Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Cyfryzacja, dostęp do danych, elektromobilność: megatrendy branży moto na Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

10.10.2022 15:29 mb | aleBank.pl
Cyfryzacja, dostęp do danych, elektromobilność: megatrendy branży moto na Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego
Źródło: SDCM
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Megatrendy to zjawiska wywołujące zmiany o skali globalnej. Motoryzacja jak mało która branża, podlegać będzie dynamicznym przeobrażeniom, które wpływać będą na wszystkich graczy na rynku ‒ od potentatów po najmniejsze firmy. O megatrendach, czyli o tym czego się spodziewać i na co przygotować, rozmawiać będą eksperci na XVII Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, poinformowało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, organizator Kongresu.

Trafne zidentyfikowanie megatrendów, dokonanie analizy ich wpływu na środowisko gospodarcze i odpowiednio wczesne przygotowanie się do nadchodzących zmian są kluczowym elementem planowania rozwoju. Brak aktywności może doprowadzić do utraty przewagi konkurencyjnej, a w konsekwencji nawet do wypadnięcia z rynku, czego spektakularnych przykładów w gospodarczej historii świata mamy bez liku.

Wypracowanie sprawiedliwych zasad dostępu do danych jest nie tyle pilną potrzebą, co wręcz nieodzownym warunkiem działania niezależnego sektora motoryzacyjnego

Tempo zmian, jakie zachodzą w motoryzacji gwałtownie przyspieszyło, między innymi za sprawą pandemii COVID-19. Wśród megatrendów wymienić należy digitalizację, upowszechnianie się elektromobilności i mobilności niskoemisyjnej, wymagania związane z realizacją polityki zrównoważonego rozwoju.

Dane potrzebne jak woda

Cyfryzacja zmienia branżę na wszystkich polach i poziomach – od producentów po warsztaty, a kluczowym zasobem, od którego będzie zależeć rynkowa pozycja przedsiębiorstw, stają się szeroko pojęte dane. Mowa tu o danych związanych z produktem i produkcją, ale także dotyczącymi diagnostyki i telematyki, a co za tym idzie również klientów i rynku.

Zapewnienie równego dostępu do danych wszystkim graczom to kwestia fundamentalna dla utrzymania uczciwej konkurencji i wolnego rynku i warunek nieskrępowanej działalności zarówno dla producentów części, jak i dystrybutorów, warsztatów, a także firm udostępniających dane.

Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

– Wypracowanie sprawiedliwych zasad dostępu do danych jest nie tyle pilną potrzebą, co wręcz nieodzownym warunkiem działania niezależnego sektora motoryzacyjnego, w tym segmentu usług serwisowych.

Będziemy o tym mówić podczas sesji poświęconej projektowi unijnego rozporządzenia Data Act, który w założeniu ma ułatwić przepływ danych i stworzyć w UE ich jednolity rynek.

Przedstawimy propozycję poprawek złożonych przez Sojusz na Rzecz Swobody Napraw Samochodów AFCAR, do którego należy SDCM – wyjaśnia Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Czytaj takze: Konfederacja Lewiatan alarmuje: prawie 6 tysięcy stacji kontroli pojazdów może upaść

Zdążyć ze zmianami

Kolejnym megatrendem jest rozwój elektromobilności. Upowszechnienie się samochodów elektrycznych, przewidziane w realizacji pakietu klimatycznego Fit for 55 wymusi duże zmiany w branży, zarówno na rynku części, jak i usług serwisowych. Szacuje się, że zapotrzebowanie samochodów elektrycznych na części zamienne jest mniejsze o 30% niż w przypadku samochodów z napędem spalinowym.

Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.pl

Wpłynie to na obroty przedsiębiorstw na rynku wtórnym.

– Z drugiej strony elektromobilność to zupełnie inne rozwiązania techniczne, wymagające od uczestników rynku zdobycia nowych kompetencji.

Kto się zagapi, może nie zdążyć wsiąść do elektromobilnego pociągu, a to już prosta droga do utraty rynkowej pozycji – tłumaczy Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.pl

Nowym zjawiskiem, które w niedalekiej przyszłości wpłynie na wszystkie firmy z motoryzacyjnego łańcucha wartości jest polityka zrównoważonego rozwoju, skupiająca się na zagadnieniach ekologicznych, odpowiedzialności społecznej i ładzie korporacyjnym.

Obejmuje ona kalkulowanie tzw. śladu węglowego, do czego duże firmy będą zobligowane regulacjami, natomiast te mniejsze, które dostarczają swoje produkty i usługi większym partnerom – wymaganiami swoich odbiorców.

Szacuje się, że zapotrzebowanie samochodów elektrycznych na części zamienne jest mniejsze o 30% niż w przypadku samochodów z napędem spalinowym

W kontekście działań na rzecz ograniczania śladu węglowego rośnie rola rynku na przykład regeneracji części, którego rozwój przyczynia się do ograniczenia zużycia surowców i energii oraz budowania gospodarki w cyklu zamkniętym.

Czytaj także: Branża motoryzacyjna tworzy specjalne zespoły kryzysowe, aby sprostać oczekiwaniom klientów

Inne artykuły tej firmy/instytucji:

  • Waloryzacja emerytur i rent w 2023 roku: w jakiej wysokości?
  • URE: zerowa stawka opłaty OZE w 2023 roku
  • 25 lat Biura Informacji Kredytowej, i co dalej?

Zmiana modelu biznesowego: konsolidacja

Zaobserwować można również zmiany w modelach biznesowych. Od lat widać postępującą konsolidację wśród największych graczy i wszystko wskazuje, że ten trend będzie kontynuowany. Z kolei rozwój technologiczny przyczynia się do powstawania nowych specjalizacji i gałęzi branży motoryzacyjnej, takich jak tworzenie oprogramowania, analiza danych czy choćby e-commerce.

W niedalekiej przyszłości spodziewać się będzie można spadku popytu na nowe samochody osobowe, co z jednej strony będzie stawiać nowe wyzwania, a z drugiej wpłynie na wydłużenie eksploatacji już używanych pojazdów, co kreować będzie nowe możliwości na rynku wtórnym.

W rozmowie na temat megatrendów oczywiście poruszony zostanie temat pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie oraz ich wpływu na rynek motoryzacyjny. Ich efekty, takie jak zerwane łańcuchy dostaw, rosnące koszty energii oraz kryzys gospodarczy, który zagląda w oczy światowej gospodarce, kształtuje warunki w jakich przyszło obecnie działać całej branży.

Obecna sytuacja geopolityczna, szalejące ceny gazu i energii elektrycznej stawiają pod znakiem zapytania całą ideę elektromobilności jako jedynej drogi do osiągnięcia neutralności klimatycznej w transporcie.

– Postulaty formułowane przez branżę, dotyczące włączenia do działań na rzecz klimatu również innych technologii, np. zrównoważonych paliw, stają się bardziej aktualne, ponieważ założenia polityki klimatycznej kształtowane były w zupełnie innych realiach.

Z kolei pandemia wpłynęła na dynamiczny rozwój rynku internetowego, co zmusza firmy od dawna obecne na rynku do modyfikowania swoich modeli biznesowych. Jak widać zapowiada się dyskusja, w której uczestnicy przedstawią ciekawe, a niekiedy również zaskakujące opinie – podsumowuje Tomasz Bęben.  

kongres Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
Źródło: Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

XVII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, organizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych odbędzie się w dniach 12‒13 października 2022 roku w warszawskim hotelu Sound Garden.

Więcej informacji na oraz formularz rejestracji na wydarzenie znajduje się pod adresem: https://kongres.sdcm.pl/

Źródło: Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych / SDCM
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Alfred FrankeAutomotiveElektromobilnośćESG / Environmental, Social and corporate GovernanceGrupa MotoFocusMotoryzacjaPakiet klimatyczny Fit-for-55SamochodySamochody elektryczneStowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych / SDCMTomasz BębenZrównoważony rozwój
Autor mb | aleBank.pl

Zobacz także

Kacper Dworniczak. Źródło: VeloBank
VeloTalent: Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku
„Barometr Flotowy 2025” Arval Mobility Observatory
Polski rynek flotowy przyspiesza, ale bez elektromobilności
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania”. Źródło: UEP
Finał III edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Finansach „Finansomania” – zwycięzcy
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}