Silne pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w marcu
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 22 pkt proc. i 15,8 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 11 pkt proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów, 4,6 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,8 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do marca 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 16 pkt proc.
W marcu 2022 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) wyniósł -39,0 (spadek o 11,3 p. proc. m/m i spadek o 16,0 p. proc. r/r).https://t.co/8LiZEKn0yZ#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/ZIykmZ6q02
— GUS (@GUS_STAT) March 23, 2022
Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 12,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -31,5.
„Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 22 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 15,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 5,9 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz 5 pkt proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia” – czytamy dalej.
W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 11,3 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
Wpływ obecnej sytuacji epidemiologicznej
Dla 64,4% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, podano również.
„Spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 51,5% określiło go jako umiarkowany, a 12,9% jako znaczny. Dla 35,6% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi” – czytamy dalej.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 278 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 7-16 marca 2022 r.