Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
3godzin
55minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
3godzin
55minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
3godzin
55minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Badanie EBI: Polacy są świadomi skutków zmiany klimatu, ale potrzebują więcej wiedzy

08.07.2024 11:59 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Badanie EBI: Polacy są świadomi skutków zmiany klimatu, ale potrzebują więcej wiedzy
Fot. stock.adobe.com / Александр Бердюгин
W VI. edycji ankiety EBI dotyczącej klimatu skupiono się na ocenie zrozumienia problemu zmiany klimatu przez społeczeństwo w Polsce w trzech kluczowych obszarach: definicje i przyczyny, konsekwencje oraz rozwiązania, czytamy w komunikacie prasowym EBI.

Uczestnicy odpowiadali na 12 pytań i byli oceniani w skali od 0 do 10, gdzie 10 oznaczało najwyższy poziom wiedzy.

Ankieta EBI, w której wzięło udział ponad 30 tys. uczestników z 35 krajów, w tym z UE, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Chin, Japonii, Indii i Kanady, dostarcza cennych informacji na temat zrozumienia przez obywateli zmiany klimatu na świecie.

Najważniejsze wnioski:

– Respondenci z Polski uzyskali wynik 5,87/10, czołowe miejsce w tabeli wyników zajęła Finlandia (7,22/10), a za nią uplasowały się Luksemburg (7,19/10) i Szwecja (6,96/10).

1 wykres badanie EBI zmiany klimatu

– Luka międzypokoleniowa: Polacy w wieku powyżej 50 lat wykazali się większą wiedzą niż przedstawiciele młodszych pokoleń w odniesieniu do pytań związanych z przyczynami, konsekwencjami i rozwiązaniami problemu zmiany klimatu.

– Luki w wiedzy ogółem: Polacy są świadomi przyczyn i konsekwencji zmiany klimatu, ale mogliby poszerzyć swoją wiedzę na temat dostępnych rozwiązań. Podobnie jak w większości krajów europejskich, duża część respondentów z Polski nie uznaje, że ograniczenie prędkości na drogach (87%) lub lepsza izolacja budynków (63%) mogą pomóc w walce ze skutkami zmiany klimatu.

Zrozumienie głównych przyczyn zmiany klimatu

Pierwszy podwymiar rankingu dotyczy definicji oraz przyczyn zmiany klimatu. W tym obszarze respondenci polscy uzyskali wynik 6,38/10.

2 wykres badanie EBI zmiany klimatu

– Jeśli chodzi o definicję zmiany klimatu, potrafi ją podać ponad dwie trzecie (67%) respondentów polskich, przy czym tylko 6% uważa, że zmiana klimatu nie stanowi problemu.

– Większość Polaków (65%) nie ma również wątpliwości, że głównymi przyczynami zmiany klimatu są działania człowieka takie jak wylesianie, rolnictwo, przemysł i transport.

– Jednocześnie ponad jedna trzecia badanych uważa inaczej (23% sądzi, że jest to spowodowane ekstremalnymi zjawiskami w przyrodzie, takimi jak wybuchy wulkanów i fale upałów, a 11% uważa, że zmiana klimatu jest spowodowana dziurą ozonową).

– Na pytanie o trzech największych emitentów gazów cieplarnianych na świecie, większość Polaków (61%) poprawnie wskazała Stany Zjednoczone, Chiny i Indie.

Czytaj także: Prezes ZBP o możliwości finansowania gospodarki przez sektor bankowy

Świadomość konsekwencji zmiany klimatu

Zapytani o konsekwencje zmiany klimatu, Polacy uzyskali wynik 7,34/10.

3 wykres badanie EBI zmiany klimatu

– 81% respondentów wie, że ma ona negatywny wpływ na zdrowie ludzi (np. może prowadzić do wzrostu zanieczyszczeń powietrza takich jak ozon w warstwie przyziemnej czy pył zawieszony).

– 81% respondentów poprawnie odpowiedziało również, że zmiana klimatu pogarsza sytuację głodową na świecie, gdyż powoduje spadek plonów wynikający z ekstremalnych warunków pogodowych.

– Jeśli chodzi o wpływ zmiany klimatu na poziom mórz i oceanów, 64% Polaków poprawnie stwierdziło, że poziom mórz i oceanów na świecie podnosi się, ale ponad jedna trzecia (36%) wskazała błędną odpowiedź: dokładniej mówiąc, 24% respondentów stwierdziło, że poziom ten się obniża, a 13% stwierdziło, że zmiana klimatu nie wpływa znacząco na poziom mórz i oceanów.

– Wpływ zmiany klimatu na migrację, objawiający się zwiększoną liczbą przymusowych przesiedleń na całym świecie, jest wyraźnie oczywisty dla dwóch trzecich (67%) respondentów z Polski.

Czytaj także: Bankowość i Finanse | Ochrona Środowiska – Deloitte | Dekarbonizacja portfela kredytowego – nowe wyzwanie stojące przed instytucjami finansowymi

Zróżnicowany poziom wiedzy na temat pojęć oraz działań mających na celu przeciwdziałanie zmianie klimatu

W ostatnim podwymiarze rankingu respondenci polscy otrzymali ocenę 3,89/10, co wskazuje na ich niewystarczającą wiedzę na temat działań, które mogą pomóc w łagodzeniu zmiany klimatu, w porównaniu z pozostałymi dwoma badanymi obszarami.

Jest to zgodne z ogólną tendencją w krajach europejskich, gdzie większość badanych uzyskuje niskie wyniki w tym aspekcie.

4 wykres badanie EBI zmiany klimatu

– Większość Polaków (72%, tyle samo co średnia UE) wie, że korzystanie z produktów, które można poddać recyklingowi, może pomóc w łagodzeniu zmiany klimatu.

– 61% poprawnie uważa również, że korzystanie z transportu publicznego zamiast z samochodu to dobry kierunek postępowania.

– Tylko 37% jest przekonanych, że lepsza izolacja budynków może również okazać się pomocna.

– Tylko połowa respondentów (48%, sześć punktów powyżej średniej UE wynoszącej 42%) jest świadoma, że rzadsze kupowanie nowych ubrań jest dobrym rozwiązaniem.

– Jedynie 13% badanych wie natomiast, że zmniejszenie prędkości na drogach pomogłoby złagodzić skutki zmiany klimatu.

– Większość badanych Polaków, podobnie jak obywatele UE, nie zdaje sobie sprawy ze znacznej emisji CO2 związanej z korzystaniem z technologii cyfrowych. Tylko 6% z nich twierdzi, że oglądanie mniejszej liczby filmów online mogłoby również pomóc w walce ze zmianą klimatu.

– Podobnie jak w większości krajów w Europie tylko niewielka część Polaków prawidłowo definiuje indywidualny ślad węglowy jako „łączną ilość gazów cieplarnianych wyemitowanych przez daną osobę w ciągu roku” – 38%.

Luka międzypokoleniowa

Wiedza na temat zmiany klimatu różni się w zależności od różnych aspektów profili socjodemograficznych respondentów, a jedną z najbardziej zauważalnych korelacji jest wiek.

Polacy w wieku powyżej 50. roku życia mają większą wiedzę na temat przyczyn, konsekwencji i rozwiązań problemu zmiany klimatu niż przedstawiciele młodszych pokoleń.

Uzyskali oni ogólny wynik 6,17/10, w porównaniu do 5,65/10 dla osób poniżej 50. roku życia, co stanowi znaczącą różnicę.

Zmiany klimatu – zielone finansowanie z EBI dla Polski

W 2023 r. zielone finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce osiągnęło 52% z 5,1 mld euro całkowitych inwestycji. Wsparcie dla polskiego sektora energetycznego wzrosło o 80% do 1,78 mld euro w porównaniu do 2022 roku.

Z 1,78 mld euro na transformację energetyczną 610 mln euro pochodziło częściowo z InvestEU na wsparcie rozwoju jednej z największych farm wiatrowych na świecie (i pierwszej na Morzu Bałtyckim) budowanej przez Baltic Power.

Również polskie miasta otrzymały znaczne inwestycje w wysokości 2,33 mld euro, które między innymi wsparły rozwój zielonego transportu – nowe linie tramwajowe w Krakowie i Warszawie, nowy tabor tramwajowy we Wrocławiu.

Czytaj także: Prezesi polskich banków o finansowaniu transformacji energetycznej

***

Informacje ogólne – Dane i metodyka

Metodykę badania, kwestionariusz i pełny zbiór danych można pobrać tutaj

Źródło: Europejski Bank Inwestycyjny / European Investment Bank / EBI / EIB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BadaniaESG / Environmental, Social and corporate GovernanceEuropejski Bank Inwestycyjny / European Investment Bank / EBI / EIBOchrona środowiskaTransformacja energetycznaZielone finanseZmiany klimatyczneZrównoważony rozwój
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
globus na tle tablicy wskaźników
Z rynku finansowego
Allianz Trade o polityce pieniężnej na rynkach wschodzących
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły

Najnowsze

Citi Handlowy logo przed budynkiem
Z rynku finansowego
Bank Handlowy z zezwoleniem KNF na podział i sprzedaż działalności detalicznej
smartfony, banknoty
Bezgotówkowo
Express Elixir: 7 listopada ’25 przetworzono 2,58 mln przelewów natychmiastowych o wartości 1,76 mld zł
TechEU, grafika
Gospodarka
KPK UE: TechEU to przełomowa inicjatywa, wzmocnienie dla innowacji w Unii Europejskiej
prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski
Gospodarka
125 mln euro kredytu dla Pekao Leasing na rozwój MMŚP od Banku Rozwoju Rady Europy
grafika, przelewy natychmiastowe w euro
Bezgotówkowo
PKO BP udostępnił przelewy natychmiastowe w euro dzięki Euro Express Elixir
Adam Glapiński, grudzień 2025
Z rynku finansowego
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej
ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł

Zobacz także

Prezentacja programu rozwojowego „Kobiety w Finansach” w Rotundzie PKO BP. Źródło: ZBP
ESG
„Kobiety w Finansach” – wspólny program rozwojowy ZBP, Komitetu ZBP ds. DEI i SGH
Stacja ładowania, elektryki, Galeria Krakowska. Źródło: Powerdot
ESG
Nowy rekord – 2 152 metry dzielą średnio najbliżej sąsiadujące stacje ładowania elektryków
Joanna Erdman
ESG
ING przekazał 1 mln zł dla start-upów i młodych naukowców na innowacje wspierające zdrowie
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}