Ile i na co wydamy w święta? – raport Mastercard
Jak pokazują wyniki badania 2/3 ankietowanych przyznało, że na tegoroczne święta ma ściśle określony budżet, którego nie chce przekroczyć. Takie podejście jest szczególnie ważne dla starszej grupy wiekowej badanych (55-60 lat).
46% respondentów potwierdziło, że na święta odkłada pieniądze z wyprzedzeniem. Świąteczny budżet częściej planują kobiety niż mężczyźni (48% vs. 44%), a także osoby w wieku 18-24 lata i 35-44 lata (po 49%).
Odmienną postawę przyjmuje 54% ankietowanych, którzy o świątecznych wydatkach myślą w ostatniej chwili. Co trzeci Polak nie przejmuje się także zbytnio tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt.
Choć ponad połowa respondentów nie planuje świątecznych zakupów z wyprzedzeniem, to jednak zdecydowana większość przeznacza na nie określony budżet. Na różnice w podejściu do planowania finansów w tym okresie roku wpływa z pewnością wiele czynników jak np. wysokość budżetu domowego.
Czytaj także: Co zmieniło się w Świątecznym Portfelu Polaków 2023 – raport ZBP
Rzeczy czy „wrażenia”? Co w tym roku znajdzie się pod choinką?
Polacy nie oszczędzają na prezentach dla bliskich. 2/3 ankietowanych na zakup upominków planuje przeznaczyć do 1000 złotych, a 17% na ten cel wyda ponad tysiąc złotych.
Czego w tym roku możemy spodziewać się pod choinką? W top 3 najczęściej wybieranych kategorii prezentów znajdują się ubrania i dodatki (45%), zabawki (41%), książki (39%). Co piąty badany (19%) w tym roku nie planuje kupować świątecznych podarunków.
– Na liście potencjalnych prezentów pojawiają się również te związane z rozwojem pasji oraz doświadczeniami i przeżyciami.
29% badanych planuje wręczyć bliskim gadżety wprost związane z pasją. 17% celuje w bilety na wydarzenia, 12% zamierza podarować prezenty związane z doświadczeniami – takie jak wyjścia do restauracji, a 8% kupi dla bliskich wycieczki i podróże.
Dane z badania pokazują stosunkowo dużą popularność prezentów związanych z emocjami i doświadczeniami, zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej.
W Mastercard wspieramy rozwój pasji i zachęcamy do kolekcjonowania bezcennych momentów, dlatego cieszy nas, że konsumenci coraz częściej wybierają ten sposób uszczęśliwiania bliskich – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna Mastercard Polska.
Czytaj także: Sejm wprowadził zakaz handlu w tę Wigilię
Z czego finansujemy wydatki na święta?
Mastercard zapytał również konsumentów o to, w jaki sposób pokrywają zwiększone wydatki w okresie świąt. 73% respondentów stwierdziło, że nigdy nie pożycza, a jeśli aktualnie nie ma wystarczająco pieniędzy, to rezygnuje z części wydatków.
27% natomiast przyznało, że zdarza im się korzystać z pożyczek od bliskich lub banku, żeby sfinansować świąteczne wydatki.
Takie sytuacje częściej przytrafiają się mężczyznom (30%) niż kobietom (23%).
Spośród wielu dostępnych metod dodatkowego finansowania, w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32%).
21% zapłaciłoby kartą kredytową, a 18% skorzystałoby z opcji odroczonych płatności (Buy Now, Pay Later).
Czytaj także: Brak BNPL przyczyną rezygnacji z zakupów?
***
O badaniu:
Badanie CAWI Minds & Roses przeprowadzone w listopadzie 2023 r., na grupie 1071 badanych – klientów banków w wieku od 18-60 lat.