Rząd Węgier naciska, by banki kupowały więcej obligacji skarbowych
Stawka podatkowa wynosi 13% od zysków nadzwyczajnych nieprzekraczających 20 mld forintów i 30% od zysków przekraczających ten próg. Minister finansów Márton Nagy spodziewał się, że w ten sposób banki zwiększą ekspozycję na państwowy dług o 1300 mld forintów (ok. 3,12 mld euro).
Podatki od zysków nadzwyczajnych zostały wprowadzone w 2022 roku i rząd węgierski tłumaczył ich zasadność wysoką inflacją, która zwiększała zyski instytucji finansowych, a także koniecznością zwiększenia wydatków na obronność.
Premier Węgier zapowiadał, że podatki te będą obowiązywały tylko w roku 2022 i 2023, ale przedłużono ich obowiązywanie na skutek trudnej sytuacji budżetowej. Węgry, podobnie jak Polska zostały objęte procedurą nadmiernego deficytu. Dług publiczny Węgier wynosi 74,5% PKB, a deficyt przekracza 4%.
Czytaj także: Zyski banków w 2025 roku w Europie Środkowo-Wschodniej spadną – prognoza S&P
Nowe kryteria podatkowe
W połowie ubiegłego roku rząd zorientował się, że błędnie określił kryteria, pozwalające na obniżenie podatku od zysków nadzwyczajnych. Banki mogły otrzymać ulgi nie zakupując nowych obligacji, a jedynie zmieniając ich portfel.
Nowe rozporządzenie rządu z lipca 2024 roku wprowadzało bardziej restrykcyjne kryteria. Na spełnienie warunku zmniejszenia podatku na 2024 rok bankom pozostało wówczas mniej niż 6 miesięcy, co dla wielu banków było okresem zbyt krótkim i ostatecznie zasoby obligacji w posiadaniu banków zamiast wzrosnąć o oczekiwane przez rząd 1300 mld forintów, zmniejszyły się o 70 mld forintów w porównaniu z pierwszymi miesiącami 2023 roku.
Wprawdzie ich wartość rynkowa wzrosła o 920 mld forintów na skutek obniżania stóp procentowych, ale dla rządu ważna jest sprzedaż nowych obligacji. Rentowność węgierskich obligacji skarbowych wynosi 6,9%.
Czytaj także: 1 mld euro pożyczki od Chin dla Węgier
Spada oprocentowanie nowych obligacji
Narodowy Bank Węgier w 2024 roku kilkakrotnie obniżał stopy procentowe – w czerwcu do 7%, w lipcu do 6,75%, we wrześniu do 6,5%. Odpowiednio spadało też oprocentowanie nowo emitowanych obligacji i rosła rynkowa wartość obligacji wyemitowanych wcześniej.
Podatek od nadzwyczajnych zysków banków pozostanie w mocy w 2025 roku, a jego nominalna wartość nie zmniejszy się.
Podstawą opodatkowania będzie skorygowany wynik przed opodatkowaniem z 2023 roku. Okres odniesienia dla zwiększenia zasobów obligacji skarbowych będzie obejmował pierwsze 11 miesięcy 2025 roku w porównaniu do pierwszych 11 miesięcy 2024 roku.