Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
63dni
7godzin
29minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
84dni
7godzin
29minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

Fotowoltaika, był czas prosumenta, nadchodzi era autoproducenta

26.11.2021 13:41 mb | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Fotowoltaika, był czas prosumenta, nadchodzi era autoproducenta
Fot. stock.adobe.com / tomasz koryl/EyeEm
Według najnowszych danych opublikowanych przez Agencję Rynku Energii, krajowa moc zainstalowana w fotowoltaice na koniec września przekroczyła 6,3 GW. Tak szybki przyrost mocy PV w Polsce przekracza nawet najbardziej optymistyczne prognozy zakładane na początku bieżącego roku. Za tak dynamiczny wzrost odpowiadają prosumenci, których udział w całkowitej mocy PV przekracza 70%, czytamy w komunikacie IEO.

 Czynnikiem, który ożywił rynek fotowoltaiki w Polsce był program dotacyjny. Jednakże utrzymujący się w ostatnich miesiącach trend wzrostowy został utrzymany na wysokim poziomie przez presję cen energii elektrycznej oraz decyzję o zakończeniu obecnego, tzw. opustowego systemu wsparcia.

Fotowoltaika nadal będzie się dobrze rozwijać i już w 2022 roku może osiągnąć 9 ‒ 10 GW, a w perspektywie roku 2030 nawet 27 GW

Wywołało to duże poruszenie na rynku dostawców technologii i skłoniło niezdecydowanych dotąd potencjalnych prosumentów do przyśpieszenia decyzji inwestycyjnych.

2 GW nowych mocy PV w mikroinstalacjach

Według najnowszej prognozy IEO tylko mikroinstalacje mogą odpowiadać łącznie nawet za 2 GW nowych mocy PV wybudowanych w ciągu roku 2021.

Ten niezwykły sukces może być trudny do przebicia nie tylko ze względu na zmianę zasad rozliczenia energii z prosumenckich instalacji PV.

Coraz większą rolę w polskim miksie fotowoltaicznym będą stanowić farmy PV

Rok 2022 według prognozy IEO może przynieść maksymalnie połowę zainstalowanej mocy co wniósł rok obecny; rynek prosumencki będzie nasycony, a każdy kolejny rok będzie oznaczał stabilny rozwój nie przekraczający pół gigawata rocznie.

Czytaj także: Fotowoltaika last minute

Trend wzrostowy fotowoltaiki będzie utrzymany

Pomimo wyhamowania rynku mikroinstalacji, fotowoltaika nadal będzie się dobrze rozwijać i już w 2022 roku może osiągnąć 9 ‒ 10 GW, a w perspektywie roku 2030 nawet 27 GW.

Trend wzrostowy łącznej mocy instalowanej w Polsce będzie utrzymany poprzez zmiany w strukturze nowo budowanych systemów fotowoltaicznych.

Coraz większą rolę w polskim miksie fotowoltaicznym będą stanowić farmy PV. Prognoza przewiduje, że na przełomie 2023-2024 roku nastąpi zrównie mocy zainstalowanej w famach z mocami prosumenckimi.

Źródło: IEO

Ponadto, w reakcji na koszty opłaty mocowej w 2021 roku i wzrost cen energii w kontraktach na 2022 rok, w kolejnych latach coraz powszechniej budowane będą instalacje autoproducenckie (tzw. prosument biznesowy) i będą to przede wszystkim instancje duże. Ich łączną moc na koniec 2021 roku szacuje się na 0,2- 0,3 GW. Na koniec roku 2023 segment ten może osiągnąć nawet 10% udział w całkowitej mocy i w perspektywie do roku 2030 przewiduje się ciągły wzrost.

Coraz powszechniej budowane będą instalacje autoproducenckie (tzw. prosument biznesowy) i będą to przede wszystkim instancje duże

Utrzymywanie się stabilnego tempa wzrostu autoproducenta na poziomie kilkunastu procent w prognozie mocy jest dobrą informacją zarówno z punktu widzenia optymalizacji wykorzystania zasobów sieci elektroenergetycznej, jak i poprawy konkurencyjności przemysłu, większej niezależności energetycznej inwestora, a także zazielenienia polskiego sektora energochłonnego.

Czytaj także: Globalna moc fotowoltaiki – potencjał energii słonecznej wciąż nie jest w pełni wykorzystany

Dobra prognoza dla dużych farm PV

Podsumowując, prognoza zakłada, że nawet po przygaśnięciu rynku prosumenckiego po zmianie sposobu rozliczeń, to rynek dużych farm fotowoltaicznych i segment prosumenta biznesowego, będą się dalej dynamicznie rozwijały.

Wyzwaniem, które stawia rynek fotowoltaiki jest potrzeba zabezpieczenia możliwości prawidłowego funkcjonowania sieci i jej rozbudowy, na każdym poziomie napięć.

Kolejna aktualizacja prognozy fotowoltaicznej IEO przewidywana jest na maj 2022 roku.

Źródło: Instytut Energetyki Odnawialnej / IEO
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceFarmy fotowoltaiczneFotowoltaikaInstytut Energetyki Odnawialnej / IEOMix energetycznyOdnawialne źródła energii / OZEProsument
Autor mb
Źródło aleBank.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
Bogdan Benczak, prezes PZU
Kadry
Bogdan Benczak uzyskał zgodę KNF na pełnienie funkcji prezesa zarządu PZU
Jan Dziekoński, Head of Market Insights, RynekPierwotny.pl,
Nieruchomości
Będzie przecena mieszkań na rynku pierwotnym w przyszłym roku?
Marcin Zarzecki, RPP
Kadry
Prezydent RP powołał nowego członka Rady Polityki Pieniężnej

Najnowsze

Od lewej: Erika Vovere, Marek Radzikowski, Jakob Hansson. Źródło: PKO BP
Z rynku finansowego
PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
puzzle, logo UE, element z polską flagą
Gospodarka
Ministerstwo Finansów o przystąpieniu Polski do strefy euro
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Prezesi PZU i Pekao: kontynuujemy prace na reorganizacją grupy, kluczowa jest legislacja
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i wiceminister cyfryzacji.
Technologie i innowacje
UE przyspiesza rozwój sztucznej inteligencji i infrastruktury cyfrowej – powstanie 19 fabryk AI, w tym dwie w Polsce
kobieta z torebkami z zakupami
Gospodarka
Sprzedaż detaliczna w listopadzie ’25 wzrosła o 3,1% r/r, ale spadła m/m
Z rynku finansowego
Bankierzy skazani w Niemczech za aferę Cum-Ex
NBP
Z rynku finansowego
Trzej członkowie zarządu NBP ponownie z nadzorami nad departamentami banku centralnego
biurowce
Nieruchomości
Konwersje na polskim rynku nieruchomości komercyjnych – inwestorzy wolą mieszkania zamiast biur

Zobacz także

Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.
Gospodarka
Dyplom czy doświadczenie – kogo będą zatrudniać firmy w 2026 roku?
Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}