GUS: sprzedaż detaliczna w marcu ’24 wzrosła o 6,1% r/r

GUS: sprzedaż detaliczna w marcu ’24 wzrosła o 6,1% r/r
Fot. stock.adobe.com / Seventyfour
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 6,1% r/r w marcu 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 14,2%.

„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 roku była wyższa niż przed rokiem o 6,1% (wobec spadku o 7,3% w marcu 2023 roku).

W porównaniu z lutym 2024 roku notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,2%.

W okresie styczeń-marzec 2024 roku sprzedaż wzrosła r/r o 5% (wobec spadku o 3,5% w analogicznym okresie 2023 roku)” – czytamy w komunikacie.

GUS, Sprzedaż detaliczna , marzec 2024

Czytaj także: Zaskakująco wysoka konsumpcja w styczniu ’24

GUS: sprzedaż detaliczna wzrosła o 14,6% m/m

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była o 0,2% niższa w porównaniu z lutym 2024 roku.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu była wyższa niż przed rokiem o 6% i wzrosła o 14,6% m/m, podano także.

„W marcu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: 'pozostałe’ (o 19,4%), 'pojazdy samochodowe, motocykle, części’ (o 13,5%), 'paliwa stałe, ciekłe, gazowe’ (o 11,2%).

Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej 'ogółem’ – 'żywność, napoje i wyroby tytoniowe’ wykazały wzrost o 6,6%” – czytamy dalej.

Czytaj także: BIG InfoMonitor: czy powrót stawki VAT 5% pogrąży małe sklepy?

Dane o zmianach sprzedaży detalicznej w marcu w ujęciu rocznym (ceny stałe)

GUS, Sprzedaż detaliczna , marzec 2024

Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej wyniósł w marcu 8,0 proc.

GUS podał też, że w marcu 2024 r. w porównaniu z marcem 2023 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących spadła o 1,8 proc.

GUS podaje, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,6 proc. przed rokiem do 23,3 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 18,0 proc. do 17,1 proc.).

Udział grupy „tekstylia, odzież, obuwie” nie uległ zmianie i wyniósł 23,0 proc.

Czytaj także: Buty do biegania a przyszłość e-commerce

Źródło: PAP BIZNES, ISBnews