Co zmieniło się w Świątecznym Portfelu Polaków 2023 – raport ZBP
![Co zmieniło się w Świątecznym Portfelu Polaków 2023 – raport ZBP Co zmieniło się w Świątecznym Portfelu Polaków 2023 – raport ZBP](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_1024,h_576/https://bank.pl/wp-content/uploads/2023/12/swieta-pieniadze-1280x720-AdobeStock_179757265-Alina-G-1024x576.jpg)
Jak wynika z badania, zrealizowanego na zlecenie ZBP przez firmę badawczą Minds&Roses, statystyczny Polak planuje w czasie nadchodzących Świąt wydać przeciętnie nominalnie 1490 zł.
Jest to niewiele więcej w stosunku do świątecznych wydatków deklarowanych w analogicznym badaniu w roku ubiegłym (1427 zł).
Zdecydowanie jest to wpływ spadającej inflacji. Odczyt GUS wskaźnika cen towarów konsumpcyjnych (CPI) wyniósł w październiku 6,6 proc. względem poziomu notowanego w analogicznym okresie 2022 r.
Jak Polacy sfinansują świąteczne wydatki?
Największą część świątecznych wydatków – przeciętnie nominalnie 607 zł – stanowią artykuły spożywcze i organizacja Świąt.
W przypadku tej kategorii obserwujemy wzrost deklarowanych wydatków względem ubiegłego roku o 3,8 proc.
Na prezenty dla najbliższych przeciętnie przeznaczymy 565 zł – nominalnie aż o 13 proc. więcej niż rok wcześniej.
Z kolei na podróże świąteczne i dojazdy wydamy średnio 318 zł – to o 7 proc. mniej niż w roku ubiegłym.
Pamiętajmy, że są to jednak wartości uśrednione.
![Badanie ZBP: Świąteczny Portfel Polaków 2023 , koszty podróży](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_830,h_952/https://bank.pl/wp-content/uploads/2023/12/Koszty_podrozy-830x-zbp.png)
– Zapytaliśmy Polaków, w jaki sposób będą finansować wydatki świąteczne i dla zdecydowanej większości – 86%, podobnie jak w latach poprzednich, źródłem finansowania będą bieżące dochody. Spadł nieco odsetek osób deklarujących, że wydatki świąteczne będą finansować z oszczędności.
Jednocześnie dla 30 proc. badanych bieżące dochody nie będą wystarczające, aby w całości pokryć wszystkie wydatki związane z organizacją Świąt.
Zakładają oni, że aby zrealizować swoje świąteczne plany będą musieli sięgnąć do zgromadzonych oszczędności lub też wspomóc się pożyczką – mówi dr Przemysław Barbrich, dyrektor Zespołu Komunikacji i PR ZBP.
![Badanie ZBP: Świąteczny Portfel Polaków 2023, finansowanie](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_830,h_629/https://bank.pl/wp-content/uploads/2023/12/Jak_Polacy_sfinansuja_swieta-830x-zbp.jpg)
Dzisiaj, przy znacznie niższym odczycie inflacji niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, o ograniczeniach wydatków na Święta myśli 64 proc. osób. Jeszcze rok temu było to 73 proc.
Wśród tych osób, które myślą o ograniczeniu wydatków w aktualnej sytuacji, największy odsetek – 43 proc. planuje zaoszczędzić na prezentach.
To zbliżony odsetek wskazań w porównaniu z zeszłym rokiem, podobnie zresztą jak w przypadku pozostałych kategorii świątecznych oszczędności.
![Badanie ZBP: Świąteczny Portfel Polaków 2023, ograniczenie wydatków](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_830,h_504/https://bank.pl/wp-content/uploads/2023/12/Czy_Polacy_planuja_ograniczyc_wydatki-bombka-830x-zbp.jpg)
Ceny „świątecznego koszyka”
Raport „Świąteczny Portfel Polaków 2023” to nie tylko powyższe dane. Opisuje on również zmiany w cenach towarów i usług składających się na tzw. „świąteczny koszyk”.
Jak co roku bierzemy pod lupę wydatki 4-osobowej rodziny, która spędza święta w domu. Z naszych wyliczeń wynika, że w tym roku wyda ona ponad 3700 zł.
![Badanie ZBP: Świąteczny Portfel Polaków 2023, koszyk](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_766,h_1024/https://bank.pl/wp-content/uploads/2023/12/Swiateczny_koszyk-830x-zbp-766x1024.jpg)
Na koniec Raportu załączamy poradnik cyberbezpieczeństwa, który wskaże, jak dbać o swoje dane – nie tylko w Święta.
Pełna wersja raportu „Świąteczny Portfel Polaków 2023” dostępna jest na stronie Związku Banków Polskich – www.zbp.pl oraz na stronie Biura Prasowego ZBP – www.zbp.prowly.com.
***
O raporcie:
„Świąteczny Portfel Polaków 2023” to opracowanie przygotowane przez Związek Banków Polskich w sposób syntetyczny prezentujące i analizujące najważniejsze trendy oraz dane związane z aktywnością konsumencką Polaków w okresie przedświątecznym.
Raport oparty jest o wyniki badania opinii publicznej, przeprowadzonego przez agencję badawczą Minds&Roses techniką wywiadów internetowych w dniach 9-15 listopada 2023 roku na reprezentatywnej ze względu na wiek, płeć, wykształcenie i miejsce zamieszkania próbie dorosłych (18+) Polaków liczącej 1000 osób oraz badania metodą CATI/CAWI na próbie 76 placówek bankowych z całego kraju, reprezentującej wszystkie typy banków.
Raport został także uzupełniony o wybrane zewnętrzne dane pochodzące od takich instytucji, jak GUS, CBOS, EUROSTAT. W zakresie cen i usług prezentowanych w raporcie dokonaliśmy opracowania własnego.