Bank Spółdzielczy we Wschowie zwiększa cyberbezpieczeństwo transakcji
Bank Spółdzielczy we Wschowie to nowoczesna i bezpieczna organizacja wyłącznie z polskim kapitałem, działająca na rynku od ponad 75 lat. Jest jednym z liderów cyfryzacji, a za wdrażane innowacyjne rozwiązania technologiczne otrzymuje szereg nagród w kraju i za granicą – czytamy w informacji Asseco.
Najnowszy projekt informatyczny Banku ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa transakcji wykonywanych przez klientów korzystających z usług bankowości internetowej i mobilnej.
Czytaj także: Ewolucja bankowości lokalnej poprzez rozwój kompetencji cyfrowych
Cyberataki na banki coraz bardziej wyrafinowane
W 2022 roku Komisja Nadzoru Finansowego wysłała komunikat, w którym przypomniała instytucjom finansowym o ryzykach związanych z cyberatakami. Według danych KNF, w okresie 2021 – 2022 było ich nawet 500% więcej.
Metody stosowane przez oszustów są coraz bardziej wyrafinowane, dlatego skuteczna walka z nimi wymaga zarówno wsparcia technologii, jaki i ciągłego uświadamiania użytkowników o zagrożeniach czyhających w przestrzeni cyfrowej.
– Zdecydowaliśmy się na wdrożenie systemu Asseco FDS, aby ograniczyć liczbę transakcji oszukańczych i straty, które się z nimi wiążą. Cyberprzestępcy chętnie biorą za cel organizacje z branży finansowej i ich klientów.
Wyrafinowane metody cyberprzestępcze są w stanie zmienić numer telefonu czy adres e-mail, z których kontaktują się oszuści. Kiedy dzwonią, na telefonie ofiary może wyświetlić się inny, znany numer lub nazwa banku.
W związku z tym, poza zabezpieczeniem naszego Banku od strony technologicznej, prowadzimy również liczne akcje edukacyjne. Za pomocą dostępnych mediów oraz organizowanych spotkań ostrzegamy przed wzmożonymi atakami socjotechnicznymi, takimi jak vishing czy spoofing – tłumaczy Michał Przyjemski, wiceprezes Zarządu Banku Spółdzielczego we Wschowie.
Czytaj także: FLBS 2022: jak banki spółdzielcze bronią się przed hakerami?
Monitoring transakcji w czasie rzeczywistym
System Asseco FDS (Fraud Detection System) to rozwiązanie dla banków ułatwiające im walkę z oszustami i umożliwiające zabezpieczenie pieniędzy klientów. System monitoruje zawierane transakcje w czasie rzeczywistym. Koreluje dane o użytkowniku, pochodzące z różnych źródeł, co pozwala na uzyskanie pełnego obrazu jego osoby i określenie typowych zachowań.
Analityk banku otrzymuje powiadomienie w sytuacji, gdy system wykryje podejrzaną transakcję np. zawieraną o nietypowej godzinie czy z innej lokalizacji niż ta, odpowiadająca miejscu pobytu użytkownika.
Czytaj także: FLBS 2022: banki lokalne w chmurze
System Asseco FDS dostarcza pracownikom banku zestaw informacji niezbędnych w procesie weryfikacji podejrzanych transakcji, zarówno tych wytypowanych automatycznie, jak i zgłaszanych przez klientów. Dzięki temu bank ma możliwość przeprowadzenia analizy danego przypadku pod kątem popełnienia przestępstwa, a w razie potrzeby może podjąć dodatkowe czynności weryfikacyjne.
Działania prewencyjne podejmowane przez system w czasie rzeczywistym mogą dotyczyć między innymi wstrzymania realizacji podejrzanych transakcji. Szybkie wykrycie i zapobieżenie oszustwom, przyczynia się do utrzymania zaufania klientów i reputacji instytucji finansowej.
Szybka reakcja na nowe formy nadużyć
– Mamy świadomość tego, że sposoby działania cyberprzestępców wciąż się zmieniają. Dlatego System Asseco FDS jest wyposażony w edytor reguł, który umożliwia, w zależności od potrzeb, łatwe dodanie nowej lub zmodyfikowanie istniejącej reguły detekcyjnej.
To pozwala na szybką reakcję, gdy tylko pojawi się nowy sposób działania sprawców nadużyć i przeszukanie repozytorium systemu pod kątem wystąpienia podobnych incydentów – mówi Paweł Kusza, Menedżer projektu w Pionie Banków Spółdzielczych, Asseco Poland.