Komisja Europejska przedstawia plany wobec sektora bankowego
Komisja Europejska jak co roku na początku czwartego kwartału ogłosiła program pracy na kolejny rok, który stanowi konkretyzację zapowiedzi działań i kierunków politycznych przedstawionych podczas dorocznego wystąpienia Przewodniczącej KE w Parlamencie Europejskim – tzn. State of the Union (tak, ściągnięte od Stanów Zjednoczonych), które ma miejsce we wrześniu i niejako otwiera „sezon” po wakacjach.
Kwestie, które w głównej mierze wpłynęły na treść programu to przede wszystkim agresja Rosji na Ukrainę, rosnące ceny energii i efekt domina w gospodarce.
Komisja chce walczyć ze skutkami powyższych przy zachowaniu demokratycznych wartości Europy i realizacji naszych długoterminowych celów i interesów.
Stare priorytety
Najważniejszym elementem programu są wnioski legislacyjne (i działania nielegislacyjne, tam gdzie jest to wystarczające w oparciu o zasadę pomocniczości bądź przy braku kompetencji UE w danym zakresie), które ujrzą światło dzienne w kolejnym roku.
Oprócz tego Komisja zapowiada, które z przedstawionych wcześniej projektów należy potraktować priorytetowo w procesie legislacyjnym, aby zapewnić ich szybkie wdrożenie.
Priorytety Komisji nie są nowe ani zaskakujące. Strategia polega na skierowaniu Europy na drogę prowadzącą do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., kształtowaniu cyfrowej przyszłości, wzmocnieniu społecznej gospodarki rynkowej, budowaniu Unii dobrobytu i wzmocnienia Europy w świecie.
Plany Komisji wobec rynku finansowego
Jeśli chodzi zaś o usługi finansowe i przepisy, które mogą mieć wpływ na polski sektor bankowy, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych projektów.
Po pierwsze, zainteresowania będą wymagały akty prawne dotyczące dostępu do danych w sektorze finansowym – w tym ramy prawne odnośnie do otwartej bankowości oraz przegląd przepisów PSD2.
Po drugie, pakiet dotyczący inwestycji detalicznych, który ma odnieść poziom ochrony konsumenta na rynku kapitałowym. Rozwiązania te mogą być wyzwaniem dla nadal rozwijającego się polskiego rynku w tym zakresie.
Po trzecie, zestaw projektów dotyczących wzmocnienia roli euro na czele z ramami prawnymi dotyczącymi cyfrowej waluty euro.
Po czwarte, projekt nielegislacyjny dotyczący podnoszenia kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa – tzn. Cyber Security Skills Academy.
Po piąte – zaskoczenie – projekt co do którego brak jest postępów w pracach legislacyjnych, czyli druga część podzielonego projektu dyrektywy o kredytach zagrożonych w sprawie ułatwień w dochodzeniu roszczeń kredytowych od kredytów dla przedsiębiorców zabezpieczonych rzeczowo – nie został uznany za priorytetowy.
Może to oznaczać, że prace nad nim zostaną wygaszone, mimo iż był zaliczany do projektów związanych z urzeczywistnieniem Unii Rynków Kapitałowych.
Po szóste, przegląd przepisów o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów powinien być monitorowany.