Sztuczna inteligencja w obszarze płatności ma potencjał, by wprowadzić znaczące zmiany, choć niekoniecznie muszą one być zawsze rewolucyjne. AI może przyczynić się m.in. do wzmocnienia bezpieczeństwa płatności, szczególnie w kontekście wykrywania oszustw.Sztuczna inteligencja z dnia na dzień wdarła się do wielu obszarów naszego życia i do wielu sektorów gospodarki – także w obszar bankowości.
– Sztuczna inteligencja to technologia znana od wielu lat, w ostatnim czasie zyskująca na popularności, a jej rozwój z każdym dniem przyśpiesza. Już teraz dla wielu branż jest to rozwiązanie rewolucyjne – z pewnością bankowość może być jednym z obszarów, w którym wprowadzone rozwiązania z pomocą AI będą innowacją, która wpłynie na dotychczasowe schematy płatności klientów. Technologia ta pozwala również na optymalizację wielu istniejących już procesów – zauważa Marcel Masełko, Product Manager banku Credit Agricole.
Nie ma wątpliwości, że AI (Artifical Intelligence) usprawnia również proces dokonywania płatności i zwiększa bezpieczeństwo transakcji finansowych. Zaawansowane algorytmy AI pomagają w wykrywaniu oszustw i działaniach prewencyjnych, co poprawia zaufanie klientów do systemu płatności. Ponadto oznacza też lepsze zrozumienie potrzeb klientów — analiza sentymentu i zastosowanie algorytmów AI w marketingu umożliwiają skuteczniejsze dostosowanie ofert do indywidualnych potrzeb klientów.
– Sztuczna inteligencja w płatnościach może nie tylko zoptymalizować istniejące schematy poprzez automatyzację i zwiększenie efektywności procesów, ale także wprowadzić rewolucyjne zmiany w sposobie dokonywania transakcji. Dzięki AI możliwe jest wprowadzenie nowych metod autoryzacji, takich jak biometryka oparta na uczeniu maszynowym oraz zaawansowane systemy wykrywania oszustw w czasie rzeczywistym. W efekcie AI ma potencjał do transformacji sektora płatności, wpływając zarówno na bezpieczeństwo, wygodę, jak i dostępność usług finansowych – wylicza Karina Daniel, dyrektor Biura Sztucznej Inteligencji w Banku Pekao.
Big Data
Zaawansowane algorytmy mogą analizować ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym. Jest to wykorzystywane m.in. w wykrywaniu podejrzanych transakcji i minimalizowaniu ryzyk związanych z płatnościami dokonywanymi przez oszustów. Sztuczna inteligencja pozwala na automatyzację obsługi klienta z wykorzystaniem coraz doskonalszych botów, zarządzanie ryzykiem kredytowym i precyzyjniejszą ocenę zdolności kredytowej klienta, czy też przypominanie klientom o nadchodzących płatnościach za subskrypcje na podstawie historii płatności.
– Bazowanie na ogromnych ilościach danych w czasie rzeczywistym oraz na danych o kliencie może zrewolucjonizować personalizację usług. Algorytm może dostosować rekomendację produktów i usług klientowi na podstawie jego historii czy preferencji i wykorzystać dynamiczne zarządzanie cenami, uwzględniając zebrane dane oraz aktualnie występujące warunki rynkowe – informuje Marcel Masełko.
Potencjał zmian
Przedstawiciele PKO Banku Polskiego przekonują, że AI w płatnościach jest już dziś, choć klienci banków czy fintechów nie zawsze słyszą o tym szeroko i najczęściej nie mają świadomości, gdzie i jak ta sztuczna inteligencja działa – „W PKO Banku Polskim z pomocą sztucznej inteligencji m.in. umożliwiamy klientowi za pomocą Asystenta głosowego w aplikacji mobilnej IKO przeprowadzenie analizy jego wydatków i oszczędności czy zlecenie przelewu do konkretnej osoby po prostu mówiąc np. «przelej stówkę do…» . Klient może też zrobić zdjęcie rachunku i podstawić go do przelewu. Obserwujemy, że klienci w aplikacji nie chcą zbyt dużo wpisywać, chcą aby większość rzeczy podstawiała się im automatycznie”.
AI jest pomocna zwłaszcza w obszarze płatności kartami. Globalne organizacje kartowe – takie jak Mastercard czy Visa – deklarują, że już od wielu lat wykorzystują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji do monitoringu transakcji i wykrywania podejrzanych zachowań, czy potencjalnych oszustw. To na pewno właściwe zastosowanie AI, bo organizacje kartowe przetwarzają w czasie rzeczywistym miliardy transakcji różnego typu z całego świata i tylko sztuczna inteligencja jest w stanie przetwarzać w krótkim czasie tak ogromną ilość danych oraz znaleźć podejrzane zachowania, by przeciwdziałać oszustwom już w zarodku.
Wejście AI w obszar monitoringu transakcji wydaje się być naturalnym obszarem, zarówno lokalnie – w skali pojedynczego banku czy całego kraju (np. w Polsce w przypadku płatności BLIK czy przelewów realizowanych przez KIR), jak również globalnie (np. systemy kartowe).
– Sztuczna inteligencja w obszarze płatności ma potencjał, by wprowadzić znaczące zmiany (…). Jednakże, z racji wysokiej wrażliwości danych oraz krytycznego charakteru transakcji płatniczych, implementacja AI musi odbywać się w sposób bardzo przemyślany i ostrożny. Obecnie sztuczna inteligencja nie jest w stanie w pełni zastąpić człowieka w zarządzaniu złożonymi przepływami płatności, lecz stanowi cenne wsparcie w optymalizacji procesów – podsumowuje Anna Stepanów, Product Ownerka Produktu Sztuczna Inteligencja i Analityka w Banku BNP Paribas.
Marcin Złoch
Sztuczna inteligencja z dnia na dzień wdarła się do wielu obszarów naszego życia i do wielu sektorów gospodarki – także w obszar bankowości.
– Sztuczna inteligencja to technologia znana od wielu lat, w ostatnim czasie zyskująca na popularności, a jej rozwój z każdym dniem przyśpiesza. Już teraz dla wielu branż jest to rozwiązanie rewolucyjne – z pewnością bankowość może być jednym z obszarów, w którym wprowadzone rozwiązania z pomocą AI będą innowacją, która wpłynie na dotychczasowe schematy płatności klientów. Technologia ta pozwala również na optymalizację wielu istniejących już procesów – zauważa Marcel Masełko, Product Manager banku Credit Agricole.
Nie ma wątpliwości, że AI (Artifical Intelligence) usprawnia również proces dokonywania płatności i zwiększa bezpieczeństwo transakcji finansowych. Zaawansowane algorytmy AI pomagają w wykrywaniu oszustw i działaniach prewencyjnych, co poprawia zaufanie klientów do systemu płatności. Ponadto oznacza też lepsze zrozumienie potrzeb klientów — analiza sentymentu i zastosowanie algorytmów AI w marketingu umożliwiają skuteczniejsze dostosowanie ofert do indywidualnych potrzeb klientów.
– Sztuczna inteligencja w płatnościach może nie tylko zoptymalizować istniejące schematy poprzez automatyzację i zwiększenie efektywnoś...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.
Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.
Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.