Raport Specjalny | Obrót Gotówkowy – HITACHI | Doświadczenie Hitachi – producenta bankomatów recyklingowych oraz dostawcy usług outsourcingowych
Hitachi już w latach 70. poprzedniego wieku było kluczowym dostawcą rozwiązań informatycznych dla sektora finansowego i automatyzowało procesy bankowe na rynku japońskim. W połowie lat 70. japońscy pracodawcy zaczęli ograniczać wypłaty wynagrodzeń pracowniczych w gotówce, a standardem stały się ich przelewy na rachunki bieżące pracowników. Z tego względu swobodny dostęp do gotówki stał się dla obywateli Japonii wyzwaniem.
Kilkudziesięcioletnie doświadczenie
Odpowiedzią na to było skonstruowanie i wyprodukowanie bankomatów. W roku 1979 firma Hitachi wyprodukowała pierwsze urządzenia tego typu, a od 1984 r. masowo dostarczała na rynek urządzenia do recyklingu gotówki.
Dostosowując się do globalnego zapotrzebowania, w roku 2000 Hitachi wdrożyło nowoczesne bankomaty recyklingowe, obsługujące różnego typu banknoty o różnych rozmiarach. Tym samym możliwe stało się wykorzystanie urządzeń firmy na całym świecie.
Dzisiaj Hitachi jest dostawcą bankomatów (ang. Automated Teller Machine – ATM) i recyklerów (ang. Cash Recycling Machine – CRM) do większości krajów, a kluczową pozycję rynkową osiągnęło w Chinach (97K), Japonii (65,7K), Indiach (27,7K), krajach ASEAN i innych częściach Azji, gdzie łączny udział rynkowy wynosi ponad 33%.
Zdobywanie nowych rynków
Ciekawym doświadczeniem Hitachi, jest projekt zrealizowany na Filipinach razem z 7-Eleven oraz Seven Bank. Jest on odpowiedzią na szybki rozwój filipińskiej gospodarki i stosunkowo niewielką liczbę oddziałów bankowych oraz rosnącą potrzebę obywateli związaną z szybkim deponowaniem gotówki. Seven Bank Ltd. po gruntownej analizie potrzeb klientów związanych z operacjami gotówkowymi (wpłatami, przelewami, przekazami pieniężnymi), zaangażował Hitachi do stworzenia kompleksowego systemu finansowo-bankowego w sieci sklepów 7-Eleven na Filipinach. Ponadto koncern w projekcie pełni rolę integratora i jest odpowiedzialny za serwis i utrzymanie recyklerów na Filipinach.
Wdrożenie recyklerów Hitachi z jednej strony wyeliminowało kolejki w oddziałach, co spowodowało przesunięcie aktywności pracowników z obsługi operacyjno-kasowej na sprzedażową. Z drugiej strony odnotowano zwiększone zadowolenie i oszczędność czasu klientów. Dzięki temu projektowi obecnie Hitachi posiada 90% udziału w filipińskim rynku recyklerów.
Warta uwagi jest również aktywność firmy w Tajlandii, gdzie w ramach strategicznej współpracy z państwowym bankiem Government Savings Bank (GSB), Hitachi dostarcza recyklery wraz z szeregiem usług utrzymaniowych. GSB był pierwszą instytucją finansową w Tajlandii, która zdecydowała się na outsourcing utrzymania sieci bankomatów i powierzyła to zadanie Hitachi. Na rynku tajlandzkim firma współpracuje również z innymi bankami i instytucjami finansowymi, a jej udział w rynku recyklerów wynosi 70%. Poprzez usługi outsourcingu bankomatów dla GSB, zapewnia stabilną obsługę bankomatów na terenie całego kraju.
Hitachi jest też obecne w Indiach, gdzie pełni rolę agenta rozliczeniowego i obsługuje dziennie ponad 10 mln transakcji. Dodatkowo na tym rynku zarządza siecią około 70 tys. bankomatów oraz ponad dwoma milionami urządzeń POS.
Zdobywając kolejne rynki, Hitachi weszło również na rynek turecki, na którym w ubiegłym roku zrealizowało dostawę pierwszych 200 recyklerów dla QNB Finansbank i kontynuuje działania związane z ekspansją produktów i usług w tym kraju.
Innowacyjność i skuteczność
Hitachi jest wiodącym producentem bankomatów recyklingowych i dostawcą usług outsourcingowych na świecie. Dzięki swojej innowacyjności i długoletniemu doświadczeniu zapewnia niezawodne i nowoczesne rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby globalnych rynków. Sukcesy wdrożeniowe podkreślają zdolność firmy do adaptacji i skuteczności w różnych kontekstach ekonomicznych. Z blisko ćwierć milionem zainstalowanych urządzeń, Hitachi umacnia swoją pozycję lidera, wpływając na bezpieczeństwo i komfort użytkowników na całym świecie.