forum Bankowym prof. Marta Postuła, pierwsza wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego.

Niedawno szokiem był fakt, że amerykańskie wielkie banki opuściły Net-Zero Alliance, czyli porozumienie instytucji finansowych pod auspicjami ONZ mające sprzyjać osiąganiu przez światową gospodarkę celów Porozumienia Paryskiego. Ale – jak mówił podczas Forum Krzysztof Łabowski, wiceprezes Banku Ochrony Środowiska – deklarują, że nadal wspierają cele ESG i nie myślą o ich porzuceniu.

– W USA nie ma mowy o odejściu od ESG. Same huragany spowodowały miliardy strat. To ryzyko z nami jest, jest coraz większe, banki muszą te tematy adresować, bo taka jest rzeczywistość – powiedział Jarosław Rot, Dyrektor Wykonawczy Obszaru Zrównoważonego Rozwoju BNP Paribas Bank Polska.

ESG to nie religia, na tym robi się pieniądze

Dlaczego od ESG nie ma odwrotu? Krzysztof Dresler, wiceprezes PKO BP przytacza dane. Chiny na odnawialne źródła energii wydają rocznie ok. 800 mld dolarów, czyli 4,5 proc. swojego PKB. USA – zaledwie 1 proc., a 2 proc. – Unia Europejska. Koszt wytworzenia energii z odnawialnych źródeł wynosi 300 zł za MWh, a z węgla – 700 zł.

– ESG to nie religia. Na tym robi się pieniądze – powiedział Krzysztof Dresler.

– Jeśli nie będzie zmiany źródeł (wytwarzania energii), będzie ogromny ruch w kosztach (…) W interesie Polski jest, żeby te działania były utrzymane, bo pozwalają zwiększyć konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Nie mamy wątpliwości, że transformacja energetyczna to dobry biznes, też dla banków – mówił Mirosław Skiba, prezes SGB-Bank.

Jakiego rodzaju inwestycje w energetykę w tej chwili są najważniejsze?

W Polsce w ubiegłym roku nadal 63 proc. energii wytwarzane było z węgla. Elektrownie węglowe są przestarzałe, mało efektywne, a prąd z elektrowni jądrowych popłynie za 10-15 lat. Jarosław Rot uważa, że kluczowe znacznie w ciągu najbliższej dekady będzie miała energetyka rozproszona.  

– Musimy finansować energetykę rozproszoną, bo zapewnia ona bezpieczeństwo – powiedział.  

– Małe źródła (energii) wpływają natychmiast na konkurencyjność i poprawiają jakość życia – dodał Mirosław Skiba. 

Innowacyjność, dekarbonizacja i zerwanie z zależnością od paliw kopalnych oraz bezpieczeństwo są filarami unijnego Kompasu Konkurencyjności, czyli ogłoszonej na początku roku mapy drogowej Komisji Europejskiej mającej doprowadzić do wzmocnienia globalnej konkurencyjności gospodarki Unii.

– Rewizja przez Unię Europejską ESG nie oznacza odejścia (…) Dyskusja w pewnych obszarach zmian standardów ESG toczy się, główne zmiany będą dotyczyły kwestii obronności, ale odejście od ESG nie jest prawdopodobne – mówiła Marta Postuła.

Krzysztof Dresler zwraca uwagę, że transformacja energetyczna jest fundamentem zmian w gospodarce. Realizacja planów pociągnie za sobą innowacje i zwiększenie nakładów na badania i rozwój, żeby poprawić profil energetyczny przedsiębiorstwa. Następnym krokiem – już w warunkach osiągniętej energooszczędności będzie automatyzacja, która ma znacznie mniejszy sens teraz, gdy energia jest droga. Celem dla organizacji jest obniżka cen energii, a nie wypełnianie raportów.

– Generalnie zgadzam się o ulgach w raportowaniu dotyczących mniejszych podmiotów – mówił.

– ESG to nie raportowanie. To finansowanie gospodarki i zarządzanie ryzykiem – dodał Jarosław Rot.

Sektor bankowy czeka na zmniejszenie obowiązków raportowych związanych z ESG, gdyż te są bardzo wyśrubowane. Zmniejszenie obciążeń sprawozdawczych w zakresie ESG budzi szczególne nadzieje mniejszych instytucji.

W Omnibusie I zapowiedziane zostało zawężenie obowiązkowej sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju do dużych jednostek, zatrudniających powyżej 1000 pracowników. KE szacuje, że dzięki temu ulgi w sprawozdawczości obejmą ok. 80 proc. podmiotów działających w Unii.

– Są wątpliwości co do kwestii związanych ze sprawozdawczością.Wydaje mi się, że sprawozdawczość w małych instytucjach może się różnić i zasada proporcjonalności jest istotna – powiedział Mirosław Skiba.

– Jest jasna deklaracja KE aby pewne wymagania instytucji europejskich uprościć – mówiła Marta Postuła. 

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Bank Gospodarstwa Krajowego / BGKBank Ochrony Środowiska / BOŚ BankBNP Paribas Bank PolskaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceForum Bankowe / FBJarosław RotKrzysztof DreslerKrzysztof ŁabowskiMarta PostułaMirosław SkibaNet-Zero Banking Alliance / NZBAPKO Bank PolskiSGB-Bank SAZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Jacek Ramotowski
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella

Najnowsze

Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Z rynku finansowego
ZUS przypomina, co przekłada się na wyższe świadczenie emerytalne
laptop, wirtualny obraz AI
Technologie i innowacje
Klienci ING Business mogą korzystać z pomocy Asystenta AI opartego na GenAI
Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji

Zobacz także

Patryk Darowski | Źródło: BANK.pl
Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}